Competencies of the practicum mentor

Abstract

This article is the result of research centered on the figure of the primary school teacher practicum mentor. The article aims to determine and identify the main professional competencies that these mentors should assume and acquire and that will contribute to the future primary school teachers training during their teacher-practicum period. Additionally, we wish to explore how prepared the teachers’ mentors feel to undertake their role as mentors.The research specific goals are:Determine which competencies the mentors of future primary school teachers should assume and acquire.Contribute to the training of the mentors in order enable them to fulfill their roles.This research uses a quantitative analysis methodology. A questionnaire utilizing the Likert scale has been elaborated and applied to practicum mentors of the Community of Madrid with the purpose of collecting as much information as possible about the specific competencies assumed by the mentors during the practicum period. During the 2012-2013 school year, 105 schools took part in the research. The real sample consists of 674 teachers. The fiability of the questionnaire was obtained by Cronbach’s Alpha with a 0,859 fiability in the blocs: the tutor and the teaching institutions on one hand and the tutor and the development of the teacher’s specific competencies during the practicum. SPSS 20.0 software has been used to analyze the results and back-testing has been done with ANOVA. For segmentation analysis, Chaid’s growth method has been used in order to identify the mentor’s level of satisfaction with their ability to exercise their role as mentors.Among the results obtained, we emphasize the importance of the relationship between mentor and student on one hand that will establish an atmosphere of trust and counseling that will facilitate their further professional development. On the other hand, we have corroborated the mentors’ abilities and professionalism in the performance of their roles. The conclusions and suggestions focus on the necessity of offering mentors continued training that will enhance their performance as mentors and advisors for the future primary school teachers.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2005). Libro Blanco. Título de Grado de Magisterio. Madrid: ANECA.

Cano, E. (2005). Cómo mejorar las competencias de los docentes. Guía para la autoevaluación y el desarrollo de las competencias del profesorado. Barcelona: Graó.

Cid Sabucedo, A.; Pérez Abellas, A. y Sarmiento, J. A. (2011). La tutoría en el prácticum. Revisión de la literatura. Revista de Educación, 354, 127-154.

Coll, C. (2007). Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Aula de Innovación Educativa, 61, 34-39.

Guzmán Ibarra, I. y Marín Uribe, R. (2011). La competencia y las competencias docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación. Revista Electrónica Interuniveritaria de Formación del Profesorado, 14 (I), 151-163. Descargado el día 16 de diciembre de 2013. http://www.redaluc.org/pdf/2170/217017192012.pdf.

Inostroza de Celis, G.; Jara, E. y Tagle, T. (2010). Perfil del mentor basado en competencias. Revista de Estudios Pedagógicos, XXXVI, 1, 117-129. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052010000100006

Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.

Martínez Figueira, M. E. y Raposo Rivas, M. (2011). Funciones generales de la tutoría en el prácticum: entre la realidad y el deseo en el desempeño de la acción tutorial. Revista de Educación, 354, 155-181.

Ministerio de Educación y Ciencia (2007). Orden ECI/3854/2007 y ECI/385772007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Infantil y Educación Primaria. BOE, n.º 312 de 29 de diciembre de 2007.

Moon, B. (1996). La formación de tutores. Concepto y recursos. En M. A. Zabalza Beraza (Coord.). Actas IV Symposium de Prácticas, tomo I (pp. 65-77). Pontevedra: Diputación Provincial de Pontevedra.

OECD (2002). Definition and selection of Competencies (DeSeCo). Resumen ejecutivo. Descargado el día 15 de mayo de 2013. http://www.OECD.org/edu/statistics/deseco.

OIT. Organización Internacional del Trabajo (2008). Certificación de competencias profesionales. Glosario de Términos Técnicos. Descargado el día 1 de julio de 2013. http:// www.oei.es/etp/certificacion_competencias_profesionales_glosario.pdf.

Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar (4.a ed.). Barcelona: Graó.

Real Academia Española (2001). Diccionario de la Lengua española (22.a ed.). Madrid: Espasa.

Ríos Ariza, J. M. y Gómez Barajas, E. B. (2013). Relación entre competencias básicas de los estudiantes y competencias del profesorado. Revista Fuentes, 14, 209-230.

Sánchez Núñez, C.; Ramírez Fernandez, S. y García Guzmán, A. (2011). La formación de tutores externos de prácticum en educación: diseño, desarrollo y evaluación de una experiencia. Revista de Docencia Universitaria, vol. 9 (2), 119-145.

Tiana, A. (2011). Análisis de las competencias básicas como núcleo curricular de la educación obligatoria española. Bordón. Revista de Educación, 63 (I), 63-75.

Wisker, G.; Exley, K.; Antoniu, M. y Ridley, P. (2012). Trabajando individualmente con cada estudiante. Teoría personalizada, coaching, mentoría y supervisión en educación superior. Madrid: Narcea.

Zabala, A. y Arnau, L. (2008). 11 Ideas clave: cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó, 4.ª reimpresión.

Zabalza, M. A. (2001). Competencias personales y profesionales en el prácticum. Descargado el 21 de enero de 2014. http/www.redeberta.usc.es/uvi/public_html/images/pdf2001/ zabalza.pdf.

Zabalza, M. A. (2011). El prácticum en la formación universitaria: el estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43.
Megia Cuelliga, C. (2015). Competencies of the practicum mentor. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 33(2), 151–170. https://doi.org/10.14201/et2015332151170

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Megia Cuelliga

,
Universidad Complutense de Madrid
Departamento de Prácticas. Escuela Universitaria ESCUNI (UCM). Avenida de Nuestra Señora de Fátima, 102, 28047 Madrid. España.
+