Analysis of the use of the robotics in a center of child and primary

Abstract

The use of technologies has an impact on society and therefore on education, so analyzing the educational use of Learning and Communication Technologies, it is essential to know their development in the different educational stages, their learning and its use at different times and emphasizing the implementation of the use of robotics and digital tools. This analysis consists of two differentiated parts in an analysis of the use of robotics, benefits and disadvantages and an investigation to know the use, training and implication of the digital tools of the centers. In the conclusions, it can be observed that the educational centers and the analysis of robotics in a specific context do not exceed the proposed goals and ends. So the analysis of the improvements will be essential, for the correct implementation of robotics in Andalusia.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aguiar, B., Velázquez, R. y Aguiar, J. (2019). Innovación docente y empleo de las TIC en la Educación Superior. Revista ESPACIOS, 40(2).

Alimisis, D.; Frangou, S. & Papanikolaou, K. (2009). A Constructivist Methodology for Teacher Training in Educational Robotics: The TERECoP Course in Greecethrough Trainees' Eyes. Ninth IEEE International Conference on Advanced Le-arning Technologies. 24-29. https://doi.org/10.1109/ICALT.2009.86

Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., y Engelhardt, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education implications for policy and practice.Sevilla: Joint Research Centre. doi: http://doi. org/10.2791/792158.

Carnoy, M. (2004). ICT in Education: Possibilities and Challenges. Barcelona: UOC.

Decreto 97/2015, de 3 de marzo, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Andalucía. BOJA núm. 50, viernes 13 de marzo de 2015.

Gozálvez, V., García, M. R., & Aguaded, J. I. (2014). La formación en competencias mediáticas: Una cuestión de responsabilidad ética en educación superior. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 28 (1), 17-28.

Gros, B. (2000). El ordenador invisible. Barcelona: Gedisa.

Lozano, R. (2011). «De las TIC a las TAC: tecnologías del aprendizaje y del conocimiento». Anuario Think EPI, v. 5, pp. 45-47.

Kotsopoulos, D., Floyd, L., Khan, S., Namukasa, I. K., Somanath, S., Weber, J., y Yiu, C. (2017). A Pedagogical Framework for Computational Thinking. Digital Experiences in Mathematics Education, 3 (2), 154-171. https://doi.org/10.1007/s40751-017-0031-2

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE), Boletín Oficial del Estado (BOE). 10 de diciembre de 2013.

Ley 17/2007, de 10 de diciembre, de Educación de Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía (BOJA) de 26 de diciembre de 2007.

Medina, A. y Domínguez, M. (eds). (2008). Formación integral, base del desarrollo de las comarcas. Madrid: Universitas.

Mishra, P., Koehler, M.J., & Henriksen, D. (2011). The seven trans-disciplinary habits of mind: Extending the tpack framework towards 21st century learning. Educational Technology, 11(2), 22-28.

Ogalde, I. y Bandavid, E. (1991). Medios y recursos de apoyos a la docencia. México: Editorial Trillas.

Olabe, J.C., Basogain, X., Olabe, M. A., Maiz, I. and Castaño, C. (2011). Programming and Robotics with Scratch in Primary Education. Book title: Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts. Publisher: Formatex Research Center, A. Méndez-Vilas (Ed.) Dec-2011. ISBN: 978-84-939843-3-5. pp: 356-363.

Orden de 17 de marzo de 2015, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Primaria en Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía (BOJA) 60 de 27 de marzo de 2015.

Ortega-Ruipérez, B. (2018). Robótica DIY: pensamiento computacional para mejorar la resolución de problemas. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.2.129.

Real Academia Española. (2018). Diccionario de la lengua española (23.2 ed.). Consultado en http://www.rae.es/rae.html.

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado núm. 52 de 01 de Marzo de 2014.

Ruiz-Velasco, E. (2007). Educatrónica: Innovación en el aprendizaje de las ciencias y la tecnología. Madrid: Díaz de Santos.

Saéz, J.M. (2019). Programación y robótica en Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Universidad Nacional de Educación a Distancia: Madrid.

Sevillano, M.L. (2011). Medios, recursos didácticos y tecnología educativa. Madrid: Pearson education.

Sevillano, M. L. y Quicios, M.P. (2012). Indicadores de uso de competencias informáticas entre estudiantes universitarios: Implicaciones formativas y sociales. Indicators of Computer Skill use among University Students. Educational and Social. Implications. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 24(1), 151-182.

Sevillano, Mª. L. y Vázquez, E. (2018). Modelos de investigación en contextos ubicuos y móviles en Educación Superior. Madrid: McGraw-Hill.

Tapia, A. (2015). TIC TAC TOC y la educación del siglo XXI. Bolivia: Cochamba.

UNESCO (2014). ICT in Education. Recuperado de http://www.unesco.org/new/en/unesco/themes/icts/.

Valverde-Berrocoso, J. (coord.) (2011). Docentes e-competentes. Barcelona: Octaedro.

Vizcaíno, A. (2019). Huella digital y Educación TIC. Michigan: Independently Published.

Zapata-Ros, M. (2015). Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. Revista De Educación a Distancia, 46. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/240321. https://doi.org/10.6018/red/46/4
Almagro Rodríguez, A. E. (2019). Analysis of the use of the robotics in a center of child and primary. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 37(2), 113–134. https://doi.org/10.14201/et2019372113134

Downloads

Download data is not yet available.
+