Evaluating Information Competency in University Students and Their Influence on Attitudes Towards Academic Plagiarism

Abstract

Information competencies are fundamental for development in today’s information society, highlighting the importance of assessing them to determine their level and implement training programs that foster their improvement. These skills are crucial for managing and producing academic tasks and assignments, and are essential for preventing fraudulent practices, such as academic plagiarism, which often occurs due to a lack of understanding of its implications. In this study, the Information competency of a group of undergraduate students from the Universidad Católica del Cibao were assessed, as well as their influence on attitudes toward academic plagiarism. Two instruments were used: the "Information Handling and Digital Competence in Secondary Education", and the Revised Attitudes Toward Plagiarism Questionnaire (RATPQ), with the aim of measuring the students' level of information competency and its impact on their perceptions of plagiarism. The analysis of the results revealed that the students demonstrated low levels of information searching, evaluation, processing, and communication skills, with 30% of the sample failing the test. Additionally, it was observed that, although students recognize academic plagiarism practices, they do not always penalize them adequately. The study concludes that information competency skills positively influence students' rejection of academic plagiarism.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alonso-Arévalo, J. (2017). ¿Qué es el plagio y cómo detectarlo? DesiderataLAB, 6, 24-26. http://hdl.handle.net/10366/133350
Amiama-Espaillat, C. (2021). El plagio en la Educación Superior dominicana: una oportunidad para desarrollar la escritura académica. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(35), 37-48. 10.29197/cpu.v18i35.411
Area, M. (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? Revista de Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 7(2), 2-4. 10.7238/issn.1698-580X
Balbuena, S. E., Lamela, R. A., Espinosa, E. B., & Memorial, S. (2015). Prevalence, Motives, and Views of Academic Dishonesty in Higher Education. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 3(2), 69-75.
Beck, L., & Ajzen, I. (1991). Predicting dishonest actions using the theory of planned behavior. Journal of Research in Personality, 25(3), 285-301. 10.1016/0092-6566(91)90021-H
Bielba-Calvo, M., Martínez-Abad, F., & Rodríguez-Conde, M. J. (2016). Validación psicométrica de un instrumento de evaluación de competencias informacionales en la educación secundaria. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 27-43. 10.13042/bordon.2016.48593
Braz Gonçalves, R., & Cuevas Cerveró, A. (2020). El uso ético de la información en los planes de formación en competencias informacionales de las bibliotecas universitarias españolas. Biblos, 34(2), 366-384. 10.14295/biblos.v34i2.11972
Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Cebrián-de-la-Serna, M., & Sarmiento-Campos, J. A. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XX1: Revista de La Facultad de Educación, 21(2), 105-129. 10.5944/EDUCXX1.20062
Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., & Sarmiento-Campos, J. A. (2016). ¿Ética o prácticas deshonestas? El plagio en las titulaciones de Educación. Revista de Educacion, 2016(374), 159-182. 10.4438/1988-592X-RE-2016-374-330
Codina, L., & Cortiñas, S. (2022). ¿Autoplagio o texto reciclado? Algunas implicaciones inesperadas de la digitalización de la ciencia. Anuario ThinkEPI, 16. 10.3145/THINKEPI.2022.E16A16
Comas Forgas, R., Sureda Negre, J., & Oliver Trobat, M. (2011). Prácticas de citación y plagio académico en la elaboración textual del alumnado universitario. Education in the Knowledge Society, 12(1), 359-385. 10.14201/eks.7837
CRUE-TIC. (2017). Qué es Plagio. https://www.ci2.es/plagio/
CRUE-TIC, & REBIUN. (2012). Competencias informáticas e informacionales (CI2) en los estudiantes de grado. https://d66z.short.gy/hbX8yf
De los Santos Lorenzo, M. (2021). Evaluación de habilidades informacionales en estudiantes universitarios de la República Dominicana. Education in the Knowledge Society, 22, e23650–e23650. 10.14201/EKS.23650
Domínguez-Aroca, M. I. (2012). Lucha contra el plagio desde las bibliotecas universitarias. El Profesional de La Información, 21(5), 498-503. 10.3145/epi.2012.sep.08
