User Experience Factors from a Virtual Reality Learning Activity in Higher Education
Abstract Immersive technologies have demonstrated their effectiveness and potential in the field of technology-mediated learning, thanks to the cheaper, growing popularization, and diversity of tools for their development and use. However, there are insufficient efforts aimed at understanding the way how students approach, perceive, and evaluate this category of technological applications from the analysis of user experience. The objective of this study is to obtain elements that offer new evidence on the strategies to follow in the generation and application of learning experiences mediated by Immersive Virtual Reality (ivr), in the field of higher education, specifically in the area of biological sciences. For the present study, the sample was composed of 32 Undergraduate-level students from 4th semester enrolled in a regular Pathology module from the Bacteriology-Parasitology Chemistry program, taught at the Faculty of Chemical Sciences of the Autonomous University of Chihuahua. Factors related to usability and user experience were evaluated, which included: attractiveness, clarity, efficiency, manageability, stimulation, and innovation. To do this, a User Experience Questionnaire (ceu) was applied, made up of 26 questions, divided into the aforementioned categories. The analysis of the results showed a positive level in the evaluation of the user experience. It also provided additional useful elements for universities and/or other educational institutes, that could consider including the use of the rvi as a supportive environment for their instructional processes.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Aznar-Díaz, I.; Romero-Rodríguez, J. y Rodríguez-García, A. (2018). La tecnología móvil de realidad virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. Edmetic: Revista de Educación Mediática y tic, 7(1), 256-274.
Barroso, J. M. y Gallego, O. M. (2016). Producción de recursos de aprendizaje apoyados en realidad aumentada por parte de estudiantes de magisterio. Edmetic: Revista de Educación Mediática y tic, 6(1), 23-38.
Barroso-Osuna, J.; Cabero-Almenara, J. y Valencia, R. (2018). Uso educativo de la ra: experiencias en España y México. Enseñanza & Teaching, 36(2), 7-29.
Castañares, W. (2011). Realidad virtual, mímesis y simulación. cic. Cuadernos de Información y Comunicación, 16, 59-81.
Castilla, P. (2012). Nuevas tecnologías expositivas: entornos museísticos. Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación, 90, 87-96.
Cruz Morales, M. A.; Morales Cárdenas, A. y Ayala Ruiz, Á. (2006). Diseño de productos asistidos por realidad virtual inmersiva. Ingeniería Mecánica. Tecnología y Desarrollo, 2(3), 93-100.
Del Prete, A.; Cabero-Almenara, J. y Halal, C. (2018). Motivos inhibidores del uso del Moodle en docentes de educación superior. Campus Virtuales. Revista Científica Iberoameriana de Tecnología Educativa, 7(2), 69-80.
Jofré Pasinetti, N.; Rodríguez, G.; Alvarado, Y.; Fernández, J. y Guerrero, R. A. (2018). Realidad Virtual y Realidad Aumentada como medios para un lenguaje generativo multimodal. En xx Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (pp. 396-400). San Luis, Argentina.
mel Science. (2015-2019). https://melscience.com/vr/.
Pallavicini, F.; Argenton, L. y Mantovani, F. (2015). Developing effective virtual reality training for military forces and emergency operators: from technology to human factors. En 14th (Ed.). International Conference on Modeling and Applied Simulation, mas 2015 (pp. 206-210). Dime University of Genoa.
Rauschenberger, M.; Schrepp, M.; Cota, M.; Olschner, S. y Thomaschewski, J. (2013). Efficient measurement of the user experience of interactive products – How to use the User Experience Questionnaire (ueq). Example: Spanish Language Version. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 2(1), 39-45.
Ribeiro, A.; Godoy, G.; Belini, L. y De Souza-Fhilo, M. P. (2018). Holografía y realidad virtual en la enseñanza de la nanotecnología: nuevos horizontes dirigidos a educación secundaria. Momento. Revista de Física, 56, 34-45.
Rubio, J.; Gertrúdix, M. y García, F. (2018). User Experience and Interaction Design in Creative Processes and Educational Sciences With Virtual and Augmented Reality Technologies. A Research With Quantitative and Qualitative Methods. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 36(1), 63-79. http://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-5374/article/view/et20183616379/19125.
