Prenatal education through art therapy. A possible way for positive parenting

Abstract

Recent research in the field of positive parenting advocates the importance of promoting family support, through parental education programs. On the other hand, the importance of the prenatal period for human development is well known, but attention to this stage has traditionally been done from the biomedical point of view, without paying attention to the other educational, emotional, social and gender aspects.In this sense, the aim of this article is to propose a possible way to support positive parenting, which will provide an useful contribution to prenatal pedagogy as an emerging science, through art therapy. By the qualitative analysis of two case studies of two women participants from two different workshops, the possibilities offered by group art therapy as a way of prenatal education, for the exploration of the creative dimension of motherhood are shown, and the deepening of the attachment with both the baby, the couple and the environment. Likewise, the development of parental competences is favored, focusing on awareness and personal development, and on the creation of a group support, in which shared learning takes place. Finally, the conclusions deal with aspects of the methodology that foster an improvement in the well-being and the development of an empowered and resilient attitude, benefiting both mother and child, as well as the whole family and social environment.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alonso-Sanz, M. A. (2013). A favor de la Investigación Plural en Educación Artística. Integrando diferentes enfoques metodológicos. Arte, Individuo y Sociedad, 25 (1), 111-119.

Barudy, J. y Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia: Parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Editorial Gedisa.

Barudy, J.; Dantagnan, M.; Comas, E. y Vergara, M. (2014). La inteligencia maternal. Barcelona: Editorial gedisa.

Bernal Martínez de Soria, A. y Sandoval Estupiñan, L. Y. (2013). «Parentalidad positiva» o ser padres y madres en la educación familiar/Positive Parenting or Being Parents in the Family Education. Estudios sobre Educación, 25, 133-149.

Comité de Ministros a los Estados Miembros (2006). Recomendacion Rec 19. Recuperado el 20 de octubre de 2015. http://www.msssi.gob.es/ssi/familiasInfancia/parentalidadPos2012/docs/informeRecomendacion.pdf.

De la Herrán Gascón, A. (2015). Educación prenatal y Pedagogía prenatal. Revista Ibero-americana de Educação, 69 (1), 9-38.

Demecs, I. P.; Fenwick, J. y Gamble, J. (2011). Women’s experiences of attending a creative arts program during their pregnancy. Women and Birth, 24 (3), 112-121.

Fernández Bocanegra, J. J. (2012). La maternidad, Un proceso de creación en el espacio terapéutico: el estudio de un caso. Trabajo de Fin de Máster. Universidad de Valladolid.

Florschutz, A. (2013). The Art of Birth. United Kingdom: Engage Press.

García Pradas, N. (2013). El vínculo en un taller de arteterapia con mujeres embarazadas. Trabajo de Fin de Máster. Universidad de Valladolid.

Gilroy, A. (2006). Art therapy, research and evidence-based practice. London: Sage.

Grosser Villar, H. (2007). El embarazo como un renacer. Una intervención de Arte Terapia en una mujer embarazada víctima de violencia intrafamiliar. Proyecto Final para Optar al Curso de Especialización de Postítulo en Terapias de Arte, Mención Arte Terapia. Universidad de Chile, Santiago de Chile.

Gutiérrez Pérez, M. del R. (2005). Los estudios de casos: una opción metodológica para investigar la educación artística. En R. Marín Viadel (ed.). Investigación en educación artística: temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje y la enseñanza de las artes y culturas visuales (pp. 151-174). Granada: Universidad de Granada.

Gutman, L. (2003). La maternidad y el encuentro con la propia sombra. Buenos Aires: Nuevo Extremo.

Hocking, K. L. (2007). Artistic narratives of self-concept during pregnancy. The Arts in Psychotherapy, 34 (2), 163-178.

Hogan, S. (2003). Gender issues in art therapy. London: Jessica Kingsley Publishers.

Hurtado Fernández, M.; Cuadrado Nicoli, S. y De la Herrán Gascón, A. (2015). Hacia una Pedagogía Prenatal. Una propuesta educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 67 (1), 151-168.

Kerr, C.; Hoshino, J.; Sutherland, J.; Parashak, S. T. y McCarley, L. L. (2011). Family art therapy: Foundations of theory and practice. New York: Routledge.

Martín-Quintana, J. C.; Máiquez Chaves, M.; Rodrigo López, M.; Byme, S.; Rodríguez Ruiz, B. y Rodríguez Suárez, G. (2009). Programas de educación parental. Intervención Psicosocial, 18 (2), 121-133.

Martínez González, R.-A. (2009). Programa guía para el desarrollo de competencias emocionales, educativas y parentales. Secretaría General Técnica, Ministerio de Sanidad y Política Social.

Proulx, L. (2003). Strengthening emotional ties through parent-child-dyad art therapy: Interventions with infants and preschoolers. London: Jessica Kingsley Publishers.

Riley, S. y Malchiodi, C. A. (2003). Family art therapy. En Handbook of art therapy. New York: Guilford Press.

Rodrigo López, M. J.; Máiquez Chaves, M. L. y Martín Quintana, J. C. (2010). Parentalidad positiva y politicas locales de apoyo. Madrid: femp-Federación Española de Municipios y Provincias.

Stake, R. E. (1995). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

Stern, D. N.; Bruschweiler-Stern, N. y Freeland, A. (1999). El nacimiento de una madre: cómo la experiencia de la maternidad te hará cambiar para siempre. Barcelona: Paidós.

Swan-Foster, N. (1990). Images of pregnant women: Art therapy as a tool for transformation. The Arts in psychotherapy, 16 (4), 283-292.

Swan-Foster, N. (2012). Pregnancy as a Feminine Initiation. Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health, 26 (4), 207.

Swan-Foster, N.; Foster, S. y Dorsey, A. (2003). The use of the human figure drawing with pregnant women. Journal of reproductive and infant psychology, 21 (4), 293-307.

Tójar Hurtado, J. C. (2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. Editorial La Muralla.
Hervás Hermida, L. (2017). Prenatal education through art therapy. A possible way for positive parenting. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 35(2), 161–181. https://doi.org/10.14201/et2017352161181

Downloads

Download data is not yet available.
+