Longitudinal study of teaching attitudes of natural sciences in exercise from socio-scientific issues

Abstract

In-service teacher training is a highly challenging field of study, and of great relevance to those responsible for designing educational policies. One of the problems found is the low probability of having a representative number of participants for their study and that is sustainable in time for follow-up. The most frequent methodologies of recent times are the so-called case studies and action-research studies. These include data collection in a very limited time, and with very small groups. The specialists recognize that teachers are the key when it comes to understanding the dynamics of change and thinking about future educational scenarios. This implies that the training devices for the professional development of teachers contemplate the new challenges. For this, the fortuitous and cohort longitudinal study constitutes a methodology based on repeated measures in three moments in a prolonged period of time (one year). The objective of this research design seeks to know the changes in attitudes during the professional development of practicing natural sciences teachers and the strengthening of critical thinking based on socio-scientific issues and based on the Nature of Science and Technology. The results indicate that changes in attitudes is a dynamic construct, with improvements toward the end of training time, including critical thinking skills. There are two well-defined statistical models for the idea of science and the nature of scientific knowledge, the latter crossed by an area of cognitive re-conceptualization. The relevance of the longitudinal statistical model is evaluated in relation to the characteristics of the socio-political context and of the research.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Acevedo Díaz, J. A. (2009). Conocimiento didáctico del contenido para la ense-anza de la naturaleza de la ciencia (i): el marco teórico. Revista Eureka sobre Ense-anza y Divulgación de las Ciencias, 6 (1) 21-46. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92012998003.

Consejo Federal de Educación (2011). Marcos de Referencia Bachiller en Ciencias Naturales. Resolución cfe n.° 142/11; 188/12. Ministerio de Educación de la Nación. Documentos del programa de fortalecimiento de la ense-anza de las ciencias en la educación secundaria.

Delgado Rodríguez, M. y Llorca Díaz, J. (2004). Estudios longitudinales: concepto y particularidades. Revista Espa-ola de Salud Pública, 78 (2), 141-148.

Díaz Moreno, N y Jiménez Liso, M. R. (2012). Las controversias sociocientíficas: temáticas e importancia para la educación científica. Revista Eureka sobre Ense-anza y Divulgación de las Ciencias, 9 (1), 54-70. Recuperado de http://rodin.uca.es/xmlui/handle/10498/14624.

Espa-a-Ramos, E. y Prieta-Ruz, T. (2010). Problemas sociocientíficos y ense-anza-aprendizaje de las ciencias. Revista Investigación en la Escuela, 71, 17-24. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/60210.

García-Carmona, A.; Vázquez, A. A. y Manassero-Mas, A. (2011). Estado actual y perspectivas de la ense-anza de la naturaleza de la ciencia: una revisión de las creencias y obstáculos del profesorado. Ense-anza de las Ciencias, 28 (3), 403-412. - https://doi.org/10.5565/rev/ec/v29n3.443

Garritz, A.; Daz,a R. S. F. y Lorenzo, M. G. (2014). Conocimiento didáctico del contenido. Una perspectiva iberoamericana. Alemania: Académica Espa-ola.

Halpern, D. (2006). Halpern Critical Thinking Assessment Using Everyday Situations: Background and scoring standards (2.º Report). Unpublished manuscript. Claremont, ca: Claremont McKenna College.

Hernández Sampieri, R.; Fernández, C. y Baptista, L. P. (2006). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Herrero, J. C. (2016). Elementos del Pensamiento Crítico. Madrid: Marcial Pons.

Imbernón Mu-oz, F. y Canto Herrera, P. J. (2013). La formación y el desarrollo profesional del profesorado en Espa-a y Latinoamérica. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 41, 1-12. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/998/99828325009.pdf.

Manassero-Mas, M. A.; Vázquez, A. A. y Acevedo-Díaz, J. (2004). Evaluación de las actitudes del profesorado respecto a los temas cts: nuevos avances metodológicos. Ense-anza de las Ciencias, 22 (2), 299-312. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/ensenanza/article/viewFile/21980/21814.

Mellado-Jiménez, V. y González-Bravo, T. (2000). La formación inicial del profesorado en ciencias. En F. J. Perales P. y P. Ca-al de León (Eds.). Didáctica de las ciencias experimentales. Teoría y práctica de la ense-anza de las ciencias (pp. 535-556). Alcoy: Editorial Marfil.

Porlán Ariza, R.; Rivero García, A. y Porlán, R. M. (2000). El conocimiento del profesorado sobre la ciencia, su ense-anza y aprendizaje. En F. J. Perales y P. Ca-al de León (Eds.). Didáctica de las ciencias experimentales. Teoría y práctica de la ense-anza de las ciencias (pp. 507-534). Alcoy: Editorial Marfil.

Reis, P. (2014). Acción socio-política sobre cuestiones sociocientíficas: reconstruyendo la formación docente y el currículo. Conferencia presentada en el IV Seminario Iberoamericano cts e integrada en el eje «Currículos para la Formación de Docentes en Educación cts». Revista Uni-pluri/versidad, 14 (2), 16-26. doi: 10.13140/2.1.5012.0324.

Solbes, J. (2013). Contribución de las cuestiones sociocientíficas al desarrollo del pensamiento crítico (i): Introducción. Revista Eureka sobre Ense-anza y Divulgación de las Ciencias, 10 (1), 1-10. Recuperado de https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/download/2791/2439.

Vaillant, D. y Marcello, C. (2015). El A, B, C y D de la formación docente. Madrid: Narcea.

Valcárcel Pérez, M. V. y Sánchez Blanco, G. (2000). La formación del profesorado en Ejercicio. En F. J. Perales, P. y P. Ca-al de León (Eds.). Didáctica de las ciencias experimentales. Teoría y práctica de la ense-anza de las ciencias (pp. 557-581). Alcoy: Editorial Marfil.

Vázquez, A. A.; Manassero, Mas, M. A.; Acevedo Díaz, J. y Acevedo Romero, A. (2006). El modelo de respuesta múltiple aplicado a la evaluación de las actitudes sobre la ciencia, la tecnología y la sociedad (cts). I Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación cts+i. Palacio de Mineria.

Vázquez, A. A.; Manassero Mas, M. A. y Bennássar Roig, A. (2013). Secuencia de ense-anza-aprendizaje sobre la Naturaleza de la Ciencia y Tecnología. Unidades didácticas del proyecto eancyt.
Salica, M. A. (2018). Longitudinal study of teaching attitudes of natural sciences in exercise from socio-scientific issues. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 36(2), 71–90. https://doi.org/10.14201/et20183627190

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Augusto Salica

,
Universidad Nacional del Comahue
Departamento de Didáctica de las Ciencias Naturales, Matemática y TecnologíaDocente-InvestigadorCátedra: Práctica Docente; Didáctica de la Química, Física; Tecnología Educativa
+