Analysis of the Chemistry activities in 1st level of Spanish Bachelor Physics and Chemistry textbooks from a «Chemistry in context» approach

  • Andrea Martínez Díaz
    Universidad de Oviedo martagar[at]uniovi.es
  • Marta Soledad García Rodríguez
    Universidad de Oviedo
  • Juan José Suárez Menéndez
    Universidad de Oviedo

Abstract

In the last few years there are two worrying phenomenon happening in the science teaching environment, on one hand there are fewer students who choose science subjects at the time they’re optional and on the other hand the decreasing number of university students enrolled in science careers, if we add those two facts the results of the latest pisa tests, which show that students who choose these materials do not get satisfactory results, we have a hopeless outlook. One way of analysing the situation is exploring what happens in the classroom and in this context we find that the textbook is a resource used extensively in the teaching of Chemistry; one essential element for learning are planned activities in the classroom, so it seems essential to make a full review of them. The objectives in this study are: Analysing and classifying the activities contextualized of chemistry textbooks currently used in eleventh grade and comparing books from different educational laws based on their contextualized activities. For the review and classification of activities it uses a methodology of analysis for qualitative content. The results demonstrate the anecdotic presence of this kind of activities in textbooks; 8308 activities were reviewed of which only 6,46% corresponded to contextualized activities. In addition when comparing the different books, whether they are currently used or the ones from previous educational laws, we see that there is not a turnaround in what refers to the contextualized activities, as a significant variation is not observed in the percentages and therefore do not adapt well to curriculum changes. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aragón, M. M. (2004). La ciencia de lo cotidiano. Eureka: Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1 (2), 109-121.

Caamaño, A. (2011a). La Química en el Bachillerato. En A. Caamaño (Ed.). Física y Química: Complementos de Formación Disciplinar (pp. 149-170). Barcelona: Graó.

Caamaño, A. (2011b). Enseñar Química mediante la contextualización, la indagación y la modelización. Alambique, 69 (3), 21-34.

Caamaño, A. y Vidal, F. (2001). Ciencias de la naturaleza en la eso: una visión desde Catalunya. Alambique, 27, 37-44.

Calvo Pascual, M. A. y Martín Sánchez, M. (2005). Análisis de la adaptación de los libros de texto de eso al currículo oficial, en el campo de la Química. Enseñanza de las Ciencias, 23 (1), 17-32.

Del Carmen, L. M. y Jiménez, M. P. (2010). Los libros de texto: un recurso flexible. Alambique, 66 (6), 48-55.

De Pro Bueno, A.; Sánchez Blanco, G. y Valcárcel Pérez, M. V. (2008). Análisis de los libros de texto de Física y Química logse. Enseñanza de las Ciencias, 26 (2), 193-210.

Driver, R. (1986). Psicología cognoscitiva y esquemas conceptuales de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias, 4 (1), 3-15.

Feinstein, N. W.; Allen, S. y Jenkins, E. (2013). Outside the Pipeline: Reimagining Science Education for Nonscientists. Science, 340, 314-317.

Ferreiro, G. y Occelli, M. (2008). Análisis del abordaje de la respiración celular en textos escolares para el Ciclo Básico Unificado. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 7 (2), 387-392.

Galagovsky, L. (2005) La enseñanza de la química pre-universitaria ¿qué enseñar, cómo, cuánto, para quiénes? Química Viva, 1, 8-22.

Galiano, J. E. y Sevillano, M. L. (2015). Estrategias de enseñanza de la Química en la formación inicial del Profesorado Universitario. Educatio Siglo xxi, 33 (1), 215-234

García-Rodeja Gayoso, I. (1997). ¿Qué propuestas de actividades hacen los libros de primaria? Alambique, 11, 35-43.

Gil Pérez, D. y Vilches Peña, A. (2011). El trabajo cooperativo de las clases de ciencias. Alambique, 69 (8), 73-79.

Harms, N. C. y Yager, R. E. (1981). What research says to the science teacher, 3. Washington, dc: National Sciencie Teachers Associsation.

Izquierdo Aymerich, M. y Rivera Santaló, L. (1996). Presencia de la realidad y la experimentación en los libros de texto escolares de ciencias. Alambique, 7, 117-122.

López Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. xxi Revista de Educación, 4, 167-179.

mecd (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, 17158-17207.

mecd (2007). Real Decreto 1467/2007, de 2 de noviembre, por el que se establece la estructura del bachillerato y se fijan sus enseñanzas mínimas. Boletín Oficial del Estado, 266, 45381-45477.

mecd (2013). Resumen de resultados pisa 2012. Recuperado de: http://www. mecd. gob. es/inee/estudios/pisa. html.

mecd (2013). Datos y cifras, curso escolar 2012-2013. Recuperado de: http://www. mecd. gob. es/servicios-al-ciudadano-mecd/dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/datos-cifras/Datos-y-Cifras-2013-2014-LR/Datos%20y%20Cifras%202013-2014_final. pdf.

mecd (2016). pisa 2015. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Madrid. Recuperado de: http://www. mecd. gob. es/dctm/inee/internacional/pisa-2015/pisa2015preliminarok. pdf?documentId = 0901e72b8228b93c.

Membiela Iglesias, P. (1997). Alfabetización científica y ciencia para todos en la Educación Obligatoria. Alambique, 13, 37-44.

Occelli, M. y Valeiras, N. (2013). Los libros de texto de ciencias como objeto de investigación: una revisión bibliográfica. Enseñanza de las Ciencias, 31 (2), 133-152.

Quílez, J. (2006). Análisis de problemas de selectividad de equilibrio químico: errores y dificultades correspondientes a libros de texto, alumnos y profesores. Enseñanza de las Ciencias, 24 (2), 219-240.

Química y Sociedad (2011). Tienes Química, tienes vida. Foro Química y Sociedad, 5. Recuperado de: http://www.quimicaysociedad. org/materiales/tienes-quimica-tienes-vida/

Quintanal, F. y Gallego, D. J. (2011). Incidencia de los Estilos de Aprendizaje en el Rendimiento Académico de la Física y Química de Secundaria. Revista Estilos de Aprendizaje, 8 (8), 198-223.

Schank, R. (2013). Cómo debería ser la educación del siglo xxi. En Encuentro internacional de educación 2012-2013. Recuperado de: http://encuentro. educared. org/group/solo-se-aprende-haciendo.

Anexo i. Libros de texto analizados

Andrés, D. M.; Antón, J. L. y Barrio, J. (2002). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: Editex.

Andrés, D. M.; Antón, J. L. y Barrio, J. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: Editex.

Agustench, M.; Caamaño A.; Barrio, J. y Puente, J. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: sm.

Alondo, A.; Fraile, J. M.ª y Martín, J. (1996). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: Santillana Educación.

Arróspide, M.ª C. y Piñar, M.ª J. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: Luis Vives.

Arróspide, M.ª C. y Piñar, M.ª J. (2002). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: Luis Vives.

Arsuaga, J. M.; Garzón, B.; Moreno, J. y Zubiaurre, S. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid, España: Grupo Anaya, S. A.

Ballestero, M. y Barrio, J. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: Oxford University Press.

Barradas, F.; López, J. G.; Varela, P. y Vidal, M. C. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: Santillana Educación.

Caamaño, A.; Cortel, A.; Lozanom, M. T. y Pueyo, L. (1999). Física y Química (1.º Bachillerato). Barcelona: Teide.

Del Valle, V.; Hierrezuelo, J.; Molina, E. y Sampedro, C. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). Málaga: Elzevir.

Dou, J. M.; Masjuan, M. D.; Pfeiffer, N. y Travesset, A. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). Barcelona: Casals.

Enciso, E.; Lorente, S.; Quílez, J. y Sendra, F. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: Ecir.

Fernández, M. R. y Fidalgo, J. A. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). León: Evergráficas.

García, J. A.; Martín, R.; Peña, A.; Pozas, A. y Rodríguez, A. (2013). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: McGraw-Hill.

Martín, A. J.; Ontañón, E.; Ontañón, G. y Soriano, J. (2006). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: Bruño.

Martínez de Murguía, M.ª J. y Fontanet, T. Á. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). La Rioja: Vicens-Vives.

Sauret, M. y Soriano, J. (2008). Física y Química (1.º Bachillerato). Madrid: Bruño.
Martínez Díaz, A., García Rodríguez, M. S., & Suárez Menéndez, J. J. (2017). Analysis of the Chemistry activities in 1st level of Spanish Bachelor Physics and Chemistry textbooks from a «Chemistry in context» approach. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 35(2), 109–125. https://doi.org/10.14201/et2017352109125

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Martínez Díaz

,
Universidad de Oviedo
Facultad de Formación del Profesorado y Educación

Marta Soledad García Rodríguez

,
Universidad de Oviedo
Facultad de Formación del Profesorado y Educación

Juan José Suárez Menéndez

,
Universidad de Oviedo
Facultad de Formación del Profesorado y Educación
+