Towards a Technological Ecosystem for the Management and Organization of a Music Education Center. The Case of the ESMUC

Abstract

Research on the digital transformation of higher education institutions emphasizes market aspects (online education) or service aspects (for teaching and learning activities), sometimes also addressing external relations (social networks and relationships with other institutions or with alumni) but often neglects the internal organization itself and how it can benefit from participating in a digital transformation process. This paper addresses the digital transformation needs of higher music education institutions in their management and organization. To this end, a case study of the Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) is carried out, presenting the challenges that the ESMUC must face to sustain the digital mutation process undertaken and, in conclusion, the need to establish a Digitalisation Plan that contains the advances made and organizes its development through the participation of its community. The typology of analysis adopted was developed by Gong and Ribiere when they presented the "Going digital" scheme for organizations.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bates T. (2023). Managing innovation in teaching in ODDE. En O. Olaf Zawacki-Juez e I. Joven, (Eds.), Handbook in Open, Distance and Digital Education (pp. 623-640). Springer. 10.1007/978-981-19-2080-6_34
Bisquerra, R. (2019). Metodología de la investigación educativa (6a. Ed.). La Muralla.
Boyne, G. A. y Walker, R. M. (2004). Strategy Content and Public Service Organizations. Journal of Public Administration Research and Theory, 14(2), 231–252 10.1093/jopart/muh015
Bricall, J. (2000). Informe Universidad 2000. Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (CRUE). https://d66z.short.gy/QrdkI4
Castañeda, L. ySelwyn, N. (2019). Reiniciando la universidad: Buscando un modelo de Universidad en tiempos digitales. Editorial UOC.
Clark, B. R. (1983). El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica. Editorial Nueva Imagen/Universidad Autónoma Metropolitana–Azcapotzalco.
Davidson, C. N. y Goldberg, D. T. (2010). El futuro del pensamiento. Instituciones de aprendizaje en la era digital. Instituto de Tecnología de Massachusets
European University Association (2021). Universities without walls. A vision for 2030. https://d66z.short.gy/zNmvBu
Fernández, D. y Prendes, P. (2022). Marco Europeo para Organizaciones Educativas Digitalmente Competentes: revisión sistemática 2015-2020. Revista Fuentes 24(1), 65-76. 10.12795/revistafuentes.2022.18698
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande-de-Prado, M. (2020). Online Assessment in Higher Education in the Time of COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, Article 12. 10.14201/eks.23013
García-Valcarcel, A. (2008). La tutoría en la enseñanza universitaria y la contribución de las TIC para su mejora. RELIEVE-Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 14(2), 1-14. 10.7203/relieve.14.2.4192
Gebauer, H., Fleisch, E., Lamprecht, C. y Wortmann, F. (2020). Growth paths for overcoming the digitalization paradox. Business Horizons, 63(3), 313-323. 10.1016/j.bushor.2020.01.005
Gong, C. y Ribiere, V. (2020). Toward a Typology of “Going Digital”. Proceedings of the 2020 ITU Kaleidoscope: Industry-Driven Digital Transformation (ITU K). IEEE. 10.23919/ITUK50268.2020.9303188
Heifetz, R. A. y Laurie, D. L. (1997). The work of Leadership. Harvard Business School Publishing Corporation.
Lafuente, A. (2022). Itinerarios comunes “Laboratorios ciudadanos y cultura experimental”. Ned Ediciones.
Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Hurtado Ediciones.
Martí, R., Gisbert-Cervera, M. y Larraz, V. (2018). Ecosistemas tecnológicos de aprendizaje y gestión educativa: características estratégicas para un diseño eficiente. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (64), 1-17. 10.21556/edutec.2018.64.1025
