Evaluation of Informational Competencies in University Students in the Dominican Republic

Abstract

Information Literacy plays an essential role within the challenge presented by the knowledge society, for this reason, it is necessary to form subjects who can interact with information in different formats; to achieve this, research projects are needed to provide answers to current needs through evaluations that allow us to know the actual situation of students. This non-experimental, descriptive, and exploratory research shows the results of a study on the level of competencies observed in the handling of information of the students of education of the Institute of Teacher Training Salomé Ureña (ISFODOSU) in the Dominican Republic; from which a sample of 347 subjects was extracted to whom a questionnaire of 10 items on (CIO) was applied. As a result, it was obtained that students are more competent in searching and communicating information, while in the evaluation and processing dimension, the averages were lower since they imply complex cognitive work for the subjects. This research will contribute to the creation of programs aimed at strengthening the evident information needs that students have, mainly in the dimensions where the problem is more significant and can be extended not only to educate students but also to others from different areas, obtaining a greater reach of the student population.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aguaded-Gómez, I., & Pérez Rodríguez, M. (2012). Estrategias para la alfabetización mediática: competencias audiovisuales y ciudadanía en Andalucía. New Approaches in Educational Research, 1(1), 25–30. https://doi.org/10.7821/naer.1.1.22-26

Anyaoku, E. N. (2016). Librarians conceptions of information literacy in three federal universities in South East Nigeria: Implications for effective implementations of information literacy programmes. Library Philosophy and Practice, 2016(1).

Area, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación En La Escuela, (64), 5–18.

Bielba-Calvo, M., Martínez-Abad, F., & Rodríguez-Conde, M. J. (2017). Validación psicométrica de un instrumento de evaluación de competencias informacionales en la educación secundaria. Bordon, 69(1), 27–43. https://doi.org/10.6018/analesdoc.22.1.305641

Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens. With eight proficiency levels and examples of use. In Publications Office of the European Union.

Castaño Muñoz, W. (2014). De las alfabetizaciones y competencias en la era digital: estudio de caso. E-Ciencias de La Información, 4(1). https://doi.org/10.15517/eci.v4i1.12861

Colom, R., & Flores-Mendoza, C. (2001). Inteligencia y memoria de trabajo: la relación entre factor g, complejidad cognitiva y capacidad de procesamiento. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 17(1), 37–47. https://doi.org/10.1590/s0102-37722001000100007

Comision mixta CRUE-TIC y REBIUN. (2009). Competencias informáticas e informacionales en los estudios de grado. Rebiun.

Cullen, R., Clark, M., & Esson, R. (2011). Evidence-based information-seeking skills of junior doctors entering the workforce: An evaluation of the impact of information literacy training during pre-clinical years. Health Information and Libraries Journal, 28(2), 119–129. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2011.00933.x

Domínguez-Aroca, M. I. (2017). La Biblioteca y Las Competencias Informacionales en el Currículo de los Estudiantes de Ciencias, Medicina y Ciencias de la Salud de la Universidad de Alcalá. El Profesional de la Información, 26(3), 516–524. https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.18

García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A., & Arras Vota, A. M. (2009). Competencias en TIC y rendimiento académico en la Universidad: Diferencias por Género. https://bit.ly/3nrC1MG

Gros, B., & Contreras, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoamericana de Educación, 42(1), 103–126. https://doi.org/10.35362/rie420764

Gutiérrez Martín, A. (2012). Formación del profesorado para la alfabetización múltiple. In M. Area Moreira, A. Gutiérrez Martín, & F. Vidal Fernández (Eds.), Alfabetización digital y competencias informacionales (pp. 43–97). Ariel.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.

Hueso, A., & Cascant, M. J. (2012). Metodología y Técnicas Cuantitativas de Investigación. Universitat Politécnica de València.

Intef, & Ministerio de Educación, C. y D. E. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente.

Kelham, C., & Marshall, A. (2014). Health care librarians and information literacy: An investigation. Health Information and Libraries Journal, 31(3), 235–238. https://doi.org/10.1111/hir.12071

Kellner, D. (2004). Technological Transformation, Multiple Literacies, and the Re-Visioning of Education. E-Learning and Digital Media, 1(1), 9–37. https://doi.org/10.2304/elea.2004.1.1.8

Laletin, V. A., Stolbova, I. D., & Stolbov, O. V. (2012). Upgrading of the Information and Communication Competence of Instructors in the Environment of an Internet Conference. Russian Education & Society, 54(5), 65–76. https://doi.org/10.2753/RES1060-9393540503

Marciales, G., Castañeda-Peña, H., Barbosa-chacón, J., & Barbosa, J. (2013). Competencia informacional: Desarrollo de un instrumento. Lenguaje, 41(1), 105–131. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v41i1.4970

Martínez-Abad, F. (2013). Evaluación y formación en competencias informacionales en la educación secundaria obligatoria. (tesis doctoral). Universidad de Salamanca.

