How to Be a Virtual Author and Tutor Applying Educational Methodologies and Teaching Strategies Supported by Digital Tools and Resources?
Abstract The proposal of a methodology for mass courses with the support of virtual platforms, essential for the current requirements of the Information and Knowledge Society, together with the need for university educational institutions to respond to new forms of learning and communication, has been the fundamental purpose of this research. Public and private institutions must have adequate methodologies to apply them in technological platforms, such as Moodle, the most used platform at national level. The objective of this methodology is to update and improve the Ecuadorian public service in the educational field. This will allow teachers who are authors or tutors to know the instructional design of a MOOC course, the production of teaching materials, the use and application of technological tools or resources and teaching strategies, among others. In order to fulfill the objectives established in the research, interviews were conducted with directors, teachers and public servants from different universities in the country; and in the same way, a quantitative analysis of the constructs of the questionnaires applied to public servants was carried out. Based on the results of the qualitative and quantitative research, the triangulation method was proposed, to conclude with a discussion of the results.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Campbell, D. T., & Stanley, J. C. (1995). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la Investigación social. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Bandura, A., & Rivière, Á. (1982). Teoría del aprendizaje social. Madrid: Espasa Calpe.
Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M., & García-Peñalvo, F. (2013a). MOOC cooperativo. Una integración entre cMOOC y xMOOC. Cooperative MOOC. An integration between cMOOC and xMOOC. In Á. Fidalgo Blanco & M. L. Sein-Echaluce Lacleta (Eds.), Actas del II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad, CINAIC 2013 (Madrid, 6-8 de noviembre de 2013) (págs. 481-486). Madrid, España: Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid.
Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M., & García-Peñalvo, F. (2014). Knowledge Spirals in higher education teaching Innovation. Journal of Knowledge Management, 10(4), 16-37. doi:10.4018/ijkm.2014100102
Fundación Telefónica. (2015). Los MOOC en la educación del futuro: la digitalización de la formación. Barcelona: Ariel.
García-Peñalvo, F. J. (2005). Estado actual de los sistemas e-learning. Education in the Knowledge Society, 6(2).
García-Peñalvo, F. J. (2008). Advances in E-Learning: Experiences and Methodologies. Hershey, PA, USA: Information Science Reference (formerly Idea Group Reference).
García-Peñalvo, F. J. (2015). Mapa de tendencias en Innovación Educativa. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(4), 6-23. doi:10.14201/eks2015164623
García-Peñalvo, F. J. (2016). La tercera misión. Education in the Knowledge Society, 17(1), 7-18. doi:10.14201/eks2016171718
Gobierno Nacional. (2013). Plan Nacional de Desarrollo/ Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Quito: http://www.buenvivir.gob.ec/.
Herrero, O., Mas, G., Dalmau, Ó., Rubio , A., Casamayor, G., Pérez, F., . . . Chiné, M. (2011). La formación on-line: Una mirada integral sobre el e-learning, b-learning... Madrid: Editorial GRAO.
O’Hear, S. (2005). Seconds Out. Round Two. Guardian Unlimited.
Kuhn, T. S. (2004). The structure of scientifíc revolutions. Argentina: FCE.
Mergel, B. (1998). Diseño Instruccional y teoría del aprendizaje. Canadá: Universidad de Saskatchewan.
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (31 de enero de 2017). Geoportal SNIESE. Obtenido de SENESCYT: http://www.senescyt.gob.ec/visorgeografico/
Siemens, G. (12 de Diciembre de 2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Recuperado el 31 de mayo de 2017, de explorArTIC: http://www.fce.ues.edu.sv/uploads/pdf/siemens-2004-conectivismo.pdf
Sein-Echaluce Lacleta, M., Fidalgo Blanco, A., & García-Peñalvo, F. (2015). Metodología de enseñanza inversa apoyada en b-learning y gestión del conocimiento. In Á. Fidalgo Blanco, M. L. Sein-Echaluce Lacleta, & F. J. García-Peñalvo (Eds.). La Sociedad del Aprendizaje. Actas del III Congreso Internacional sobre AprendizajInnovación y Competitividad. CINAIC 2015 (14-16 de Octubre de 2015, Madrid, España), Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid, Madrid, Spain.
