Critical Thinking in Primary School Teachers on the Use of Instagram and TikTok

Abstract

This research aims to discover the critical thinking skills that primary school teachers show as users of Instagram and/or TikTok, as well as how they express that they work on these skills with their students in the classroom. A qualitative methodology was chosen for this purpose, using a Focus Group with six teachers from different schools in Cantabria (Spain). The main results outline a contradictory situation in which teachers, despite handling a good part of the key competencies in critical thinking, avoid working systematically in the classroom due to a lack of information and general ignorance. Along these lines, the conclusions suggest the need to promote teacher training in critical thinking in education.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Ayola, M. Y., & Moscote, E. M. (2018). Pensamiento crítico, estrategias para estimularlo e incidencia en la práctica pedagógica en el programa de Licenciatura en Educación Infantil de la Universidad de La Guajira. Revista Boletín Redipe, 7(10), 147-165. https://doi.org/10.35290/rcui.v5n3.2018.75
Blanco, M., & Blanco, M. L. (2010). El pensamiento crítico. En A. Caruana (Ed.), Aplicaciones educativas de la psicología positiva (pp. 322-339). Conselleria d’Educació. https://bit.ly/344Mh2L
Botero, A., Alarcón, D. I., Palomino, D. M., & Jiménez, Á. M. (2017). Pensamiento crítico, metacognición y aspectos motivacionales: Una educación de calidad. Poiésis, (33), 85-103. https://doi.org/10.21501/16920945.2499
Castillejo, J. (2020). Manipulación, desinformación, reputación e inteligencia. Red seguridad: Revista especializada en seguridad informática, protección de datos y comunicaciones, (91), 72-75.
De Miguel, J. (2016). Entre la teoría educativa y el pensamiento crítico. En J. De Miguel, A.M. Melendo, P. Fernández De la Vega, y M. Razquin, Espíritu crítico y educación (pp. 9-32). Ceasga.
Dekker, T. (2020). Teaching critical thinking through engagement with multiplicity. Thinking Skills and Creativity, 37, 100701. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100701
Gil-Fernández, R., León-Gómez, A., & Calderón-Garrido, D. (2021). Influence of COVID on the Educational Use of Social Media by Students of Teaching Degrees. Education in the Knowledge Society, 22, e23623. https://doi.org/10.14201/eks.23623
Giménez-Gualdo, A. M., Galán-Casado, D. A., & Moraleda-Ruano, Á. (2021). Competencias clave para la mejora de la ciberconvivencia escolar: El programa “Alumnos ayudantes TIC”. Education in the Knowledge Society, 22, e22168. https://doi.org/10.14201/eks.22168
Goodyear, V., Parker, M., & Casey, A. (2019). Social media and teacher professional learning communities. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 421-433. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1617263
Gutiérrez, J. (2011). Grupo de Discusión: ¿Prolongación, variación o ruptura con el focus group? Cinta de Moebio, (41), 105-122. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2011000200001
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Herrero, J. C. (2016). Elementos del pensamiento crítico. Marcial Pons: Ediciones Jurídicas y Sociales. https://doi.org/10.2307/j.ctv10qr05q
IAB Spain. (2020). Estudio de redes sociales 2020. https://bit.ly/32LiKdL
Lanzt-Andersson, A., Peterson, L., Hillman, T., Lundin, M., & Bergviken, A. (2017). Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group. Learning, Culture and Social Interaction, 15, 44-55. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2017.07.001
Lin, X., Hu, X., Hu, Q., & Liu, Z. (2016). A social network analysis of teaching and research collaboration in a teachers’ virtual learning community. British Journal of Educational Technology, 47(2), 302-319. https://doi.org/10.1111/bjet.12234
López, M. (2019). La pedagogía crítica como propuesta innovadora para el aprendizaje significativo en la educación básica. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(6), 87-98. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2120
Nomen, J. (2019). La escuela, ¿un receptáculo del pensamiento crítico? Folia Humanística: Revista de Salud, Ciencias sociales y Humanidades, (11), 29-43. https://doi.org/10.30860/0048
Opazo, H. (2011). Ética en Investigación: Desde los códigos de conducta hacia la formación del sentido ético. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(2), 61-78.
Palavan, Ö. (2020). The effect of critical thinking education on the critical thinking skills and the critical thinking dispositions of preservice teachers. Educational Research and Reviews, 15(10), 606-627. https://doi.org/10.5897/err2020.4035
Paul, R., & Elder, L. (2003). La mini-guía para el Pensamiento crítico: Conceptos y herramientas. Fundación para el Pensamiento Crítico. https://bit.ly/3n9rKlf
Paul, R., & Elder, L. (2005). Estándares de Competencia para el Pensamiento Crítico. Estándares, Principios, Indicadores de Desempeño y Resultados de una Rúbrica Maestra en el Pensamiento Crítico. Fundación para el Pensamiento Crítico. https://bit.ly/3sTUIcb
Polo, A. (2020). Sociedad de la Información, Sociedad Digital, Sociedad de Control. INGUROAK, (68), 35-77. https://doi.org/10.18543/inguruak-68-2020-art05
Rieiro, A., Rinesi, E., & Ravecca, P. (2019). Pensamientos críticos: Apuntes para una definición. Revista de Ciencias Sociales, 32(44), 9-13.
Sáez, J. M. (2017). Investigación educativa. Fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos. UNED.
Safari, P. (2019). Returning to our SELF, Cultivating Transformative Learning: Rumi’s Stories in English Classes. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(3), 293-318. http://doi.org/10.447/remie.2019.4509
Santamaría, E., & Meana, R. J. (2017). Redes sociales y fenómeno influencer. Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Miscelánea Comillas, 75(147), 443-469.
Tamayo, O. E., Zona, R., & Loaiza, Y. E. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 111-133.
Tejada, E., Castaño, C., & Romero, A. (2019). Los hábitos de uso en las redes sociales de los preadolescentes. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 119-133. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23245
Uiterwijk-Luijk, L., Krüger, M., Zijlstra, B., & Volman, M. (2019). Teachers' role in stimulating students’ inquiry habit of mind in primary schools. Teaching and Teacher Education, 86, 102894. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102894
Vosoughi, S., Roy, D., & Aral, S. (2018). The spread of true and falsenews online. Science, 359, 1146-1151. https://doi.org/10.1126/science.aap9559
We Are Social, & Hootsuite. (2021a). DIGITAL 2021: Global Overview Report. https://bit.ly/3vzTPGX
We Are Social, & Hootsuite. (2021b). DIGITAL 2021: Spain. http://bit.ly/3eQ4Air
Díaz-Herrera, L., González-Fernández, N., & Salcines-Talledo, I. (2022). Critical Thinking in Primary School Teachers on the Use of Instagram and TikTok. Education in The Knowledge Society, 23, e27569. https://doi.org/10.14201/eks.27569

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia González-Fernández

,
Universidad de Cantabria
Departamento de Educación, Universidad de Cantabria (Santander, España) Profesora Titular de Universidad

Irina Salcines-Talledo

,
Universidad de Cantabria
Departamento de Educación, Universidad de Cantabria (Santander, España) Profesora Ayudante Doctor
+