Educational processes in Early Childhood Education through graphic design and writing

  • María Luisa Benitez Sánchez
    Escuela internacional de doctorado UNED
  • Cristina Sánchez Romero
    UNED. Facultad de Educación csanchez[at]edu.uned.es

Abstract

This research shows how developing handstroke and writing through experiential movement facilitates learning and improves motor skills, spatial awareness, the trajectory of the stroke and the execution of handwriting. The sample for this study is made up of 113 early years children (most of them 5 years old) from 5 different public schools and socio-cultural backgrounds. The evaluation techniques used consisted of a test to measure the subjects’ writing level and a questionnaire for their teachers. The results show that students become more familiarised with the intricacies of western handwriting through experienced movement and creative learning. Among the conclusions we emphasize that educating the graphic gesture from the motive movement is a powerful alternative in Infantile Education because it facilitates the resolution of the learning problem of the layout and the writing; The results show that being a way to teach more playful, dynamic and creative than the traditional system and being the protagonist child, he assumes it as his own. In this way, help and positive assessment is promoted for the acquisition of skills that lead to learning to learn.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arnaiz, P. y Bolarín, M.ª J. (2016). Introducción a la psicomotricidad. Madrid: Editorial Síntesis S. A.

Antón Sancho, A. y Gómez Alonso, M. (2016). La geometría a través del arte en Educación Infantil. Ense-anza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 34, (1), 93-117. doi: http://dx.doi.org/10.14201/et201634193117. - https://doi.org/10.14201/et201634193117

Arnheim, R. (1976). El pensamiento visual. Barcelona: Editorial Paidós Ibérica.

Arnheim, R. (1989). Nuevos ensayos sobre psicología del arte. Madrid: Alianza Editorial S. A.

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva cognitiva. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Berenguer Sánchez, R.; Llamas Salguero, F. y López Fernández, V. (2016). Relación entre creatividad y lateralidad en Educación Infantil. Ense-anza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica. 34, (2) 65-75. https://doi.org/10.14201/et20163426575. - https://doi.org/10.14201/et20163426575

Bruner, J. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial.

Calmy, G. (1977). La educación del gesto gráfico. Barcelona: Editorial Fontanella.

Cooper, J. (2009). Aprendizaje Colaborativo. Vicerrectoría Académica, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, 37. Retrieved from http://www.sistema.itesm.mx/va/dide/publicaciones/inf-doc/Colaborativo.PDF.

Ferreiro, E. (2002a). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. México: Ed. Fondo de Cultura Económica.

Ferreiro, E. (2002b). Relaciones de (in) dependencia entre oralidad y escritura (pp. 151-172). Barcelona: Editorial Gedisa.

Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1985). Los sistemas de escritura en el desarrollo del ni-o. Espa-a: Siglo xxi editores.

Gardner, H. (1987). Arte, mente y cerebro-una aproximación cognitiva la creatividad. Barcelona: Paidós Ibérica.

Gardner, H. (1995). Mentes creativas. Barcelona: Ediciones Paidós.

Goodman, K. (1990). El lenguaje integral: un camino fácil para el desarrollo del lenguaje. Rev. Lectura y Vida, a-o 11, n.º 2.

Goodman, Y. (1992). Las raíces de la alfabetización. Rev. Infancia y Aprendizaje, n.º 58, 29-42. - https://doi.org/10.1080/02103702.1992.10822331

Hernández, A. (2015). Guía de actuación y evaluación en psicomotricidad vivenciada. Madrid: cepe.

Hilgers, M. (2013). Observation participante et comparaison. Anthropologie et Sociétés, 37 (1), 97. https://doi.org/10.7202/1016149ar. - https://doi.org/10.7202/1016149ar

Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (2014). Aprendizaje cooperativo en el siglo xxi. Anales de Psicologia. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201241
https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201241

Lapierre, A. y Aucouturier, B. (1977). Educación vivenciada. Barcelona: Editorial Científico-Médica.

Lapierre, A. y Aucouturier, B. (1985). Los contrastes. Barcelona: Editorial Científico-Médica.

Lebrero, M. P. y Lebrero, M. T. (2002). Lectura y escritura en los primeros a-os: ense-anza-aprendizaje. Madrid: Educación Permanente uned.

Marchena Cruz, P.; López Fernández, V. y Ezquerro Cordón, A. (2017). Un estudio exploratorio de la relación entre la inteligencia musical, viso-espacial, corporal-cinestésica y creatividad motriz en el proceso de ense-anza-aprendizaje. Ense-anza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14201/et20173525575. - https://doi.org/10.14201/et20173525575

Marín Ibá-ez, R. (1984). La creatividad y la educación plástica. II Seminario de Artes Plásticas.

Piaget, J. (1967). Seis estudios de psicología. Barcelona: Editorial Planeta Agostini.

Piaget, J. (1985). Seis estudios de psicología. Barcelona: Editorial Planeta Agostini.

Rodgers, D. (2001). Haciendo del peligro una vocación: Antropología, violencia, y los dilemas de la observación participante. Programa de Estados En Crisis. Documentos de Trabajo.

Rodríguez Hernández, M.ª M. y Domínguez Fernández, J. (2016) Dificultades del lenguaje que influyen en la resolución de problemas. Ense-anza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 34 (2), 17-42. - https://doi.org/10.14201/et20163421742

Teberosky, A. (2000). Los sistemas de escritura. Congreso Mundial de Lecto-escritura. Valencia.

Vygotski, L. S. (1979). El desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Barcelona: Editorial Crítica.

Vygotski, L. S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Editorial Crítica.

Vygotski, L. S. (2001). Pensamiento y lenguaje. Madrid: Antonio Machado Libros.

Zabalza, M. A. (1987). Didáctica de la Educación Infantil. Madrid: Editorial Narcea.

Zabalza, M. A. (Coord.) (1996). Calidad en la Educación Infantil. Madrid: Editorial Narcea.
Benitez Sánchez, M. L., & Sánchez Romero, C. (2018). Educational processes in Early Childhood Education through graphic design and writing. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 36(2), 195–214. https://doi.org/10.14201/et2018362195214

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Luisa Benitez Sánchez

,
Escuela internacional de doctorado UNED
Profesora de Educación Infantil.Doctoranda de la Escuela Internacional de Doctorado de la UNED. Facultad de EducaciónEIDUNED

Cristina Sánchez Romero

,
UNED. Facultad de Educación
Secretaria de la Facultad de Educación.Profesora del Departamento de Didáctica, Org. Esc y DD.EE.UNED, Facultad de EducaciónDespacho 243.C/ Juan del Rosal, 14 28040 MADRID
+