Exploratory study of the relationship between the musical, visuospatial, bodily-kinesthetic intelligence and drive creativity in the process of learning

Abstract

Currently, the Spanish educational system focuses its attention on the development of priority subjects such as language and mathematics versus other secondary such as music (Palacios, 2006), without considering numerous neuropsychological research that provides new theories of mind and learning that can positively influence the transformation of current educational models (Martin-Lobo, 2015). This research aims to determine the relation between musical intelligence, bodily-kinesthetic intelligence, intelligence visuospatial and motor creativity in a sample among 5 years old students from the last year of Early Childhood Education. The instrument used to assess the three intelligences, based on Gardner’s theory, was the Multiple Intelligences questionnaire for children of pre-school age (Prieto and Ballester, 2003); for the evaluation of motor creativity was used Test of Creative Thinking in Action and Movement (Torrance, Reisman and Floyd, 1981). A descriptive and correlational statistical analysis (using the Pearson correlation index) applying the Microsoft Excel program along with the supplement known as Ezanalyze. The results indicated no significant relationship between musical intelligence and motor creativity (p = 0.988); the visuospatial intelligence and motor creativity (p = 0.992); and the bodily-kinesthetic intelligence and motor creativity (p = 0.636). Although there was significant relation between the musical and visuospatial intelligence (p = 0.000); the musical and bodily-kinesthetic intelligence (p = 0.000); and the bodily-kinesthetic and visuospatial intelligence (p = 0.025).
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bashwiner, D. M.; Wertz, C. J.; Flores, R. A. y Jung, R. E. (2016). Musical Creativity «Revealed» in Brain Structure: Interplay between Motor, Default Mode and Limbic Networks. Scientific reports, 6. https://doi.org/10.1038/srep20482

Bekhtereva, N. P.; Danko, S. G.; Starchenko, M. G.; Pakhomov, S. V. y Medvede, S. V. (2001). Study of the brain organization of creativity: iii. Brain activation assessed by the local cerebral blood flow and eeg. Human Psysiology, 27, 390-397. https://doi.org/10.1023/A:1010946332369

Boccia, M.; Piccardi, L.; Palermo, L.; Nori, R. y Palmiero, M. (2015). Where do bright ideas occur in our Brain? Meta-analytic evidence from neuroimaging studies of domain-specific creativity. Front. Psychol, 6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01195

Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146.

Cao, A. R. y Trigo, E. (1998). Creatividad motriz. Intervención en conductas motrices significativas, 621-631.

Chávez, R. A.; Graff-Guerrero, A.; García-Reyna, J. C.; Vaugier, V. y Cruz-Fuentes, C. (2004). Neurobiología de la creatividad: resultados preliminares de un estudio de activación cerebral. Salud Mental, 27 (3), 38-46.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-unesco.

Díaz, J. J. y Vargas, G. A. (2010). Efecto de una intervención motriz en el desarrollo motor, rendimiento académico y creatividad en preescolares. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 7 (1), 11-22. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v7i1.373

Domínguez Iglesias, A.; Díaz Pereira, M. P. y Martínez Vidal, A. (2014). Estudio comparativo de los niveles de creatividad motriz en practicantes y no practicantes de expresión corporal. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Físicia, Deporte y Recreación, 26, 56-59.

Ferrando, M.; Prieto, M. D.; Ferrándiz, C. y Sánchez, C. (2005). Inteligencia y Creatividad. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 3 (7), 21-50.

Fink, A.; Grabner, R. H.; Benedek, M.; Reishofer, G.; Hauswirth, V.; Fally, M. y Neubauer, A. C. (2009). The creative brain: Investigation of brain activity during creative problem solving by means of eeg and fmri. Human brain mapping, 30 (3), 734-748. https://doi.org/10.1002/hbm.20538

Flaherty, A. (2005). Frontotemporal and dopaminergic control of idea generation and creative drive. The Journal of Comparative Neurology, 493, 147-153. https://doi.org/10.1002/cne.20768

Garaigordóbil, M. (1997). Evaluación de la creatividad en sus correlatos con conducta asertiva, conducta de ayuda, estatus grupal y autoconcepto. Revista de Psicología. Universitas Tarraconensis, 19.

