Exploratory Study in Iberoamerica on the Teaching-Learning Process and Assessment Proposal in the Pandemic Times
Abstract The education system in times of pandemic has had to be urgently and unexpectedly transformed into a virtual modality. This paper presents an exploratory study on the main difficulties encountered by educational institutions in Iberoamerica and some strategies used in teaching and learning processes. Likewise, considering the previous analysis, an evaluation model is proposed to be considered in the contingency plans for health emergencies.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Abella-García, V., Grande M., García-Peñalvo, F. J., & Corell, A. (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Versión 1.1. Castilla y León, España: Universidad de Burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.3780661
Amo, D., Alier, M., García-Peñalvo, F. J., Fonseca, D., & Casañ, M. J. (2020). Protected Users: A Moodle Plugin to Improve Confidentiality and Privacy Support through User Aliases. Sustainability, 12(6), 2548. doi:https://doi.org/10.3390/su12062548
Area, M. (2019). La enseñanza universitaria digital: fundamentos pedagógicos y tendencias actuales. Disponible en https://shorturl.at/kpDS8
Collazos, C. A., De Clunie, G., & González, C. S. (2014). Red Iberoamericana de apoyo a los procesos de enseñanza-aprendizaje de competencias profesionales a través de entornos Ubicuos y Colaborativos. Campus Virtuales, 3(2), 108-116.
Conde González, M. Á., Muñoz Martín, C., & García-Peñalvo, F. J. (2008). M-learning, towards U-learning. In I. Arnedillo Sánchez & P. Isaías (Eds.), Proceedings of the IADIS International Conference Mobile Learning 2008. (April 11-13, 2008, Algarve, Portugal). (pp. 196-200). Portugal: IADIS Press.
Del Castillo Olivares, J. M. (2020). Estudio descriptivo de efectos derivados de la alerta sanitaria por Covid-19 en la Universidad de La Laguna. Disponible en: http://shorturl.at/lowKY
Ferdig, R. E., Baumgartner, E., Hartshorne, R., Kaplan-Rakowski, R., & Mouza, C. (Eds.). (2020). Teaching, Technology, and Teacher Education During the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field. Waynesville, NC, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
García-Peñalvo, F. J. (2020a). Evaluación online: la tormenta perfecta. https://bit.ly/2yO3K39
García-Peñalvo, F. J. (2020b). El sistema universitario ante la COVID-19: Corto, medio y largo plazo. https://bit.ly/2YPUeXU
García-Peñalvo, F. J. (2020c). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41-56.
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 12. doi:https://doi.org/10.14201/eks.23013
García-Peñalvo, F. J., & Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119-144. doi:https://doi.org/10.14201/eks2015161119144
COTEC (2020). COVID-19 y Educación I: Problemas, respuestas y escenarios. Documento técnico de análisis de la situación educativa derivada de la emergencia sanitaria. 20 de abril de 2020.
