Inmates, humiliated and offended. New contributions on the professors of Bachillerato and the pro-Franco purification
Abstract Taking as starting point a recent doctoral thesis on the purge of the professors of History of the secondary education during the first years of the Franco dictatorship, a balance is made on the quantitative and qualitative evaluations that had the systematic repression of the teaching staff and they are explained the historiographical advances made in this subject as well as the better knowledge of the brutal repressive logic of the political system born of the Civil War. At the same time, it is about defending a view that places more emphasis on comparison with other teaching and non-teaching bodies, in such a way that in the future it allows us to systematically estimate in its entirety the numerical and qualitative dimension of repression, but also the rationality and multiple paradoxes of a policy of punishment and terror exercised on teachers and the whole of Spanish society of the time.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Cuesta Fernández, R. (2019). Inmates, humiliated and offended. New contributions on the professors of Bachillerato and the pro-Franco purification. Historia De La Educación, 37, 405–413. https://doi.org/10.14201/hedu201837405413
Most read articles by the same author(s)
- Raimundo Cuesta Fernández, La historia como profesión docente y como disciplina escolar en España , Historia de la Educación: Vol. 12 (1993): (Vol. 12-13) El espacio escolar en la historia
- Raimundo Cuesta Fernández, CUESTA BUSTILLO, Josefina. «La odisea de la memoria. Historia de la memoria en España del siglo XX». Madrid: Alianza Editorial, 2008, 496 pp. , Historia de la Educación: Vol. 29 (2010): Education and Emancipation Processes of Latin-America
- Raimundo Cuesta Fernández, VALLS MONTÉS, Rafael. «Historia y memoria escolar. Segunda República, Guerra Civil y dictadura franquista en las aulas». Valencia: Publications de la Universitat de València, 2009, 170 pp. , Historia de la Educación: Vol. 29 (2010): Education and Emancipation Processes of Latin-America
- Raimundo Cuesta Fernández, «La depuración de funcionarios bajo la dictadura franquista (1936-1975)». CUESTA, Josefina (dir.). Madrid: Fundación Largo Caballero, 2009, 342 pp. , Historia de la Educación: Vol. 29 (2010): Education and Emancipation Processes of Latin-America
- Raimundo Cuesta Fernández, ALTAMIRA, Rafael: «La enseñanza de la Historia». Madrid: Estudio preliminar a cargo de R. Asín Vergara, Akal, Colección Referentes, 1997. , Historia de la Educación: Vol. 16 (1997): Historia de la escuela
- Raimundo Cuesta Fernández, GARCÍA PUCHOL, J. «Los textos escolares de Historia en la enseñanza española (1808-1900). Análisis de su estructura y contenido».Barcelona: Publicacions Universitat de Barcelona, 1993. , Historia de la Educación: Vol. 14 (1995): (Vol. 14-15) Historia de la educación física
Downloads
Download data is not yet available.
+
−