Learn to read and write: app for the literacy learning

  • Raquel Gómez-Díaz
    Universidad de Salamanca rgomez[at]usal.es
  • Araceli García-Rodríguez
    Universidad de Salamanca
  • José Antonio Cordón-García
    Universidad de Salamanca

Abstract

Increasing tablets and educational apps aimed at kids made necessary, besides analyzing the advantages and disadvantages of their use in the classroom, have a better understanding of the applications themselves, their characteristics, business models, etc. The article focuses on the apps intended for literacy learning, and offers, along with a typology, and a selection of some of them. Finally, it includes a list of sources that will help teachers in the task of selecting the most suitable for the needs of pupils’ applications.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Chatzlopoulos. N. (2013). iPads in the classroom: the right questions you should ask. Eudemic.Connecting Education & Technology. http://www.edudemic.com/ipads-in-the-classroom-the-right-questions-you-should-ask/

Chiong, C.; Ree, J.; Takeuchi, L; Erickson, I. (2012). Print books vs. e-books: Comparing parent-child co-reading on print, basic, and enhanced e-book platforms. The Joan Ganz Cooney Center http://www.joanganzcooneycenter.org/wp-content/uploads/2012/07/jgcc_ebooks_quickreport.pdf

Guillem, J.A.; Celaya, J. (2014). Apps educativas: nuevas formas de acceso al conocimiento. Madrid, Dosdoce.

Ferrerio, E.; Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del ni-o. México; Siglo XXI.

Informe Tab: estudio sobre el comportamiento de los usuarios de Tablet en Espa-a (2013). Logro-o: Universidad Internacional de La Rioja. Disponible en: http://www.tabinnovation.com/informetab/

Livingston, S. (2011) Critical reflections on the benefits of ICT in education. Oxford Review of Education, 38 (1), 9-24.
http://dx.doi.org/10.1080/03054985.2011.577938

Marchesi, A. Preámbulo. En Carneiro, R., Toscano, J. C., & Díaz, T. (2009). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo.Fundación Santillana. Espa-a.

Martín, S. (2011). La escuela 2.0. Panorama Actual de la situación del Programa. X Seminario de del Para el X seminario del Consejo Escolar de Castilla y León. Red XXI: una puerta hacia la educación del futuro. Disponible en: http://scopeo.usal.es/ponencias-comunicaciones/#sthash.Z9esUESt.dpuf.

Menores de Edad y Conectividad Móvil en Espa-a: Tablets y Smartphones (2014). Centro de Seguridad en Internet para los Menores en Espa-a, PROTEGELES. Disponible en: http://www.diainternetsegura.es/descargas/estudio_movil_smartphones_tablets_v2c.pdf.

Metainvestigación Dim-Edu 2013-2014 sobre el uso educativo de las tabletas digitales. Portal de las tabletas digitales y los libros de texto digitales. Disponible en: http://peremarques.net/tabletasportada.htm

Northrop, L.; Killen, E. (2013). A framework for using iPads to build early literacy skills. The Reading Teacher, 66 (7), 531-537.
http://dx.doi.org/10.1002/TRTR.1155

Nuevos modelos de negocio en la era digital. Dosdoce.com con el patrocinio de CEDRO con motivo del lanzamiento de su plataforma Conlicencia.com. 2014. Madrid. Disponible en: http://www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201502/nuevos_modelos_negocio.pdf.

Perspectivas 2014: Tecnología y Pedagogía (2014). Barcelona: Planeta. Disponible en: http://www.aulaplaneta.com/descargas/aulaPlaneta_Perspectivas-2014.pdf.

Prensky, M. (2001). Nativos digitales, inmigrantes digitales. On the horizon, 9 (5). http://files.educunab.webnode.cl/200000062-5aba35bb22/Nativos-digitales-parte1.pdf
http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816

Proyecto e-book y educación. Dedos: tabletas digitales en el aula. CITA. Fundación Germán Sánchez Ruipérez. http://www.territorioebook.com/includes/descarga.php?id=../recursos
Gómez-Díaz, R., García-Rodríguez, A., & Cordón-García, J. A. (2015). Learn to read and write: app for the literacy learning. Education in The Knowledge Society, 16(4), 118–137. https://doi.org/10.14201/eks2015164118137

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Gómez-Díaz

,
Universidad de Salamanca
Departamento de Biblioteconomía y DocumentaciónFacultad de Traducción y Documentación

Araceli García-Rodríguez

,
Universidad de Salamanca
Departamento de Biblioteconomía y DocumentaciónFacultad de Traducción y Documentación 

José Antonio Cordón-García

,
Universidad de Salamanca
Departamento de Biblioteconomía y DocumentaciónFacultad de Traducción y Documentación 
+