Analysis and Evaluation of the Skills of the Degree in Information and Documentation at the University of Zaragoza

  • María del Carmen Agustín Lacruz
    University of Zaragoza cagustin[at]unizar.es
  • José Antonio Salvador Oliván
    University of Zaragoza

Abstract

Specific skill described in the teaching guides of the Degree in Information and Documentation of the University of Zaragoza are studied. The methodology consists of analyzing the skills of all subjects by inclusion in a database and processed later by SPSS (v. 22.0). The results highlighted the study of 37 subjects. The average number of competitions per subject is 3.1. Skill with the largest presence are: Preparation and dissemination of information, Knowledge of the professional environment of Information and Documentation, Identification and evaluation of information sources and resources, and Organization and storage of Information. Skill without presence are: Information Technology: Telecommunications and Business skills. In the core subjects is the most common Preparation and dissemination of information. In the optional subjects, the most common skill are Knowledge of the professional environment of information and documentation, Identification, and evaluation of sources and resources of information and Preparation and dissemination of information. Keywords
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abadal Falgueras, E. (2013). La Biblioteconomía y la Documentación en la universidad española de principios del siglo XXI. Nuovi Annali della Scouola Speciale per archivisti e bibliotecari, 27, 211-228.

Agustín Lacruz, M.ª C. (coord.) (2008). Diseño curricular y guías docentes ECTS: desde la Diplomatura de Biblioteconomía y Documentación hasta el Grado en Información y Documentación. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Agustín Lacruz, M.ª C., Gómez Díaz, R. & Salvador Oliván, J. A. (2013). Competencias para el análisis, la representación, la organización y la recuperación de la información en los Grados de Información y Documentación en España. En F. Ribeiro & E. Cerveira (org.), Informaçâo e/ou conhecimento: as duas faces de Jano. Atas del I Congreso ISKO Espanha e Portugal - XI Congreso ISKO España (pp. 35-48). Porto: Cetac.Media.

Alonso, L. E.; Fernández Rodríguez, C. J. & Nyssen, J. M. (2009). El debate sobre las competencias: una investigación cualitativa en torno a la educación superior y el mercado de trabajo en España. Madrid: ANECA. Recuperado el 9 de julio de 2015 de http://www.aneca.es/media/148145/publi_competencias_090303.pdf

ANECA (2004). Título de Grado en Información y Documentación. Madrid: Aneca. Recuperado el
22 de mayo de 2015 de http://www.aneca.es/media/150424/libroblanco_jun05_documentacion.pdf

Cortés Montalvo, J. A. (2012). La competencia comunicativa en la formación universitaria. En C. Marta Lazo, M.ª C. Agustín Lacruz & I. Ubieto Artur (coords.), Competencias interdisciplinares para la comunicación y la información en la sociedad digital (pp. 47-72). Madrid: Icono14.

EUROPEAN UNIVERSITY ASSOCIATION (2015). EUA Antwerp Declaration. A strategic agenda for universities: Developing strong institutions to advance the knowledge-based society. Recuperado el 10 de julio 2015 de http://www.eua.be/Libraries/Project_logos_images/Antwerp_Declaration_21_05_2015_final.sflb.ashx

Kru?ger, K. (2006). El concepto de 'Sociedad del Conocimiento’. BIBLIO 3W: Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 11(683). Recuperado el 1 de julio 2015 de http://www.ub.edu/geocrit/b3w-683.htm

Mora, J. G. (2011). Formando en competencias: ¿un nuevo paradigma? Barcelona: Fundación CYD. Colección documentos CYD 15/2011. Recuperado el 1 de julio 2015 de http://www.fundacioncyd.org/images/documentosCyd/CYD15.pdf

Paricio Royo, J. (2010). Un modelo de guía docente desde los resultados de aprendizaje y su evaluación. Zaragoza: Instituto de Ciencias de la Educación. Documentos de referencia para la calidad docente. Recuperado el 6 de julio 2015 de http://www.unizar.es/ice/images/stories/calidad/Modelo%20gu%C3%ADa%20docente.pdf
Agustín Lacruz, M. del C., & Salvador Oliván, J. A. (2016). Analysis and Evaluation of the Skills of the Degree in Information and Documentation at the University of Zaragoza. Education in The Knowledge Society, 17(1), 129–146. https://doi.org/10.14201/eks2016171129145

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María del Carmen Agustín Lacruz

,
University of Zaragoza
Departamento de Ciencias de la Documentación e Historia de la Ciencia, Universidad de Zaragoza, Spain
+