Exploratory Study in Iberoamerica on the Teaching-Learning Process and Assessment Proposal in the Pandemic Times

Abstract

The education system in times of pandemic has had to be urgently and unexpectedly transformed into a virtual modality. This paper presents an exploratory study on the main difficulties encountered by educational institutions in Iberoamerica and some strategies used in teaching and learning processes. Likewise, considering the previous analysis, an evaluation model is proposed to be considered in the contingency plans for health emergencies.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abella-García, V., Grande M., García-Peñalvo, F. J., & Corell, A. (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Versión 1.1. Castilla y León, España: Universidad de Burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.3780661

Amo, D., Alier, M., García-Peñalvo, F. J., Fonseca, D., & Casañ, M. J. (2020). Protected Users: A Moodle Plugin to Improve Confidentiality and Privacy Support through User Aliases. Sustainability, 12(6), 2548. doi:https://doi.org/10.3390/su12062548

Area, M. (2019). La enseñanza universitaria digital: fundamentos pedagógicos y tendencias actuales. Disponible en https://shorturl.at/kpDS8

Collazos, C. A., De Clunie, G., & González, C. S. (2014). Red Iberoamericana de apoyo a los procesos de enseñanza-aprendizaje de competencias profesionales a través de entornos Ubicuos y Colaborativos. Campus Virtuales, 3(2), 108-116.

Conde González, M. Á., Muñoz Martín, C., & García-Peñalvo, F. J. (2008). M-learning, towards U-learning. In I. Arnedillo Sánchez & P. Isaías (Eds.), Proceedings of the IADIS International Conference Mobile Learning 2008. (April 11-13, 2008, Algarve, Portugal). (pp. 196-200). Portugal: IADIS Press.

Del Castillo Olivares, J. M. (2020). Estudio descriptivo de efectos derivados de la alerta sanitaria por Covid-19 en la Universidad de La Laguna. Disponible en: http://shorturl.at/lowKY

Ferdig, R. E., Baumgartner, E., Hartshorne, R., Kaplan-Rakowski, R., & Mouza, C. (Eds.). (2020). Teaching, Technology, and Teacher Education During the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field. Waynesville, NC, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

García-Peñalvo, F. J. (2020a). Evaluación online: la tormenta perfecta. https://bit.ly/2yO3K39

García-Peñalvo, F. J. (2020b). El sistema universitario ante la COVID-19: Corto, medio y largo plazo. https://bit.ly/2YPUeXU

García-Peñalvo, F. J. (2020c). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41-56.

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 12. doi:https://doi.org/10.14201/eks.23013

García-Peñalvo, F. J., & Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119-144. doi:https://doi.org/10.14201/eks2015161119144

COTEC (2020). COVID-19 y Educación I: Problemas, respuestas y escenarios. Documento técnico de análisis de la situación educativa derivada de la emergencia sanitaria. 20 de abril de 2020.

Gobierno Vasco (2020). Plan de contingencia a seguir para reducir el riesgo de exposición al COVID-19 en los centros docentes. Disponible en: https://bit.ly/2NqI1St

González-González, C. S., & Infante-Moro, A., & Infante-Moro, J. C. (2020). Implementation of E-proctoring in Online Teaching: A Study About Motivational Factors. Sustainability, 12(8). doi:10.3390/su12083488

Gros, B., & García-Peñalvo, F. J. (2016). Future trends in the design strategies and technological affordances of e-learning. In M. Spector, B. B. Lockee, & M. D. Childress (Eds.), Learning, Design, and Technology. An International Compendium of Theory, Research, Practice, and Policy (pp. 1-23). Switzerland: Springer International Publishing. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-319-17727-4_67-1

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://bit.ly/3b0Nzx7

IESALC. (2020). Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Disponible en: https://bit.ly/3fVCShk

Llorens-Largo, F. (2020a). Re-diseño exprés de la docencia para una adaptación de emergencia a la no presencialidad. Conferencia en Ciclo de conferencias: De la presencialidad a la virtualidad educativa, Universidad Central del Ecuador. https://bit.ly/305k9vo

Llorens-Largo, F. (2020b). Docencia de emergencia: cómo cambiar el motor en pleno vuelo. Recuperado de https://bit.ly/3cpHVEV

Moreno López, G. A., Jiménez Builes, J. A., & Bernal Villamil, S. C. (2016). Overview of u-learning. Concepts, characteristics, uses, application scenarios and topics for research. IEEE Latin America Transactions, 14(12), 4792-4798. doi:https://doi.org/10.1109/TLA.2016.7817013

Ministerio de Educación y Formación Profesional de España, 2020). Medidas COVID-19. https://bit.ly/37Ys4wn

Peña-Ayala, A., & Cárdenas-Robledo, L. A. (2019). A cybernetic method to regulate learning through learning strategies: A proactive and reactive mechanism applied in U–Learning settings. Computers in Human Behavior, 98, 196-209.doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.036

Ramirez, G. M., Collazos, C. A., & Moreira, F. (2018). All-Learning: The state of the art of the models and the methodologies educational with ICT. Telematics and Informatics, 35(4), 944-953. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.10.004

Temdee, P. (2020). Smart Learning Environment: Paradigm Shift for Online Learning. In Multi Agent Systems-Strategies and Applications. IntechOpen. doi:https://doi.org/10.5772/intechopen.85787

Tinoco-Giraldo, H., Torrecilla Sánchez, E. M., & García-Peñalvo, F. J. (2020). E-Mentoring in Higher Education: A Structured Literature Review and Implications for Future Research. Sustainability, 12(11), 4344. doi:https://doi.org/10.3390/su12114344

UNESCO (2020). Education: From disruption to recovery. Disponible en: https://bit.ly/3evM4sL

Universidad de Granada (2020). Plan de Contingencia para la docencia y evaluación no presencial. Disponible en: https://bit.ly/2CByyFU

Universidad de La Laguna (2018). Reglamento de titulaciones semipresenciales y a distancia en línea de la Universidad de La Laguna. Disponible en: https://bit.ly/3hYtNXa

Universidad de Salamanca (2020). Plan de Contingencia Docencia Online. Disponible en: https://bit.ly/2NoQUw3
Fardoun, H., González, C., Collazos, C. A., & Yousef, M. (2020). Exploratory Study in Iberoamerica on the Teaching-Learning Process and Assessment Proposal in the Pandemic Times. Education in The Knowledge Society, 21, 9. https://doi.org/10.14201/eks.23537

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
21%
33%
Days to publication 
0
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Ediciones Universidad de Salamanca

Author Biography

Carina González

,
Universidad de La Laguna, Tenerife
Departamento de Ingeniería Informática y de Sistemas
+