Gobierno Vasco (2020). Plan de contingencia a seguir para reducir el riesgo de exposición al COVID-19 en los centros docentes. Disponible en: https://bit.ly/2NqI1St
González-González, C. S., & Infante-Moro, A., & Infante-Moro, J. C. (2020). Implementation of E-proctoring in Online Teaching: A Study About Motivational Factors. Sustainability, 12(8). doi:10.3390/su12083488
Gros, B., & García-Peñalvo, F. J. (2016). Future trends in the design strategies and technological affordances of e-learning. In M. Spector, B. B. Lockee, & M. D. Childress (Eds.), Learning, Design, and Technology. An International Compendium of Theory, Research, Practice, and Policy (pp. 1-23). Switzerland: Springer International Publishing. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-319-17727-4_67-1
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://bit.ly/3b0Nzx7
IESALC. (2020). Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Disponible en: https://bit.ly/3fVCShk
Llorens-Largo, F. (2020a). Re-diseño exprés de la docencia para una adaptación de emergencia a la no presencialidad. Conferencia en Ciclo de conferencias: De la presencialidad a la virtualidad educativa, Universidad Central del Ecuador. https://bit.ly/305k9vo
Llorens-Largo, F. (2020b). Docencia de emergencia: cómo cambiar el motor en pleno vuelo. Recuperado de https://bit.ly/3cpHVEV
Moreno López, G. A., Jiménez Builes, J. A., & Bernal Villamil, S. C. (2016). Overview of u-learning. Concepts, characteristics, uses, application scenarios and topics for research. IEEE Latin America Transactions, 14(12), 4792-4798. doi:https://doi.org/10.1109/TLA.2016.7817013
Ministerio de Educación y Formación Profesional de España, 2020). Medidas COVID-19. https://bit.ly/37Ys4wn
Peña-Ayala, A., & Cárdenas-Robledo, L. A. (2019). A cybernetic method to regulate learning through learning strategies: A proactive and reactive mechanism applied in U–Learning settings. Computers in Human Behavior, 98, 196-209.doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.036
Ramirez, G. M., Collazos, C. A., & Moreira, F. (2018). All-Learning: The state of the art of the models and the methodologies educational with ICT. Telematics and Informatics, 35(4), 944-953. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.10.004
Temdee, P. (2020). Smart Learning Environment: Paradigm Shift for Online Learning. In Multi Agent Systems-Strategies and Applications. IntechOpen. doi:https://doi.org/10.5772/intechopen.85787
Tinoco-Giraldo, H., Torrecilla Sánchez, E. M., & García-Peñalvo, F. J. (2020). E-Mentoring in Higher Education: A Structured Literature Review and Implications for Future Research. Sustainability, 12(11), 4344. doi:https://doi.org/10.3390/su12114344
UNESCO (2020). Education: From disruption to recovery. Disponible en: https://bit.ly/3evM4sL
Universidad de Granada (2020). Plan de Contingencia para la docencia y evaluación no presencial. Disponible en: https://bit.ly/2CByyFU
Universidad de La Laguna (2018). Reglamento de titulaciones semipresenciales y a distancia en línea de la Universidad de La Laguna. Disponible en: https://bit.ly/3hYtNXa
Universidad de Salamanca (2020). Plan de Contingencia Docencia Online. Disponible en: https://bit.ly/2NoQUw3
Amo, D., Alier, M., García-Peñalvo, F. J., Fonseca, D., & Casañ, M. J. (2020). Protected Users: A Moodle Plugin to Improve Confidentiality and Privacy Support through User Aliases. Sustainability, 12(6), 2548. doi:https://doi.org/10.3390/su12062548
Area, M. (2019). La enseñanza universitaria digital: fundamentos pedagógicos y tendencias actuales. Disponible en https://shorturl.at/kpDS8
Collazos, C. A., De Clunie, G., & González, C. S. (2014). Red Iberoamericana de apoyo a los procesos de enseñanza-aprendizaje de competencias profesionales a través de entornos Ubicuos y Colaborativos. Campus Virtuales, 3(2), 108-116.
Conde González, M. Á., Muñoz Martín, C., & García-Peñalvo, F. J. (2008). M-learning, towards U-learning. In I. Arnedillo Sánchez & P. Isaías (Eds.), Proceedings of the IADIS International Conference Mobile Learning 2008. (April 11-13, 2008, Algarve, Portugal). (pp. 196-200). Portugal: IADIS Press.
Del Castillo Olivares, J. M. (2020). Estudio descriptivo de efectos derivados de la alerta sanitaria por Covid-19 en la Universidad de La Laguna. Disponible en: http://shorturl.at/lowKY
Ferdig, R. E., Baumgartner, E., Hartshorne, R., Kaplan-Rakowski, R., & Mouza, C. (Eds.). (2020). Teaching, Technology, and Teacher Education During the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field. Waynesville, NC, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
García-Peñalvo, F. J. (2020a). Evaluación online: la tormenta perfecta. https://bit.ly/2yO3K39
García-Peñalvo, F. J. (2020b). El sistema universitario ante la COVID-19: Corto, medio y largo plazo. https://bit.ly/2YPUeXU
García-Peñalvo, F. J. (2020c). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41-56.
