Acquisition and Development of Research Competencies in Psychology university students: intramural training experience

Abstract

The acquisition and development of research competences in the university context is a challenge posed by Unesco, in whose scenario to 2030, the approach of innovative strategies for teaching and learning is perceived as a huge need. The formulas to achieve this task are as diverse as the results obtained. The objective of this new study was to compare the performance in research competencies of students who took a course in Research Methods. A comparative study of the development of competences was carried out in 72 psychology students who took the course of Research Methods, 24 (33%) were male and 48 (67%) were female, with an average age of 19.9 years (sd = 3.67). The instrument «Research Competences» was applied at the beginning and at the end of the course. The instrument explores the knowledge of 6 domains: Information Search, Technological, Methodological, Written Communication, Oral Communication, and Ability to Work in Team. To assess the changes between pre and post measurements in the results of the dimensions of the instrument and the total score, the General Linear Modeling of Repeated Measures was used, considering the variables of sex, age and semester of study as characterization factors. Significant differences were found (p < 0.05) between the pre- and post-scores, where scores after the course were higher in each dimension and in the total score, large effect sizes were also evidenced (eta > 0.36). The educational strategies applied in the course of Research Methods favored the development of research skills in university students.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alvira, M. F. (1997). Metodología de la evaluación de programas: un enfoque práctico.Colección política, servicios y trabajo. Madrid: Universitas.

Babbie, E. (2004). The practice of social research. USA: Thomson Wadsworth.

Balbo. J. (s.f). Formación en competencias investigativas, un nuevo reto de las universidades. Recuperado de http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/vrac/documentos/Curricular_Documentos/E vento/Ponencias/Balbo josefina.pdf

Guajardo, L., Guillén, D., Rocha, V. (2011). "Las competencias en investigación como puentes cognitivos para un aprendizaje significativo". Razón y palabra. [consultado marzo de 2018]. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520010084

Harrsch, B. C. (2005). Identidad del Psicólogo. México: Pearson- Prentice Hall.

Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC) Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe. 2000-2005. La metamorfosis de la educación superior. Mayo de 2006. Recuperado de: https://www.google.com.mx/search?q=google&oq=g&aqs=chrome.2.69i59j69i57j0j69i60l3.7665j0j8&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8#q=+Instituto+Internacional+de+la+UNESCO+para+la+Educaci%C3%B3n+Superior+en+Am%C3%A9rica+Latina+y+el+Caribe+(IESALC)+Informe+sobre+la+educaci%C

López López, M. d. C., León Guerrero, M. J., & Pérez-García, P. (2018). El enfoque por competencias en el contexto universitario español: la visión del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 529-545. http://nbn- resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-58466-6 https://doi.org/10.6018/rie.36.2.314351

Odriozola U. A. (2012). Cuarenta años y cuarenta acciones en favor de la consolidación de una psicología mexicana de calidad y excelencia. Enseñanza e Investigación en Psicología. Nueva Época. Vol. 17, No. 1, pp. 5-12

Universidad Autónoma de Santo Domingo (2013). Instrumento para la autoevaluación de habilidades y competencias para la investigación. Documento de trabajo. Santo Domingo (República Dominicana): UASD.

Universidad Veracruzana. (2011). Contenido del Programa 1999 Licenciatura en Psicología. [Consultado febrero de 2018] Recuperado en febrero 2011 de: http://www.uv.mx/oferta/programas/Contenido.aspx?Programa=PSIC-99-E-CR.

Weiss C. H. (1975). Investigación evaluativa. México: Trillas.
Figueroa Rodríguez, S., Granados Ramos, D. E., & López Sánchez, J. D. (2019). Acquisition and Development of Research Competencies in Psychology university students: intramural training experience. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 37(2), 135–145. https://doi.org/10.14201/et2019372135145

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastián Figueroa Rodríguez

,
Universidad Veracruzana
Cuerpo Académico Investigación y Desarrollo Tecnológico en Psicología

Dora Elizabeth Granados Ramos

,
Universidad Veracruzana
Laboratorio de PsicobiologíaCuerpo Académico Investigación y Desarrollo Tecnológico en Psicología

Jorge Darío López Sánchez

,
Universidad Veracruzana
Laboratorio de PsicobiologíaCuerpo Académico Investigación y Desarrollo Tecnológico en PsicologíaDoctorado en neuroetología
+