Challenges in Higher Education: a View from Teachers’ Perceptions
Abstract This article aims to identify the most significant challenges in Higher Education according to teachers' perception of a public university in western Mexico. It was situated as a non-experimental, descriptive-cross-sectional investigation, with a mixed approach, in which through the Content Analysis method and the application of Brainstorming and Focus Group tools, the criteria of 160 teachers were analyzed and classified. The result yields a list of the most significant challenges facing Higher Education in Mexico. These challenges are directly associated with the flexibility and updating of educational programs, the link between universities and the labor market, and the imminent training in digital skills for teachers.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Cabero-Almenara, J., & Martínez, A. (2019). Las TIC y la formación inicial de los docentes. Modelos y competen- cias digitales. Profesorado. Revista de Curiculum y Formación del Profesorado, 23(3), 247-268. https://doi. org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez-Gallego, M., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). La Compe- tencia Digital Docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta, 49(4), 363-372. https://doi. org/10.17811/rifie.49.4.2020.363-372
Chávez Chávez, J. L. (2014). La educación en México bajo el horizonte del año 2020. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1(1), 1-20.
Felder, R., & Brent, R. (2001). Effective strategies for cooperative learning. J. Cooperation & Collaboration in college teaching, 10(2), 69-75.
García-Peñalvo, F. J., & Corell, A. (2020). La COVID-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior? Campus Virtuales, 9(2), 83-98.
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande-de-Prado, M. (2020). Online Assessment in Higher Education in the Time of COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, Article 12. https://doi. org/10.14201/eks.23013
García, R., Traver, J., & Candela, I. (2019). Aprendizaje cooperativo. Fundamentos características y técnicas. Editorial CCS.
Gil, C., Alías, M., & Montoya, G. (2006). Cómo mezclar diferentes metodologías docentes para motivar e implicar a un mayor número de alumnos. Actas de las VI Jornadas de Aprendizaje cooperativo. Barcelona: Publicaciones Universitarias.
Gutiérrez Pulido, H. (2013). Control estadístico de calidad y seis sigmas. McGraw Hill Interamericana Editores.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la Investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.
Infante-Moro, A., Infante-Moro, J. C., Martínez López, F. J., & García Ordaz, M. (2016). Las competencias digitales en las grandes empresas del sector empresarial español. Tecempresarial, 10(2), 41-49.
Mercedes Estrada, J. (2019). Evaluación de los aprendizajes. Ediciones Fumaprif.
Morales Salas, R. E., Infante-Moro, J. C., & Gallardo-Pérez, J. (2019). La mediación e interacción en un AVA para la gestión eficaz en el aprendizaje virtual. Campus Virtuales, 8(1), 49-61.
Morales Salas, R. E., & Montes Ponce, D. (2019). Proposal of an instrument to evaluate interaction spaces in a VLE. Journal of Teaching and Educational Research, 5(15), 1-13. https://doi.org/10.35429/JTER.2019.15.5.1.13
Morse, J. (1994). Critical issues in qualitative research methods. SAGE.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2019). Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes, Higher Education. OECD Publishing, Paris. https://doi. org/10.1787/9789264309432
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2020). Los Desafíos y Oportunidades de la Educación Superior en México. Discurso de Ángel Gurría. Organisation for Economic Cooperation and Development. https://bit.ly/3LIfPYm
Sánchez Costa, E. (2017). Retos de la Educación Superior en América Latina: el caso de la República Dominicana. Ciencia y Sociedad, 42(1), 9-23. https://doi.org/10.22206/cys.2017.v42i1.pp9-23.
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez-Gallego, M., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). La Compe- tencia Digital Docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta, 49(4), 363-372. https://doi. org/10.17811/rifie.49.4.2020.363-372
Chávez Chávez, J. L. (2014). La educación en México bajo el horizonte del año 2020. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1(1), 1-20.
Felder, R., & Brent, R. (2001). Effective strategies for cooperative learning. J. Cooperation & Collaboration in college teaching, 10(2), 69-75.
García-Peñalvo, F. J., & Corell, A. (2020). La COVID-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior? Campus Virtuales, 9(2), 83-98.
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande-de-Prado, M. (2020). Online Assessment in Higher Education in the Time of COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, Article 12. https://doi. org/10.14201/eks.23013
García, R., Traver, J., & Candela, I. (2019). Aprendizaje cooperativo. Fundamentos características y técnicas. Editorial CCS.
Gil, C., Alías, M., & Montoya, G. (2006). Cómo mezclar diferentes metodologías docentes para motivar e implicar a un mayor número de alumnos. Actas de las VI Jornadas de Aprendizaje cooperativo. Barcelona: Publicaciones Universitarias.
Gutiérrez Pulido, H. (2013). Control estadístico de calidad y seis sigmas. McGraw Hill Interamericana Editores.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la Investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.
Infante-Moro, A., Infante-Moro, J. C., Martínez López, F. J., & García Ordaz, M. (2016). Las competencias digitales en las grandes empresas del sector empresarial español. Tecempresarial, 10(2), 41-49.
Mercedes Estrada, J. (2019). Evaluación de los aprendizajes. Ediciones Fumaprif.
Morales Salas, R. E., Infante-Moro, J. C., & Gallardo-Pérez, J. (2019). La mediación e interacción en un AVA para la gestión eficaz en el aprendizaje virtual. Campus Virtuales, 8(1), 49-61.
Morales Salas, R. E., & Montes Ponce, D. (2019). Proposal of an instrument to evaluate interaction spaces in a VLE. Journal of Teaching and Educational Research, 5(15), 1-13. https://doi.org/10.35429/JTER.2019.15.5.1.13
Morse, J. (1994). Critical issues in qualitative research methods. SAGE.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2019). Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes, Higher Education. OECD Publishing, Paris. https://doi. org/10.1787/9789264309432
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2020). Los Desafíos y Oportunidades de la Educación Superior en México. Discurso de Ángel Gurría. Organisation for Economic Cooperation and Development. https://bit.ly/3LIfPYm
Sánchez Costa, E. (2017). Retos de la Educación Superior en América Latina: el caso de la República Dominicana. Ciencia y Sociedad, 42(1), 9-23. https://doi.org/10.22206/cys.2017.v42i1.pp9-23.
Morales Salas, R. E., & Rodríguez Pavón, P. R. (2022). Challenges in Higher Education: a View from Teachers’ Perceptions. Education in The Knowledge Society, 23, e264020. https://doi.org/10.14201/eks.26420
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
21%
33%
Days to publication
271
145
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Ediciones Universidad de Salamanca
+
−