Criteria evaluation for the Selection of Physical activity Images for School Textbooks that are Free of Stereotypes

  • Ana Rey Cao
    Universidade de Vigo anacao[at]uvigo.es
  • M.ª Inés Inés Táboas Pais
    Universidad Católica San Antonio de Murcia
  • Alba González Palomares
    Universidade de Vigo

Abstract

This article presents a series of evaluation criteria for the selection of physical activity images for school textbooks that are free of stereotypes. School textbooks are purveyors of information that does not always maintain an unequivocal relationship with regards to the knowledge that is supposed to be imparted. The selection of textbook content should be consistent with the goals of the education system but research has shown that the visual content of textbooks does not generally achieve this aim. Images used in textbooks mask prejudices behind a facade of neutrality and they reproduce stereotypes of inequality that affect the most vulnerable societal collectives. Textbook evaluation criteria are based on the results of research that analysed stereotypes in Spanish secondary school textbooks and the perceptions of the secondary school students when shown a significant sample of the images. The evaluation criteria can be applied to the selection of textbook images for the different subject areas, taking into account the variables of sex, age, multiculturality, disability and the corporal typology of the people that are represented. The application of the system is exemplified with the selection of images for a hypothetical physical education textbook.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Acaso, M. y Nuere, S. (2005). El currículum oculto visual: aprender a obedecer a través de la imagen. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 205-218.

Atienza, E. (2007). Discurso e ideología en los libros de texto de ciencias sociales. Discurso y Sociedad, 1 (4), 543-574.
http://www.dissoc.org/ediciones/v01n04/DS1%284%29Atienza.html

Bauman, Z. (2000). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Blanco, N. (2004). Cultures of schooling. No place for women? En F. Hernández e I. F. Goodson (Eds.). Social geographies of educational change (pp. 79-90). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Botelho, P.; Silva, P.; Queirós, T. y Caetano, S. (2008). Manuais de educação física: em rota de colisão com género, diversidade e cidadania? En F. Henriques (Ed.). Género, diversidade e cidadania (pp. 89-101). Lisboa, Portugal: Colibri.

Colás, P. (1989). El libro de texto y las ilustraciones: enfoques y perspectivas en la investigación educativa. Enseñanza & Teaching, 7, 41-49.
http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-5374/article/view/3461/3480

Contreras, O. R.; Pastor, J. C. y González, S. (2008). La influencia de los deportistas de élite en las actitudes y estereotipos racistas de los escolares. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 28, 27-38.

Crisorio, R. (2007). Educación física y biopolítica. Temas y Matizes, 11, 67-78.
http://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/2504/1878

De la Orden, A. (2009). Evaluación y calidad: análisis de un modelo. Estudios sobre Educación, 16, 17-36.

Ferrante, C. (2010). Rengueando el estigma: Modos de ser, pensar y sentir (se) discapacitado construidos desde la práctica deportiva adaptada. Revista brasileira de sociologia da emoção, 9 (27), 980-1009.
http://www.cchla.ufpb.br/grem/CarolinaArt.pdf

Giner, A.; Martínez, M.ª A. y Sauleda, N. (2009). La cultura escolar inscrita en los anuncios televisivos. Enseñanza & Teaching, 27 (1), 191-206.
http://campus.usal.es/~revistas_ trabajo/index.php/0212-5374/article/view/6590/7156

Goldstein, S. B.; Siegel, D. y Seaman, J. (2009). Limited access: The status of disability in introductory psychology textbooks. Teaching of Psychology, 37 (1), 21-27.
http://dx.doi.org/10.1080/00986280903426290

González, A.; Táboas, M.ª I. y Rey, A. (2010). Los libros de texto como herramientas para la promoción de una práctica físico-deportiva en igualdad: análisis comparativo de la representación racial entre los libros publicados durante la vigencia de la Logse y la loe. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10, 31-36.

González-Palomares, A. y Rey-Cao, A. (2013). Cultura corporal y estereotipos en las imágenes de libros de texto de educación física publicados bajo el periodo de la Ley Orgánica de Educación (loe). Ágora para la Educación Física y el Deporte, 15 (1), 1-19.

Hardin, B. y Hardin, M. (2004). Distorted pictures: Images of disability in physical education textbooks. Adapted Physical Activity Quarterly, 21, 399-413.

Harrison, L.; Azzarito, L. y Burden, J. (2004). Perceptions of athletic superiority: a view from the other side. Race, Ethnicity and Education, 7 (2), 149-166.
http://dx.doi.org/10.1080/1361332042000234277

Hayes, S. y Sugden, J. (1999). Winning through ‘Naturally’ Still? An Analysis of the Perceptions Held by Physical Education Teachers towards the Performance of Black Pupils in School Sport and in the Classroom. Race, Ethnicity and Education, 2 (1), 93-107.
http://dx.doi.org/10.1080/1361332990020107

Instituto Nacional de Estadística [INE] (2009). Panorámica de la discapacidad en España. Encuesta de Discapacidad, Autonomía personal y situaciones de Dependencia. 2008. Cifras INE. Boletín informativo del Instituto Nacional de Estadística, 10/2009.
http://www.ine.es/revistas/cifraine/1009.pdf

Jorquera, P. (2011). Vejez y envejecimiento: Imaginarios sociales presentes en los textos escolares oficiales del Ministerio de Educación chileno. Revista MAD, 0 (22). Recuperado de http://www.revistas.uchile.cl/index.php/RMAD/article/viewArticle/13642/13921
http://dx.doi.org/10.5354/0718-0527.2010.13642

Knudsen, S. (2005). Intersectionality. A theoretical inspiration in the analysis of minority cultures and identities in textbooks. En E. Bruillard, B. Aamotsbakken, S. V. Knudsen y
M. Horsley (Eds.). Caught in the web or lost in the textbook? Eighth International Conference on Learning and Educational Media (pp. 61-76). Caen, FRA: Larten. Recuperado de http://www.iartem.no/documents/caught_in_the_web.pdf

Lee, J. F. K. y Collins, P. (2008). Gender voices in Hong Kong English textbooks-some past and current practices. Sex Roles, 59, 127-137.
http://dx.doi.org/10.1007/s11199-008-9414-6

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE n.º 106, de 4 de mayo de 2006.

