Competencias clave para la mejora de la ciberconvivencia escolar: el programa “Alumnos ayudantes TIC”

Abstract

The virtual context, in which young people socialize constantly, hides several risks that demand to reconsider socialization ways in favour of a proper cibercoexistence. With the aim of empow-ering adolescents in abilities to use technologies properly, this study analyses the 188 secondary students’ perception aged from 14 to 18 years olds about key competences acquired (social and civilised, linguistic, and digital) after participating in “ICT Peer Support” program. In addition to the method and general success of the program using an ad hoc survey has been designed to this first evaluative approach. Results show that the majority of students have managed to per-ceive abilities regarding linguistic competence, followed by those associated with digital compe-tence and finally, those regarding social and civilised competence. In a similar way, a high positive perception is reported about method and general success opinion after the development of the program. There are significant statistical differences in sex, school ownership and age. The assess-ment of this program provides a better understanding of what key educational competences con-tribute to increase young people’s awareness about appropriate technology use, and to prevent associated risks as cyberbullying and sexting. Using a pre-post-test design, future proposal lines will describe the impact and benefits of these types of prevention programmes.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abuín-Vences, N., Maestro-Espínola, L. y Cordón-Benito, D. (2019). Internet, smartphones y redes sociales como factores determinantes en el incremento de casos de ciberacoso. Revista ESPACIOS, 40(4), 23.

Alonso-Ruido, P., Rodríguez-Castro, Y., Fernández-Lameiras, M. y Martínez-Román, R. (2017). Las motivaciones hacia el sexting de los y las adolescentes gallegos/as. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 47-51. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2280

Álvarez-García, D., Barreiro-Collazo, A y. Núñez, J. C. (2017). Ciberagresión entre adolescentes: prevalencia y diferencias de género. Comunicar, 50(XXV), 89-97. https://doi.org/10.3916/C50-2017-08

Andrés, S. y Barrios, A. (2006). El modelo del alumno ayudante a discusión: la opinión de los alumnos participantes y sus beneficiarios. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(2), 311-332.

Aubert, A., García, C. y Racionero, S. (2009). El aprendizaje dialógico. Cultura y Educación, 21, 128-140.

Baldry, A. C., Sorrentino, A. y Farrington, D. P. (2019). Cyberbullying and cybervictimization versus parental supervision, monitoring and control of adolescents’ online activities. Children and Youth Services Review, 96, 302-307. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.11.058

Ballesteros, B., Pérez, S., Díaz, D. y Toledano, E. (2018). III Estudio sobre acoso escolar y ciberbullying según los afectados. Madrid: Fundación Mutua Madrileña y Fundación ANAR. Recuperado de https://www.anar.org/wp-content/uploads/2018/09/III-Estudio-sobre-acoso-escolar-y-ciberbullying-seg%C3%BAn-los-afectados.pdf

Capafons, J. (2018). Guía para el buen uso de las nuevas tecnologías para familias y profesionales en el ámbito de la infancia. Canarias: Consejería de Empleo, Políticas Sociales y Vivienda. Recuperado de https://www.octsi.es/images/documentos/2019/guia_buen_uso_tecnologias.pdf

Del Rey, R., Mora-Merchán, J. A., Casas, J. A., Ortega, R. y Elipe, P. (2018). Programa <<Asegúrate>>: Efectos en ciberagresión y sus factores de riesgo. Comunicar, XXVI(56), 39-48. https://doi.org/10.3916/C56-2018-04

Del Rey, R. y Ojeda, M. (2018). Claves para prevenir el acoso y el <<ciberacoso>>. Participación Educativa, 5(8), 131-141.

Díaz-Vicario, A., Mercader, C. y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(7), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882

Durán, R. L. (2009). Communicative adaptability: A measure of social communicative competence. Communication Quarterly, 31(4), 320–326. http://doi.org/10.1080/01463378309369521

Ehrenreich, S. E., Meter, D. J. y Underwood, M. K. (2019). Sexting behaviors among adolescents and adults: Prevalence and correlates within romantic relationships. En H.C. Lum, Critical Issues Impacting Science, Technology, Society (STS), and Our Future (pp. 124-144). Washington: ISI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-7949-6.ch006

Garaigordobil, M. y Martínez-Valderrey, V. (2014). Efecto del Cyberprogram 2.0 sobre la reducción de la victimización y la mejora de la competencia social en la adolescencia. Revista de Psicodidáctica, 19(2), 289-305. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.10239

Garaigordobil, M., Marti?nez-Valderrey, V. y Pa?ez, D. (2015). Bullying y cyberbullying: diferencias entre colegios públicos-privados y religiosos-laicos. Pensamiento Psicológico, 13(1), 39-52.

Garaigordobil, M. y Martínez-Valderrey, V. (2017). Intervención en el cyberbullying: Evaluación del caso Ana. Revista de Psicología, 13(26), 7-17.

