Mark Ryden’s La Cámara de las Maravillas: social studies training teacher using aesthetic education, popular culture and critical literacy

Abstract

The goal of this research work is to propose three challenges for the trainee teachers, challenges aimed to eliminate three key resistances to critical literacy and a suspicion-based teaching: The Resistance to consider artistic spaces as learning/teaching spaces, the Resistance to consider aesthetic education to be at the same level as artistic education, and the Resistance to incorporate media and audiovisual culture into the curriculum of History, Geography, Art and Philosophy. To fight these resistances we developed this education research project, whose aim is to promote critical, aesthetic and audiovisual skills in the training teacher for Master’s in Teaching Compulsory Secondary Education, Post-Compulsory Secondary, Social Sciences (Art, Geography, History and Philosophy) at the University of Málaga. We used the work of Mark Ryden, «father of pop surrealism». The objective was that students learnt to be suspicious and to acquire critical thinking. To this end, we developed an implementation through Mark Ryden’s exhibition La Cámara de las Maravillas at the Centro de Arte Contemporáneo in Málaga. This research work is integrated into the Research Project titled «Multimodal Literacy and Cultural Studies: Towards a citizenship education in postmodern society» that is focused on the introduction of the media culture in training teacher from critical literacy.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Catarata.

Belmonte Arocha, J. y Guillamón, S. (2008). Co-educar la mirada contra los estereotipos de género en tv. Comunicar, n.º 31, 115-120.

cac Málaga (2016). Folleto informativo de sala. Ryden, M. Cámara de las Maravillas. Recuperado de http://www.cacmalaga.eu/images_wordpress/pdf/RydenSala3.pdf.

Centro de Arte Contemporáneo Málaga (2017). Mark Ryden. Recuperado de http://cacmalaga.eu/2016/11/09/mark-ryden/.

Francés, F. (2016). Mark Ryden. Cámara de las Maravillas. Málaga: cac Málaga.

Freedman, K. (2006). Enseñar la Cultura Visual. Currículum, estética y la vida social del arte. Barcelona: Octaedro.

Funch, B. S. (2000). Tipos de apreciação artística e sua aplicação na educação de museu. En J. P. Frois (Coord.). Educação estética e artística. Abordagens transdisciplinares (pp. 109-125). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Housen, A. (2000). O olhar do observador: investigação, teoría e prática. En J. P. Frois (Coord.). Educação estética e artística. Abordagens transdisciplinares (pp. 147-168). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Leontiev, D. A. (2000). Funções da arte e educação estética. En J. P. Frois (Coord.). Educação estética e artística. Abordagens transdisciplinares (pp. 127-145). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Melo, M. C. (2008). O triunfo do olhar sobre o «Triunfo da Morte» de Bruegel. En M. C. Melo (Org.). Imagens na Aula de História. Diálogos e Silêncios (pp. 19-41). Mangualde: Edições Pedago.

Melo, M. C. (Org.) (2009). O Conhecimento (Tácito) histórico. Polifonia de alunos e profesores. Braga: Universidad de Minho.

Pérez Carreño, F. (1995). Drama y espectador en Artemisia Gentileschi. Asparkía, 11-24. Recuperado de http://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/1019/930.

Pérez Carreño, F. (1999). El signo artístico. En V. Bozal (Ed.). Historia de las ideas estéticas de las teorías artísticas contemporáneas (II, pp. 71-85). Madrid: La Balsa de la Medusa.

Solberg, S. L. (2010). Discipline-Based Art Education. Vue Fine Art & Design. Recuperado de http://www.vuefineart.net/pdfs/1-4_Discipline-Based_Art_Education.pdf.

Storey, J. (2012). Teoría Cultural y Cultura Popular. Barcelona: Octaedro.
Triviño Cabrera, L. (2018). Mark Ryden’s La Cámara de las Maravillas: social studies training teacher using aesthetic education, popular culture and critical literacy. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 36(1), 223–248. https://doi.org/10.14201/et2018361223248

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Triviño Cabrera

,
Universidad de Málaga
Laura Triviño Cabrera. Profesora Ayudante Doctora (acreditada a Profesora Contratada Doctora por la ANECA). Coordinadora del área Didáctica de las Ciencias Sociales. Investigadora Principal del Proyecto "Literacidad Multimodal y Estudios Culturales". Coordinadora del Proyecto Innovación Educativa "Alfabetización audiovisual para la práctica performativa". Doctora en Historia del Arte por la UNED. Licenciada en Humanidades, Filosofía, Antropología social y cultural y Graduada en Historia del Arte. Primer Premio Nacional de Licenciatura en Humanidades, Ministerio de Educación. Premio de Investigación Elisa Pérez Vera, UNED.
+