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 12. doi:https://doi.org/10.14201/eks.23013
García-Peñalvo, F. J., & Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119-144. doi:https://doi.org/10.14201/eks2015161119144
COTEC (2020). COVID-19 y Educación I: Problemas, respuestas y escenarios. Documento técnico de análisis de la situación educativa derivada de la emergencia sanitaria. 20 de abril de 2020.
Gobierno Vasco (2020). Plan de contingencia a seguir para reducir el riesgo de exposición al COVID-19 en los centros docentes. Disponible en: https://bit.ly/2NqI1St
González-González, C. S., & Infante-Moro, A., & Infante-Moro, J. C. (2020). Implementation of E-proctoring in Online Teaching: A Study About Motivational Factors. Sustainability, 12(8). doi:10.3390/su12083488
Gros, B., & García-Peñalvo, F. J. (2016). Future trends in the design strategies and technological affordances of e-learning. In M. Spector, B. B. Lockee, & M. D. Childress (Eds.), Learning, Design, and Technology. An International Compendium of Theory, Research, Practice, and Policy (pp. 1-23). Switzerland: Springer International Publishing. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-319-17727-4_67-1
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://bit.ly/3b0Nzx7
IESALC. (2020). Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Disponible en: https://bit.ly/3fVCShk
Llorens-Largo, F. (2020a). Re-diseño exprés de la docencia para una adaptación de emergencia a la no presencialidad. Conferencia en Ciclo de conferencias: De la presencialidad a la virtualidad educativa, Universidad Central del Ecuador. https://bit.ly/305k9vo
Llorens-Largo, F. (2020b). Docencia de emergencia: cómo cambiar el motor en pleno vuelo. Recuperado de https://bit.ly/3cpHVEV
Moreno López, G. A., Jiménez Builes, J. A., & Bernal Villamil, S. C. (2016). Overview of u-learning. Concepts, characteristics, uses, application scenarios and topics for research. IEEE Latin America Transactions, 14(12), 4792-4798. doi:https://doi.org/10.1109/TLA.2016.7817013
Ministerio de Educación y Formación Profesional de España, 2020). Medidas COVID-19. https://bit.ly/37Ys4wn
Peña-Ayala, A., & Cárdenas-Robledo, L. A. (2019). A cybernetic method to regulate learning through learning strategies: A proactive and reactive mechanism applied in U–Learning settings. Computers in Human Behavior, 98, 196-209.doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.036
Ramirez, G. M., Collazos, C. A., & Moreira, F. (2018). All-Learning: The state of the art of the models and the methodologies educational with ICT. Telematics and Informatics, 35(4), 944-953. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.10.004
Temdee, P. (2020). Smart Learning Environment: Paradigm Shift for Online Learning. In Multi Agent Systems-Strategies and Applications. IntechOpen. doi:https://doi.org/10.5772/intechopen.85787
Tinoco-Giraldo, H., Torrecilla Sánchez, E. M., & García-Peñalvo, F. J. (2020). E-Mentoring in Higher Education: A Structured Literature Review and Implications for Future Research. Sustainability, 12(11), 4344. doi:https://doi.org/10.3390/su12114344
UNESCO (2020). Education: From disruption to recovery. Disponible en: https://bit.ly/3evM4sL
Universidad de Granada (2020). Plan de Contingencia para la docencia y evaluación no presencial. Disponible en: https://bit.ly/2CByyFU
Universidad de La Laguna (2018). Reglamento de titulaciones semipresenciales y a distancia en línea de la Universidad de La Laguna. Disponible en: https://bit.ly/3hYtNXa
Universidad de Salamanca (2020). Plan de Contingencia Docencia Online. Disponible en: https://bit.ly/2NoQUw3
Fardoun, H., González, C., Collazos, C. A., & Yousef, M. (2020). Exploratory Study in Iberoamerica on the Teaching-Learning Process and Assessment Proposal in the Pandemic Times. Education in The Knowledge Society, 21, 9. https://doi.org/10.14201/eks.23537
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
0
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
21%
33%
Days to publication
0
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−