Selzer, M.; Gazcón, N.; Trippel, J.; Larrea, M.; Castro, S. y Bjerg, E. (2018). Tecnologías inmersivas aplicadas: realidad virtual y aumentada. En G. Dapozo y E. Irrazabal (Eds.). xx Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación-wicc 2018 (pp. 366-370). Corrientes, Argentina: Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Ciencias Exactas.
Sevillano, M. y Vázquez-Cano, E. (2015). The impact of digital mobile devices in Higher Education. Educational Technology & Society, 18(1), 106-118.
Barroso, J. M. y Gallego, O. M. (2016). Producción de recursos de aprendizaje apoyados en realidad aumentada por parte de estudiantes de magisterio. Edmetic: Revista de Educación Mediática y tic, 6(1), 23-38.
Barroso-Osuna, J.; Cabero-Almenara, J. y Valencia, R. (2018). Uso educativo de la ra: experiencias en España y México. Enseñanza & Teaching, 36(2), 7-29.
Castañares, W. (2011). Realidad virtual, mímesis y simulación. cic. Cuadernos de Información y Comunicación, 16, 59-81.
Castilla, P. (2012). Nuevas tecnologías expositivas: entornos museísticos. Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación, 90, 87-96.
Cruz Morales, M. A.; Morales Cárdenas, A. y Ayala Ruiz, Á. (2006). Diseño de productos asistidos por realidad virtual inmersiva. Ingeniería Mecánica. Tecnología y Desarrollo, 2(3), 93-100.
Del Prete, A.; Cabero-Almenara, J. y Halal, C. (2018). Motivos inhibidores del uso del Moodle en docentes de educación superior. Campus Virtuales. Revista Científica Iberoameriana de Tecnología Educativa, 7(2), 69-80.
Jofré Pasinetti, N.; Rodríguez, G.; Alvarado, Y.; Fernández, J. y Guerrero, R. A. (2018). Realidad Virtual y Realidad Aumentada como medios para un lenguaje generativo multimodal. En xx Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (pp. 396-400). San Luis, Argentina.
mel Science. (2015-2019). https://melscience.com/vr/.
Pallavicini, F.; Argenton, L. y Mantovani, F. (2015). Developing effective virtual reality training for military forces and emergency operators: from technology to human factors. En 14th (Ed.). International Conference on Modeling and Applied Simulation, mas 2015 (pp. 206-210). Dime University of Genoa.
Rauschenberger, M.; Schrepp, M.; Cota, M.; Olschner, S. y Thomaschewski, J. (2013). Efficient measurement of the user experience of interactive products – How to use the User Experience Questionnaire (ueq). Example: Spanish Language Version. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 2(1), 39-45.
Ribeiro, A.; Godoy, G.; Belini, L. y De Souza-Fhilo, M. P. (2018). Holografía y realidad virtual en la enseñanza de la nanotecnología: nuevos horizontes dirigidos a educación secundaria. Momento. Revista de Física, 56, 34-45.
Rubio, J.; Gertrúdix, M. y García, F. (2018). User Experience and Interaction Design in Creative Processes and Educational Sciences With Virtual and Augmented Reality Technologies. A Research With Quantitative and Qualitative Methods. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 36(1), 63-79. http://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-5374/article/view/et20183616379/19125.
Selzer, M.; Gazcón, N.; Trippel, J.; Larrea, M.; Castro, S. y Bjerg, E. (2018). Tecnologías inmersivas aplicadas: realidad virtual y aumentada. En G. Dapozo y E. Irrazabal (Eds.). xx Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación-wicc 2018 (pp. 366-370). Corrientes, Argentina: Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Ciencias Exactas.
Sevillano, M. y Vázquez-Cano, E. (2015). The impact of digital mobile devices in Higher Education. Educational Technology & Society, 18(1), 106-118.
Lerma García, L., Rivas Porras, D., Adame Gallegos, J. R., Ledezma Millán, F., López De La Torre, H. A., & Ortiz Palomino, C. E. (2020). User Experience Factors from a Virtual Reality Learning Activity in Higher Education. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 38(1), 111–123. https://doi.org/10.14201/et2020381111123
Downloads
Download data is not yet available.
+
−