Enhancing the quality of service-learning practices

  • Xus Martín García
    Universidad de Barcelona xusmartin[at]ub.edu
  • Josep Maria Puig Rovira
    Universidad de Barcelona
  • Josep Palos Rodríguez
    Universidad de Barcelona
  • Laura Rubio Serrano
    Universidad de Barcelona

Abstract

The article presents a tool –a rubric– intended to assess and enhance the educational quality of service-learning (sl) experiences. It starts out from the basic principle that optimum design of pedagogical practice has a direct effect on student learning. Hence the importance of creating methodologies which, like service learning, promote the acquisition of values, skills and knowledge students will find useful in life. The article then suggests a service-learning methodology that responds to these purposes and goes on to show the most significant contributions towards its definition. Some of the most representative proposals for the assessment of service-learning activities that precede the rubric are also included and a description is made of the rubric’s construction process through the creation of a research team working on the basis of rational reconstruction methodology. The core of the text is dedicated to presenting the research results: the rubric for self-evaluation of service-learning projects. To do this, the 12 dimensions that comprise the rubric are defined, structured into three categories –basic, pedagogical and organisational– and the levels of complexity that correspond to each dimension described. The article concludes with a brief section containing the results that application of the rubric offers teaching teams and including a spider chart as a graphic expression to enable almost immediate visualisation of the level of development of a service learning activity.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alcaide, O. Projecte Rius: unint rius i persones. Descargado el día 15 de diciembre de 2017. http://www.aprenentatgeservei.org/intra/aps/documents/Olga%20Alcaide%20plantilla.pdf.

Bosch, C.; Climent, T. & Puig, J. M. (2009). Partenariado y redes para el aprendizaje Servicio. In J. M. Puig (Coord.). Aprendizaje Servicio (aps). Educación y compromiso cívico (pp. 127-150). Barcelona: Graó.

Botella, J. & Gambara, H. (2002). ¿Qué es el meta-análisis? Madrid: Siglo xxi.

Campo, L. (2014). Aprendizaje servicio y educación superior Una rúbrica para evaluar la calidad de proyectos (Tesis doctoral inédita). Barcelona: Universidad de Barcelona. Descargado el día 15 de diciembre de 2017. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/57565/2/01.LCC_TESIS.pdf.

Casas-Cordero, M. (2009). Rúbrica para la calidad del servicio. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Celio, C.; Durlak, J. & Dymnicki, A. (2011). A Meta-Analysis of the Impact of Service-Learning on Students. Journal of Experiential Education, 34 (2), 164-181.

Cerda, M. de la (2013). Por una pedagogía de ayuda entre iguales. Barcelona: Graó.

Dewey, J. (1918). Schools of To-morrow. New York: e.p. Dutton and Co.

Eyler, J. & Giles, D. E. (1999). Where’s the Learning in Service-Learning? San Francisco: Jossey-Bass.

Folgueiras, P.; Luna, E. & Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185.

Furco, A. (2002). Self-assessment rubric for the institutionalization of service-learning in higher education. Berkeley: Service-Learning Research & Development Center University of California. Descargado el día 1 de abril de 2017. https://www.nationalservice.gov/sites/default/files/resource/r4179-furco-rubric.pdf.

Furco, A. (2005). Impacto de los proyectos de aprendizaje-servicio. In Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, Programa Nacional Educación Solidaria (Ed.). Actas del séptimo Seminario Internacional de Aprendizaje y Servicio Solidario (pp. 19-26). Buenos Aires: mecyt.

Furco, A. & Root, S. (2010). Research Demostrates the Value of Service. Learning. Phi Delta Kappan, 91 (5), 16-20.

Habermas, J. (1983). Moral Conciousness and comunicative action. Cambridge: The mit Press, Cambridge Mass.

Hart, R. (1997). Children’s Participation. The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. Londres: unicef, Earthscan Pub. Ltd.

Jacoby, B. (2003). Building partnership for Service learning. San Francisco: Jossey Bass.

Keen, C. & Hall, K. (2008). Engaging with difference matters: Longitudinal college outcomes of co-curricular service-learning programs. The Journal of Higher Education, 80 (1), 59-79.

Leventhal, S. (2009). Reporte de rúbrica ética y ciudadana. Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, qep-Quality Enhancement Plan. Descargado el día 17 de enero de 2015. http://ftp.ruv.itesm.mx/pub/portal/eyc/rubricas/rubricas_2009.pdf.

Martín, X (2016). Proyectos con alma. Trabajo por proyectos con servicio a la comunidad. Barcelona, Graó.

Mulvihill, N.; Hart, A.; Northmore, S.; Wolff, D. & Pratt, J. (2011). Models of partnership working in the community-community engagement. Brighthon: South East Communities Dissemination Paper. Descargado el día 1 de abril de 2017. http://www.coastalcommunities.org.uk/briefing%20papers/Paper_2vgreen.pdf.

Orcasitas, J. R. (1997). La detección de necesidades y la intervención Socioeducativa. Educar, 21, Universidad del País Vasco-ehu, 67-84. Descargado el día 1 de abril de 2017. http://ddd.uab.cat/pub/educar/0211819Xn21p67.pdf?origin=publication_detail.

Puig, J. M. (2009). Aprendizaje servicio. Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó.

Puig, J. M. (2015). 11 ideas clave ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje servicio? Barcelona: Graó.

Pujolàs, P. & Lago, J. R. (2007). La organización cooperativa de la actividad educativa. In J. Bonals y M. Sánchez-Cano (Coords.). Manual de asesoramiento psicopedagógico (pp. 349-391). Barcelona: Graó.

Rial, S. (2010). Criterios de calidad y rasgos característicos de las experiencias de aprendizaje-servicio en la educación formal. Revista Tzhoecoen, 5, 44-62.

Robinson, J. S. & Torres, R. M. (2007). A case study for service-learning: What students learn when given the opportunity? nacta Journal, 51 (4), 2-8.

Sánchez Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38 (2), 53-64.

Sanmartí, N. (2007). Evaluar para aprender. Barcelona: Graó.

Tapia, M. N. (2006). Aprendizaje y servicio solidario en el sistema educativo y las organizaciones juveniles. Buenos Aires: Ciudad Nueva.

Trilla, J. & Novella, A. (2011). Participation, democracy and Citizenship Education. Local Children’s Councils. Revista de Educación, número extraordinario, 23-43.
Martín García, X., Puig Rovira, J. M., Palos Rodríguez, J., & Rubio Serrano, L. (2018). Enhancing the quality of service-learning practices. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 36(1), 111–128. https://doi.org/10.14201/et201836111128

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Xus Martín García

,
Universidad de Barcelona
Profesora Titular Departamento de Teoría e historia de la Educación. Universidad de Barcelona.

Josep Maria Puig Rovira

,
Universidad de Barcelona
Catedrático de Teoría de la Educación del Departamento de Teoría e historia de la Educación. Universidad de Barcelona.

Josep Palos Rodríguez

,
Universidad de Barcelona
Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad de Barcelona.

Laura Rubio Serrano

,
Universidad de Barcelona
Profesora Departamento de Teoría e historia de la Educación. Universidad de Barcelona.
+