Egaña, T. (2012). Uso de bibliografía y plagio académico entre los estudiantes universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 9(2), 18-30. 10.7238/rusc.v9i2.1209
Ferreira Calderón, E. (2015). Las competencias de acceso y gestión de información en la formación de los maestros en la República Dominicana: caso Instituto Superior de Formación Docente Salome Ureña (ISFODOSU). [Tesis de Doctoral, Universidad de Murcia]. Digitum: Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10201/47511
García-Peñalvo, F. J., Corell-Almuzara, A., Abella-García, V., & Grande de Prado, M. (2020). La evaluación online en la Educación Superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21. 10.14201/EKS.23013
Guerrero Sánchez, P., Mercado Yebra, J., & Marina Ibarra, L. (2017). La deshonestidad, elemento que altera la integridad en las prácticas académicas en las Instituciones de Educación Superior. Estudios de caso comparados. Investigación y Formación Pedagógica. Revista Del CIEGC, 3(5), 6-25.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.
Hernández Serrano, M. J. (2013). La búsqueda y selección de la información online: análisis de las acciones estratégicas de los estudiantes universitarios. Education in the Knowledge Society, 14(2), 85-106. 10.14201/eks.10214
Howard, S. J., Ehrich, J. F., & Walton, R. (2014). Measuring students’ perceptions of plagiarism: Modification and Rasch validation of a plagiarism attitude scale. Journal of Applied Measurement, 15(4), 372-393.
INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. http://aprende.educalab.es
Martínez-Abad, F., Bielba-Calvo, M., & Herrera-García, M. E. (2017). Evaluación, formación e innovación en competencias informacionales para profesores y estudiantes de educación secundaria. Revista de Educacion, 2017(376), 110-129. 10.4438/1988-592X-RE-2017-376-346
Martínez-Sala, A-M., Alemany-Martínez, D., & Segarra-Saavedra, J. (2019). Las TIC como origen y solución del plagio académico. Análisis de su integración como herramienta de aprendizaje. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 1208-1218). Octaedro.
Mavrinac, M., Brumini, G., Bilić-Zulle, L., & Petrovecki, M. (2010). Construction and validation of attitudes toward plagiarism questionnaire. Croatian Medical Journal, 51(3), 195-201. 10.3325/cmj.2010.51.195
Meneses Alves, A. P. (2016). Alfabetización informacional y uso ético de la información en la producción científica: el papel del bibliotecario en la producción intelectual en el entorno académico. [Tesis de Doctoral, Universidad de Granada]. DIGIBUG: Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10481/44170
Morales-Morgado, E. M., Campos-Ortuño, R. A., & Pérez-Bonilla, A. A. (2016). Recursos Multimedia para el desarrollo de la competencia informacional. Diseño metodológico para el estudio comparativo en estudiantes de pregrado y posgrado en dos universidades públicas, Chile y España. En F. J. García-Peñalvo, & J. A. Mendes (Eds.), XVIII Simposio Internacional de Informática Educativa, SIIE 2016 (pp. 383-388). Salamanca, España: Ediciones Universidad de Salamanca.
Pickles, M. (2017, January 30). Procrastinación, “el problema más grave en la educación” (y cómo vencerlo). BBC. https://d66z.short.gy/TNPx65
Real Academia Española. (2023). Diccionario de la lengua española. Versión electrónica 23.7. Real Academia Española. https://goo.gl/Hkxjid
Rojas Chavarro, M. Á., & Olarte Collazos, J. M. (2010). Plagio en el ámbito académico. Revista Colombiana de Anestesiología, 38(4), 537-538. 10.1016/S0120-3347(10)84010-9
Soto Rodríguez, A. (2012). El plagio y su impacto a nivel académico y profesional. e-Ciencias de La Información, 2(1), 1-13. 10.15517/eci.v2i1.1213
Sureda, J., Comas, R., & Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 197-220. 10.35362/rie500669
Vera San Miguel, A., Núñez Lezcano, F., & Sanabria-Báez, G. (2023). Actitudes frente al plagio académico en estudiantes de medicina de universidades privadas y públicas. Medicina Clínica y Social, 7(2), 70-76. 10.52379/mcs.v7i2.287
Antonio Gutiérrez, S., Orozco-Rodríguez, C., & Morales-Morgado, E. M. (2024). Evaluating Information Competency in University Students and Their Influence on Attitudes Towards Academic Plagiarism. Education in The Knowledge Society, 25, e30930. https://doi.org/10.14201/eks.30930

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
22%
33%
Days to publication 
691
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Ediciones Universidad de Salamanca
+