Mercader, C. y Gairín, J. (2020). Percepción de los profesores universitarios sobre las barreras al uso de las tecnologías digitales: la importancia de la disciplina académica. Revista Internacional de Tecnología Educativa en la Educación Superior, 17(1), 1-14.
Merriam, S. (1988). Investigación de casos de estudio en educación. Un enfoque cualitativo. Jossey-Bass.
Mintzberg, H. (1984). La estructuración de las organizaciones. Ariel.
Muñoz, P. y Muñoz, I. (2001). Intervención en la familia: estudio de casos. En G. Pérez Serrano (coord.). Modelos de investigación cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Narcea.
Naranjo-Valencia, J.C., Jiménez Jiménez, D. y Sanz-Valle, R. (2012). ¿Es la cultura organizativa un determinante de la innovación en la empresa? Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa (15), 63-72. 10.1016/j.cede.2011.07.004
Nowak, R. (2016). Consuming music in the digital age. Technologies, Roles and Everyday life. Palgrave Macmillan. 10.1057/9781137492562
Pelletier, K., McCormack, M., Reeves, J., Robert, J., Arbino, N., Al-Freih, M., Dickson-Deane, C., Guevara, C., Coster, L., Sánchez-Mendiola, M., Skallerup Bessette, L. y Stine, J. (2022). 2022 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition. https://d66z.short.gy/Gii61a
Phelps, R., Adams, R. y Bessant, J. (2007). Life cycles of growing organizations: A review with implications for knowledge and learning. Journal of Management Reviews, 9(1), 1-30. 10.1111/j.1468-2370.2007.00200.x
Quintero Moreno, L. & López Ornelas, M. (2022). Aproximación a la definición de Cultura Digital Universitaria y las dimensiones que la constituyen. Revista Conhecimento Online, 1, 213-239. 10.25112/rco.v1.2875
Rogers, E. M. (1995). Diffusion of innovations. (5ª Ed.) Free Press.
Sangrà, A. (2008). La integración de las TIC en la Universidad: Modelos, problemas y retos [Tesis de doctorado] Universidad Rovira i Virgili. https://d66z.short.gy/0N3Kew
Sathye, M. (2004). Leadership in Higher Education: A Qualitative Study. Forum Qualitative Sozialforschung Forum: Qualitative Social Research, 5(3). 10.17169/fqs-5.3.571
Selwyn, N. (2017a). Digital inclusion: can we transform education through technology? En Conocimiento para la equidad social: Pensando Chile globalmente (pp. 101-108). Universidad de Santiago de Chile (USACH). 10.31235/osf.io/m5fw7
Selwyn, N. (2017b). Education and technology: critical questions. En G. M. dos Santos Ferreira, L. A. da Silva Rosado y J. de Sá Carvalho (Eds.), Educaçao e tecnologia abordagens criticas (pp.105-122). Universidade Estacio de Sa. 10.31235/osf.io/rmyg8
Sempere-Comas, N. y Gisbert-Cervera, M. (2023). La música en el Espacio Europeo de Educación Superior. Desigualdades respecto al sistema universitario y urgencia de solución. Revista Electrónica de LEEME, 51, 82-97. 10.7203/LEEME.51.24699
Sempere-Comas, N. y Urpí, M. (2022). Covid-19 i Educació musical superior: L’acceleració de la transformació tecnològica. El cas ESMUC. En C. Grimalt-Álvaro, J. Holgado, L.,Marqués, R. Palau, C. Valls, y C. Hernández-Escolano (Eds), Llibre d’actes FIET 2021. La investigación i la innovació en Tecnologia Educativa a l’era digital (pp. 172-180). Publicaciones Comenius.
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
Siemens, G. (2004). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1).
Van den Berg, M. J., Stander, M. W. y Van der Vaart, L. (2020). An exploration of key human resource practitioner competencies in a digitally transformed organisation. SA Journal of Human Resource Management, 18, 1-13. 10.4102/sajhrm.v18i0.1404
Yin, R. K. (2018). Case study Research and Applications: Design and methods (6a. Ed.). Salvia.
Sempere-Comas, N., & Gisbert-Cervera, M. (2024). Towards a Technological Ecosystem for the Management and Organization of a Music Education Center. The Case of the ESMUC. Education in The Knowledge Society, 25, e31589. https://doi.org/10.14201/eks.31589

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
22%
33%
Days to publication 
406
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Ediciones Universidad de Salamanca
+