Martínez-Abad, F., Bielba-Calvo, M., Olmos-Migueláñez, S., & Rodríguez Conde, M. J. (2014). Diseño y validación de un instrumento para la evaluación del nivel real en competencias informacionales para el futuro profesorado de educación secundaria. En Competencias básicas: Tratamiento de la Información y Competencia Digital. Aprender en el Siglo XXI. Ciudad Real.

Martínez-Abad, F., Olmos-Migueláñez, S., & Rodríguez-Conde, M. J. (2015). Evaluación de un programa de formación en competencias informacionales para el futuro profesorado de E.S.O. Revista de Educacion, 2015(370), 38–63. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-370-296

Parlamento Europeo y Consejo de la Unión Europea. (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo. Diario Oficial de La Unión Europea, L 384(8), 10–18.

Pinto, M., Fernández-Ramos, A., Sánchez, G., & Meneses, G. (2013). Information Competence of Doctoral Students in Information Science in Spain and Latin America: A Self-assessment. Journal of Academic Librarianship, 39(2), 144–154. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2012.08.006

Pirela, J., Paredes, A., Portillo, L., & Caldera, E. (2015). Desarrollo de competencias informativas en la formación general de la Universidad del Zulia. Revista de Ciencias Sociales (RCS), 21(2), 347–360. https://doi.org/10.31876/rcs.v21i2.25728

Rodríguez-Conde, M. J., Olmos-Migueláñez, S., & Martínez-Abad, F. (2012). Propiedades métricas y estructura dimensional de la adaptación española de una escala de evaluación de competencia informacional autopercibida (IL-HUMASS). Revista de Investigacion Educativa, 30(2), 347–365. https://doi.org/10.6018/rie.30.2.120231

Sacristán, A. (2013). Sociedad del Conocimiento, Tecnología y Educación. Morata.

Sarzhanova, G. B., Alimbekova, A. A., Slambekova, T. S., Albytova, N. P., & Salykzhanova, S. B. (2016). Information competence as a means of developing leadership qualities in student-teachers. International Journal of Environmental and Science Education, 11(9), 2887–2899. https://doi.org/10.12973/ijese.2016.729a

The Association of College and Research Libraries. (2016). Marco para la Alfabetización Informacional para la Educación Superior | Asociación de Bibliotecas Universitarias y de Investigación (ACRL). Chicago, Illinois.

Tobergte, D. R., & Curtis, S. (2013). La educación encierra un tesoro. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Uribe Tirado, A. (2012). Programas de alfabetización informacional en las universidades argentinas: niveles de desarrollo. Ciencia, Docencia y Tecnología, 23(44), 47–71.

Uribe Tirado, A., Pinto, M., Gómez Díaz, R., & Cordón, J. A. (2011a). La producción científica internacional sobre competencias informacionales e informáticas: tendencias e interrelaciones. Información Cultura y Sociedad, (25), 29–62. https://doi.org/10.34096/ics.i25.701

Uribe Tirado, A., Pinto, M., Gómez Díaz, R., & Cordón, J. A. (2011b). La producción científica internacional sobre competencias informacionales e informáticas: tendencias e interrelaciones. Información, Cultura y Sociedad, (25), 29–62. https://doi.org/10.34096/ics.i25.701

Valverde Grandal, O., Reyes Rosales, S. Á., & Espinosa Sarría, E. (2013). Diseño de curso básico para la alfabetización informacional de profesores. Educación Médica Superior, 27(2), 194–202.

Willson, G., & Angell, K. (2017). Mapping the Association of College and Research Libraries information literacy framework and nursing professional standards onto an assessment rubric. Journal of the Medical Library Association, 105(2), 150–154. https://doi.org/10.5195/JMLA.2017.39

Zhumasheva, A., Zhumabaeva, Z., Sakenov, J., Vedilina, Y., Zhaxylykova, N., & Sekenova, B. (2016). Theoretical model of development of information competence among students enrolled in elective courses. International Journal of Environmental & Science Education, 11(8), 11249–11259.
De los Santos Lorenzo, M. (2021). Evaluation of Informational Competencies in University Students in the Dominican Republic. Education in The Knowledge Society, 22, e23650. https://doi.org/10.14201/eks.23650

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mayeily De los Santos Lorenzo

,
Universidad de Salamanca
Doctoranda de La Universidad de Salamanca, Facultad de Educación.
+