Visual Teaching Guides and Video Presentations by University Teaching Staff

Analysis and Evaluation of an Innovative Experience

Abstract

This article deals with the experience of an innovative educational and communicational project carried out by the Department of Journalism at the University of Malaga, Spain. This project aimed to develop audio-visual teaching guides and video presentations by the departmental teaching staff. To promote learning and replication, we describe its development and principal results and make a multidimensional evaluation based on observation, content analysis, and surveys involving interviews with the main participants and the target audience. Despite the unforeseen difficulty brought on by the pandemic, the balance drawn on the project’s usefulness is positive concerning both the online visibility and impact of the resources created, as well as the perceptions of the students and lecturers involved. Over two academic years, forty people – including technical personnel, trainee grant-holders and teaching staff – were coordinated to produce this didactic content, which has been viewed on YouTube by 2,800 people.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AIMC. (2022, March 10). Teletrabajo, criptomonedas, TikTok, Bizum y el 5G, principales tendencias digitales de 2021 en España. Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. Retrieved June 1, 2022, from https://d66z.short.gy/JsJ4Ai
Bauman, Z. (2002): Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.
Chávez Ramos, L. A., Hualpa Flores, A. M. del C., Luis Paredes, E., & Vásquez Condezo, E. H. (2021). Importance of Audiovisual Resources in Teacher and Students During the Covid-19 Pandemic. Religación. Revista De Ciencias Sociales y Humanidades, 6(30), e210833. 10.46652/rgn.v6i30.833
De la Fuente Sánchez, D., Hernández Solís, M., & Pra Martos, I. (2018). Vídeo educativo y rendimiento académico en la enseñanza superior a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 323-341. 10.5944/ried.21.1.18326D
León-Gómez, A., Gil-Fernández, R., & Calderón-Garrido, D. (2021). Influence of COVID on the educational use of Social Media by students of Teaching Degrees. Education in the Knowledge Society, 22, e23623. 10.14201/eks.23623
Lozano Díaz, A., González Moreno, M. J., & Cuenca Piqueras, C. (2020). YouTube como recurso didáctico en la Universidad. EDMETIC, 9(2), 159-180. 10.21071/edmetic.v9i2.12051
Marcelo, C. (2011). Estudio de campo sobre la innovación educativa en los centros escolares". In: Ministerio de Educación. Secretaría de Estado y Educación Profesional. Instituto de Formación del Profesorado, Investigación e Innovación Educativa (ed.), Estudio sobre la innovación educativa en España (pp. 736-930). Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Subdirección General de Documentación y Publicaciones.
Marcelo, C. (2016). La innovación en la universidad: del Gatopardo al IPhone. Revista de Gestión de la Innovación en Educación Superior REGIES, 1, 29-57.
Marcelo, C. (2022). Desarrollo, evaluación y difusión de proyectos de innovación: claves prácticas. In Área de Innovación (2022). Programa de #webinarsUNIA. Plan de Formación de Profesorado de la UNIA de 2022-23. http://hdl.handle.net/10334/6235 (recording and presentation)
Monedero, C. R., Pulla, G. L., & Mercado, M.T. (2020). Una propuesta para el uso de píldoras audiovisuales en la presentación de asignaturas de Ciencias de la Comunicación. F. J. Ruiz, N. Quero, M. Cebrián, & P. Hernández (Eds.), Tecnologías emergentes y estilos de aprendizaje para la enseñanza (pp. 174-187). Junta de Andalucía.
Pérez Tornero, J. M., & Tejedor Calvo, S. (2016). Ideas para aprender a aprender: manual de innovación educativa y tecnología. Editorial UOC.
Pérez Tornero, J. M., & Varis, T. (2012). Alfabetización mediática y nuevo humanismo. UOC
Sánchez González, M. (2021). Vídeos (y pódcasts): posibilidades, formatos y claves de producción. In M. Sánchez González (Ed.). #Dienlínea UNIA: guía para una docencia innovadora en red (pp. 208-225). Universidad Internacional de Andalucía. 10.56451/10334/6116
Teruel-Rodríguez, L., Martín Martín, F. M., & Palomo Torres, M. B. (2018). El uso de YouTube para la promoción curricular. Diseño y difusión de guías docentes audiovisuales en periodismo. In I Congreso Virtual Internacional de Innovación Docente Universitaria. Universidad de Córdoba. Retrieved from: https://d66z.short.gy/VU4Yqt
Teruel-Rodríguez, L., & Sedano, J. (2020). YouTtube, un aliado para trazar el itinerario curricular: experiencia de innovación educativa en el Grado de Periodismo. In Alfabetizando digitalmente para la nueva docencia (pp. 397-408). Pirámides, Grupo Anaya.
Teruel-Rodríguez, L., Sedano, J., & Montiel Torres, M. F. (2023). Estrategias para virtualizar la docencia universitaria en el Grado de Periodismo: innovación y evaluación de resultados en el estudiantado. In S. Tejedor, & C. Pulido (Eds.), Nuevos y viejos desafíos del periodismo (pp. 35-54). Tirant lo Blanch.
White, D. S. (2011). Visitors and Residents: A new typology for online engagement. First Monday, 16(9). 10.5210/fm.v16i9.3171
Zabalza, I., Peña, B., Llera, E. M., Usón, S., Martínez, A., & Romeo, L. M. (2017). Evaluación de la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje mediante la integración de objetos de aprendizaje reutilizables en un curso abierto OCW. In In-Red 2017. III Congreso Nacional de innovación educativa y de docencia en red (pp. 185-194). Editorial Universitat Politècnica de València. 10.4995/INRED2017.2017.6847
Teruel Rodríguez, L., Sánchez González, M., & López Álvarez, D. (2024). Visual Teaching Guides and Video Presentations by University Teaching Staff: Analysis and Evaluation of an Innovative Experience. Education in The Knowledge Society, 25, e29407. https://doi.org/10.14201/eks.29407

Downloads

Download data is not yet available.
+