Luengo, M. R. y Blázquez, F. (2004). Género y libros de texto. Un estudio de estereotipos en las imágenes. Badajoz: Junta de Andalucía.

Mella, M. (2010). Fútbol y subdesarrollo. Temas para el Debate, 188, 64-66.

Moeglin, P. (2005). The Textbook and after… En E. Bruillard, B. Aamotsbakken, S. V. Knudsen y M. Horsley (Eds.). Caught in the Web or Lost in the Textbook? Eighth International Conference on Learning and Educational Media (pp. 15-33). Caen, Fra: Iartem. Recuperado de http://www.iartem.no/documents/caught_in_the_web.pdf

Morales, O. y Lischinsky, A. (2008). Discriminación a través de las ilustraciones de libros de texto de Enseñanza Secundaria Obligatoria en España. Discurso y Sociedad, 2 (1), 115-152.
http://www.dissoc.org/ediciones/v02n01/DS2%281%29Morales%20y%20Lischinsky.pdf

Parra, J. (2002). Análisis del sexismo en los libros de texto de educación física: 2º ciclo de
ESO y bachillerato (tesis doctoral). España: Uned.

Revuelta, J. (2008). Pedagogía de la imagen: lectura crítica de publicidad televisiva. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 31 (16), 613-621.
http://dx.doi.org/10.3916/c31-2008-03-058

Rey-Cao, A.; Táboas-Pais, A. y Canales-Lacruz, I. (2013). La representación de las personas mayores en los libros de texto de educación física. Revista de Educación, 362, 129-153.
http://dx.doi.org/10.1016/j.jaging.2006.10.001

Robinson, T.; Callister, M.; Magoffin, D. y Moore, J. (2007). The Portrayal of Older Characters in Disney Animated Films. Journal of Aging Studies, 21 (3), 203-213.
http://dx.doi.org/10.1016/j.jaging.2006.10.001

Romero, C. (2003). Los desplazamientos de la «raza»: de una invención política y la materialidad de sus efectos. Política y Sociedad, 40 (1), 111-128.

Ruiz, U. y Camps, A. (2009). Investigar los géneros discursivos en el proceso educativo. Revista de Psicodidáctica, 14 (2), 211-228.
http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.725

Sleeter, C. E. y Grant, C. A. (2011). Race, class, gender and disability in current textbooks. En E. F. Provenzo, A. N. Shaver y M. Bello (Eds.). The textbook as discourse. Sociocultural dimensions of American schoolbooks (pp. 183-215). New York: Routledge.

Táboas, M.ª I. (2009). Análisis de los estereotipos corporales y de los modelos de actividad física representados en las imágenes de los libros de texto de Educación Física. (Tesis doctoral, Universidade de Vigo, 2009).

Táboas, M.ª I. y Rey, A. (2011a). Las imágenes de los libros de texto de educación física: percepción y opinión del alumnado. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 36, 103-111.

Táboas, M.ª I. y Rey, A. (2011b). Los modelos corporales en la actividad física y el deporte: hacia una superación de los estereotipos desde la educación física escolar. Revista Española de Educación Física y Deportes, 392, 99-118.

Táboas, M.ª I. y Rey, A. (2012). Los contenidos de la Educación Física en Secundaria: un análisis de las actividades físicas que se enseñan en las imágenes de los libros de texto. Apunts, educación física y deportes, 107.
http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2012/1).107.04

Táboas-Pais, M.ª I. y Rey-Cao, A. (2012a). Gender Differences in Physical Education Textbooks in Spain: A Content Analysis of Photographs. Sex Roles, 67, 389-402.
http://dx.doi.org/10.1007/s11199-012-0174-y

Táboas-Pais, M.ª I. y Rey-Cao, A. (2012b). Disability in Physical Education Textbooks: An Analysis of Image Content. Adapted Physical Activity Quarterly, 29 (4), 310-328.

Torres, J. (2008). Diversidad cultural y contenidos escolares. Revista de Educación, 345, 83-110.

Unesco (1995). Guidelines and Criteria for the Development, Evaluation and Revision of Curricula, Textbooks and other Educational Materials in International Education in Order to Promote an International Dimension in Education. Paris: Unesco.
http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001001/100178m.pdf
Rey Cao, A., Táboas Pais, M. I. I., & González Palomares, A. (2014). Criteria evaluation for the Selection of Physical activity Images for School Textbooks that are Free of Stereotypes. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 32(2), 73–96. https://doi.org/10.14201/et20143217396

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Rey Cao

,
Universidade de Vigo
Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte. Universidad de Vigo. Campus a Xunqueira , s/n - 36005 Pontevedra (España)

M.ª Inés Inés Táboas Pais

,
Universidad Católica San Antonio de Murcia
UCAM Universidad Católica. San Antonio de Murcia. Campus de los Jerónimos, Nº 135 Guadalupe 30107 (Murcia) - España

Alba González Palomares

,
Universidade de Vigo
Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte. Universidad de Vigo. Campus a Xunqueira , s/n - 36005 Pontevedra (España)
+