Gardner, H. (1994). Estructuras de la mente. La Teoría de las Inteligencias Múltiples. México: Fondo de Cultura Económica.

Gardner, H. (2001). La Inteligencia Reformulada. Las Inteligencias Múltiples en el Siglo xxi. Barcelona, Espa-a: Paidós Ibérica.

Gardner, H. (2003). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.

Gomis, N. (2007). Evaluación de las Inteligencias Múltiples en el contexto educativo a través de expertos, maestros y padres. Tesis doctoral. Universidad de Alicante, Alicante.

Gutiérrez Cede-o, M. C.; Mendoza Toledo, P. Y. y Solorzano Ríos, K. P. (2012). La expresión corporal como desarrollo de la creatividad y motricidad en los ni-os de 5 a 6 a-os de educación básica de la escuela particular Francisco de Orellana. Tesis doctoral. Universidad Estatal de Milagro, Ecuador.

Justo, C. F. (2008). Relajación creativa, creatividad motriz y autoconcepto en una muestra de ni-os de Educación Infantil. Electronic Journal of research in educational psychology, 6 (14), 29-50.

Lee, L.; Harrison, L. M. y Mechelli, A. (2003). A report of the functional connectivity workshop. Dusseldorf Neuroimage, 19 (2), 457-465. https://doi.org/10.1016/S1053-8119(03)00062-4

López, J. C. S.; Mateos, M. E. y Coll, M. V. G. (2015). Una propuesta en educación física para el desarrollo de la creatividad motriz en alumnos de tercero de primaria. Athlos: Revista Internacional de Ciencias Sociales de la Actividad Física, el Juego y el Deporte, 8, 47-68.

Maestru, J. y Trigo, E. (1995). Abriendo líneas de investigación en la creatividad motriz. En Actas del II Congreso de ciencias del deporte, la educación física y la recreación (2, pp. 157-165). Lérida.

Martín-Lobo, P. (2015). Evaluación neuropsicológica en el ámbito escolar. Procesos e Instrumentos de Evaluación Neuropsicológica Educativa, 14.

Martínez, O. L. y Lozano, J. N. (2010). Rasgos de personalidad y desarrollo de la creatividad. Anales de Psicología, 26 (1), 151-158.

Navarro Lozano, J. (2008). Mejora de la creatividad en el aula de primaria. Tesis doctoral. Universidad de Murcia.

Palacios, L. (2006). El valor del arte en el proceso educativo. Análisis de Problemas Universitarios, 46, 36. Recuperado de http://148.206.107.15/biblioteca_digital/articulos/3-4-53nii.pdf.

Rodríguez, J. R. (1996). El mito del hemisferio derecho del cerebro y la creatividad. Arte, Individuo y Sociedad, 8, 99-106.

Rodríguez-Díaz, E.; Ezquerro-Cordón, A.; Llamas Salguero, F. y López-Fernández, V. (2016). Relación entre creatividad e inteligencias múltiples en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria. ulu, 2, 7-11.

Rodríguez-Mu-oz, F. J. (2011). Construcciones de la neurociencia al entendimiento de la creatividad humana. Arte, Individuo y Sociedad, 23 (2), 45-54.

Ros, M. A. S. (2003). La música en la educación infantil: Estrategias cognitivo-musicales. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 18, 197.

Sternberg, R. J. y Detterman, D. K. (2003). ¿Qué es la inteligencia?: Enfoque actual de su naturaleza y definición. Madrid: Pirámide.

Tejeda, A. L. (2005). La creatividad en las actividades motrices. Educación Física y Deportes, 1 (79), 20-28.

Vázquez, J. B. (1999). La formación musical del maestro especialista en Educación Infantil. Eufonía: Didáctica de la Música, 15, 23-32.

Walas, G. (1926). The art of thought. New York: Harcourt Brace.
Marchena Cruz, P., López Fernández, V., & Ezquerro Cordón, A. (2017). Exploratory study of the relationship between the musical, visuospatial, bodily-kinesthetic intelligence and drive creativity in the process of learning. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 35(2), 55–75. https://doi.org/10.14201/et20173525575

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.
+