García-Jiménez, A. (2011). Una perspectiva sobre los riesgos y usos de Internet en la adolescencia. Revista Icono, 14, 396-411.

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Harris, T. y Steyn, F. (2018). Gender differences in online victimization and expectancies of adolescent sexting. Child Abuse Research in South Africa, 19(1), 15-29.

Henning, J. M., Weidner, T.G. y Marty, M. C. (2008). Peer assisted learning in clinical education: Literature review. Athletic Training Education Journal, 3(3), 84-90

Lacasa, P. (2018). Expresiones del futuro. Cómo se comunicarán las próximas generaciones. Madrid: Morata.

Lane, K. L., Pierson, M. R., Stang, K. K. y Carter, E. W. (2010). Teacher expectations of student’s classroom behavior. Remedial and Special Education, 10(3), 163-174. https://doi.org/10.1177/0741932508327464

López, F. (2015). Guía para el buen uso educativo de las tic. Mérida: Secretaría General de Educación. Junta de Extremadura. Recuperado de https://enmarchaconlastic.educarex.es/conectadoyseguro/pdf/guia_BPTic.pdf

Luengo, J. A. (2014a). Ciberbullying, prevenir y actuar. Guía de recursos didácticos para Centros Educativos Madrid: Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. Recuperado de https://www.copmadrid.org/webcopm/recursos/CiberbullyingB.pdf

Luengo, J. A. (2014b). El Proyecto de alumnos ayudantes en TIC. El Modelo de Aprendizaje-Servicio aplicado a los centros educativos: educando a los más pequeños. En J. A. Luengo, Ciberbullying, Prevenir y Actuar. Guía de recursos didácticos para centros educativos (pp. 57-70). Madrid: Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid.

Martínez-Otero, V. (2017). Acoso y ciberacoso en una muestra con alumnos de educación secundaria. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(3), 277-298.

Montoro, E. y Ballesteros, M. A. (2016). Competencias docentes para la prevención del ciberacoso y delito de odio en Secundaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 131¬-143. https://doi.org/10.17398/1695¬288X.15.1.131

Pérez, M. P., Hincapié, B. y Arias, A. M. (2018). Socialización de jóvenes a través de las TIC en una institución educativa de Antioquía. Pensamiento Psicológico, 16(2), 59-72. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI16-2.sjti

Quesada, S., Fernández-González, L. y Calvete, E. (2018). El sexteo (sexting) en la adolescencia: Frecuencia y asociación con la victimización de ciberacoso y violencia en el noviazgo. Psicología Conductual, 26(2), 225-242.

Rey, L., Quintana-Orts, C., Mérida-López, S. y Extremera, N. (2018). Inteligencia emocional y cibervictimización en adolescentes: El género como moderador. Comunicar, XXVI(56), 9-18. https://doi.org/10.3916/C56-2018-01

Shohoudi Mojdehi, A., Leduc, K., Shohoudi Mojdehi, A. y Talwar, V. (2019). Examining cross-cultural differences in youth’s moral perceptions of cyberbullying. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(4), 1-6. https://doi.org/10.1089/cyber.2018.0339

Sjurs?, I., Fandrem, H. y Roland, E. (2019). “All the time, every day, 24/7): A qualitative perspective on symptoms of post-traumatic stress in long-term cases of traditional and cyber victimizations in Norway and Ireland. International Journal of Bullying Prevention, 1-10. https://doi.org/10.1007/s42380-019-00024-8

Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Rusell, S. y Tippert, N. (2008). Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 376-385. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01846.x

Tajahuerce, I., Franco, Y. G. y Rodríguez, J. J. (2018). Ciberbullying y género: nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1845-1859. https://doi.org/10.5209/ESMP.62250

Tavares, A., Falcke, D. y Pereira, C. (2019). Sexting en la adolescencia: percepciones de los padres. Ciencias Psicológicas, 13(19, 19-31. https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1806

Villanueva-Blasco, V. J. y Serrano-Bernal, S. (2019). Patrón de uso de internet y control parental de redes sociales como predictor del sexting en adolescentes: una perspectiva de género. Revista de Psicología y Educación, 14(1), 16-26. https://doi.org/10.23923/rpye2019.01.168
Giménez-Gualdo, A. M., Galán-Casado, D. A., & Moraleda-Ruano, Álvaro. (2021). Competencias clave para la mejora de la ciberconvivencia escolar: el programa “Alumnos ayudantes TIC”. Education in The Knowledge Society, 22, e22168. https://doi.org/10.14201/eks.22168

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana María Giménez-Gualdo

,
Universidad Católica de Murcia (UCAM)
Profesora Contratada Doctora Departamento de Educación Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación

Diego A. Galán-Casado

,
Universidad Camilo José Cela
Profesor Ayudante Doctor Facultad de Educación y Salud Universidad Camilo José Cela

Álvaro Moraleda-Ruano

,
Universidad Camilo José Cela
Profesor Ayudante Doctor Secretario Académico de la Facultad de Educación y Salud, Universidad Camilo José Cela
+