The University in the Post-Pandemic: Future Scenarios

Abstract

The pandemic has opened and reopened questions central to policies and teaching practices at the higher level. The intensive use of platforms (platformization) as a key, non-neutral and algorithmic phenomenon raises questions about the processes of autonomy and knowledge management that will be crucial for the coming years in higher education. The overlap between information and knowledge derived, among other aspects, from the oversimplification of technological mediation brings the challenge of making thought, processes, capacities, and mediations visible. In an increasingly algorithmic and datafied context where the gaps for autonomy are negligible, strengthening the “agency” becomes relevant and crucial. From a personal and interpretive approach, the essay intends to address whether teaching practices and learning have been questioned, especially regarding autonomy and self-regulation in this complex context and the complete uncertainty that the pandemic has been and is post-pandemic. As a specific objective, it proposes to raise tensions and questions and design answers that allow us to imagine some didactic transformations for the coming years. As part of the survey, various perspectives from students and teachers are examined and interpreted to propose analyses that address questions such as: Have teaching practices changed in their didactic conceptions? Have modes of learning been challenged? The essay aims to answer these questions through analytical and interpretative approaches.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Álvarez, G., Manolakis, L. y Morán, L. (2020). Experiencias de aprendizaje estudiantil en la pandemia. Un análisis acerca de la sincronía y asincronía en la formación universitaria. Virtualidad, Educación y Ciencia, 24(12), 49-70.
Baricco, A. (2019). The Game. Anagrama.
Berardi Bifo, F. (2020). El umbral. Crónicas y meditaciones. Tinta Limón.
Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Aprendizaje Visor.
Castells, M. (2001). La galaxia Internet. Plaza y Janés.
Cicala, R., Cogo, M., Gómez, C., Maldonado, J., Parodi, A., Frangella, V., Giménez, Y., Bulacio, C. y Sánchez, M. (2020). Entramado de prácticas digitales de estudiantes avanzados en contexto de pandemia: entre “ser estudiante” y “ser ciudadano universitario”. En S. Morales y E. Vidal (Eds.). ¿Quién se apropia de qué? Tecnologías digitales en el capitalismo de plataformas (pp. 227-236). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv3142tw7.21
Cobo, C. (2019). Acepto las Condiciones: Usos y abusos de las tecnologías digitales. Fundación Santillana.
Costa, F. (2021). Tecnoceno. Algoritmos, biohackers y nuevas formas de vida. Taurus.
Cruder, G. Cicala, R. Bergomás, G. (2021). Plataformas y lenguajes: reflexiones en pandemia pensando el futuro. Virtualidad, Educación y Ciencia, 24(12), 25-35.
Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Morata.
Dussel, I. (2022). ¿Estamos ante el fin de la escuela? Transformaciones tecnológicas y pedagógicos en la pospandemia. Revista del IICE, 51. https://doi.org/10.34096/iice.n51.11333
Eisner, E. (1998). Cognición y curriculum. Amorrortu.
Ferrarelli, M. (2021). Los escenarios híbridos en clave transmedia. Cuadernos de Pedagogía, 522, 95-100.
Freinet, C. (1996). La escuela moderna francesa. Una pedagogía del sentido común. Las invariantes pedagógicas. Morata.
García Canclini, N. (1995). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Sudamericana.
Jackson, P. (1999). Enseñanzas implícitas. Amorrortu.
Jandrić, P., Hayes, D., Truelove, I., Levinson, P., Mayo, P., Ryberg, T., Monzó, L. D., Allen, Q., Stewart, P. A., Carr, P. R., Jackson, L., Bridges, S., Escaño, C., Grauslund, D., Mañero, J., Lukoko, H. O., Bryant, P., Fuentes-Martinez, A., Gibbons, A., Sturm, S., Rose, J., Chuma, M. M., Biličić, E., Pfohl, S., Gustafsson, U., Arantes, J. A., Ford, D. R., Kihwele, J. E., Mozelius, P., Suoranta, J., Jurjević, L., Jurčević, M., Steketee, A., Irwin, J., White, E. J., Davidsen, J., Jaldemark, J., Abegglen, S., Burns, T., Sinfield, S., Kirylo, J. D., Kokić, I. B., Stewart, G. T., Rikowski, G., Christensen, L. L., Arndt, S., Pyyhtinen, O., Reitz, C., Lodahl, M., Humble, N., Buchanan, R., Forster, D. J., Kishore, P., Ozoliņš, J. J., Sharma, N., Urvashi, S., Nejad, H. G., Hood, N., Tesar, M., Wang, Y., Wright, J., Brown, J. B., Prinsloo, P., Kaur, K., Mukherjee, M., Novak, R., Shukla, R., Hollings, S., Konnerup, U., Mallya, M., Olorundare, A., Achieng-Evensen, C., Philip, A. P., Hazzan, M. K., Stockbridge, K., Komolafe, B. F., Bolanle, O. F., Hogan, M., Redder, B., Sattarzadeh, S. D., Jopling, M., SooHoo, S., Devine, N., & Hayes, S. (2020). Teaching in the Age of Covid-19. Postdigital Science and Education, 2(3), 1069-1230. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00169-6
Kap, M. (2021). Tiempos híbridos, nuevas tensiones en la enseñanza. Trama Educativa.
Landau, M., Sabulsky, G. y Schwartzman, G. (2020). Hacia nuevos horizontes en las clases universitarias en contextos emergentes. Contribuciones de la Tecnología Educativa. Revista Virtualidad, Educación y Ciencia, 24(12), 9-24.
Lion, C. (Ed.). (2020). Aprendizaje y tecnologías. Habilidades del presente, proyecciones de futuro. Noveduc.
Lion, C. (2022). Habitar la escuela entre la incertidumbre y la esperanza. En F. Avendaño y S. Copertari (Eds.). ¿Qué escuela para la postpandemia? (pp. 89-100). Homosapiens.
Lion, C. y Perosi, V. (Eds.). (2019). Didácticas Lúdicas con videojuegos educativos. Escenarios y horizontes alternativos para enseñar y aprender. Noveduc.
Lion, C., Schpetter, A. y Weber, V. (2021). Aprendizajes en tiempos de pandemia. Las voces estudiantiles como claves para repensar la enseñanza universitaria. Virtualidad, Educación y Ciencia, 24(12), 36-48.
Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Paidós.
Maggio, M. (2018). Reinventar la clase en la universidad. Paidós.
Merieu, P. (2016). Una llamada de atención. Carta a los mayores sobre los niños de hoy. Paidós.
Morin, E. (2016). Enseñar a vivir. Manifiesto para cambiar la educación. Paidós.
Perkins, D. (1995). La escuela inteligente. Gedisa.
Sadin, W. (2017). La humanidad aumentada. La administración digital del mundo. Caja Negra.
Salomon, G. (2001). Cogniciones distribuidas. Consideraciones psicológicas y educativas. Amorrortu.
Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto.
Serres, M. (2013). Pulgarcita. El mundo cambió tanto que los jóvenes deben reinventar todo: una manera de vivir juntos, instituciones, una manera de ser y de conocer… Fondo de Cultura Económica.
Williamson, B. (2018). Big data en educación: el futuro digital del aprendizaje, la política y la práctica. Morata.
Carina-Gabriela. (2023). The University in the Post-Pandemic: Future Scenarios. Education in The Knowledge Society, 24, e28773. https://doi.org/10.14201/eks.28773

Downloads

Download data is not yet available.
+