Terán, G. (2006). Hacia una educación de calidad. El proyecto de investigación: Cómo elaborar. Quito, Ecuador: Soboc.
Terán, G. (2012). La “Grounded Theory” como estrategia de construcción de Teorías mediante Redes: Concepciones desde una Perspectiva Crítica. (U. t. Equinoccial, Ed.) Revista Eídos, 4, 84-91.
Bandura, A., & Rivière, Á. (1982). Teoría del aprendizaje social. Madrid: Espasa Calpe.
Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M., & García-Peñalvo, F. (2013a). MOOC cooperativo. Una integración entre cMOOC y xMOOC. Cooperative MOOC. An integration between cMOOC and xMOOC. In Á. Fidalgo Blanco & M. L. Sein-Echaluce Lacleta (Eds.), Actas del II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad, CINAIC 2013 (Madrid, 6-8 de noviembre de 2013) (págs. 481-486). Madrid, España: Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid.
Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M., & García-Peñalvo, F. (2014). Knowledge Spirals in higher education teaching Innovation. Journal of Knowledge Management, 10(4), 16-37. doi:10.4018/ijkm.2014100102
Fundación Telefónica. (2015). Los MOOC en la educación del futuro: la digitalización de la formación. Barcelona: Ariel.
García-Peñalvo, F. J. (2005). Estado actual de los sistemas e-learning. Education in the Knowledge Society, 6(2).
García-Peñalvo, F. J. (2008). Advances in E-Learning: Experiences and Methodologies. Hershey, PA, USA: Information Science Reference (formerly Idea Group Reference).
García-Peñalvo, F. J. (2015). Mapa de tendencias en Innovación Educativa. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(4), 6-23. doi:10.14201/eks2015164623
García-Peñalvo, F. J. (2016). La tercera misión. Education in the Knowledge Society, 17(1), 7-18. doi:10.14201/eks2016171718
Gobierno Nacional. (2013). Plan Nacional de Desarrollo/ Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Quito: http://www.buenvivir.gob.ec/.
Herrero, O., Mas, G., Dalmau, Ó., Rubio , A., Casamayor, G., Pérez, F., . . . Chiné, M. (2011). La formación on-line: Una mirada integral sobre el e-learning, b-learning... Madrid: Editorial GRAO.
O’Hear, S. (2005). Seconds Out. Round Two. Guardian Unlimited.
Kuhn, T. S. (2004). The structure of scientifíc revolutions. Argentina: FCE.
Mergel, B. (1998). Diseño Instruccional y teoría del aprendizaje. Canadá: Universidad de Saskatchewan.
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (31 de enero de 2017). Geoportal SNIESE. Obtenido de SENESCYT: http://www.senescyt.gob.ec/visorgeografico/
Siemens, G. (12 de Diciembre de 2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Recuperado el 31 de mayo de 2017, de explorArTIC: http://www.fce.ues.edu.sv/uploads/pdf/siemens-2004-conectivismo.pdf
Sein-Echaluce Lacleta, M., Fidalgo Blanco, A., & García-Peñalvo, F. (2015). Metodología de enseñanza inversa apoyada en b-learning y gestión del conocimiento. In Á. Fidalgo Blanco, M. L. Sein-Echaluce Lacleta, & F. J. García-Peñalvo (Eds.). La Sociedad del Aprendizaje. Actas del III Congreso Internacional sobre AprendizajInnovación y Competitividad. CINAIC 2015 (14-16 de Octubre de 2015, Madrid, España), Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid, Madrid, Spain.
Terán, G. (2006). Hacia una educación de calidad. El proyecto de investigación: Cómo elaborar. Quito, Ecuador: Soboc.
Terán, G. (2012). La “Grounded Theory” como estrategia de construcción de Teorías mediante Redes: Concepciones desde una Perspectiva Crítica. (U. t. Equinoccial, Ed.) Revista Eídos, 4, 84-91.
Ruiz-Rojas, L. I. (2020). How to Be a Virtual Author and Tutor Applying Educational Methodologies and Teaching Strategies Supported by Digital Tools and Resources?. Education in The Knowledge Society, 21, 15. https://doi.org/10.14201/eks.22805
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
22%
33%
Days to publication
187
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−