The Relationship between Student and Teacher from Miguel de Unamuno’s Point of View

Abstract

One of the least studied facets of Miguel de Unamuno’s life is that of a teacher, despite the fact that he taught for more than four decades in different positions within the university structure and even in secondary education. Despite his own experiences as a student, which he could well have imitated when he was in charge of teaching, Unamuno the teacher sought to distance himself from the didactic practices of his time and, almost from the first day, surprised his students with a different approach to language teaching that focused on practice and, above all, on the relationship that should exist, in his opinion, between teacher and student.This relationship had to be based on two pillars: the empowerment of the human component, and for this it was necessary to break the invisible barrier between the professor and the student; and the need for the teacher to be an example for his disciples, both in his work habit and in his knowledge.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BALCÁZAR Y SABARIEGOS, J.: Memorias de un estudiante de Salamanca, Madrid, Librería de Enrique Prieto, 1935.

BAREA, A.: Unamuno, Barcelona, Planeta, 2020.

BENÍTEZ, H.: «Nuevo palique unamuniano», Revista de la Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, año IV, 16 (1950).

CRUZ, M.: «La misión socrática de Don Miguel de Unamuno», Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno, Salamanca, 3 (1952), pp. 41-53.

DELGADO CRIADO, B.: Unamuno educador, Madrid, Editorial Magisterio Español, 1973.

ESPINO, G.: «El magisterio de Unamuno», Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno, Salamanca, 16 (1966), pp. 99-106. Recuperado de https://bit.ly/3v9HqYM

FERNÁNDEZ, C. Y VILLAR, A.: «Miguel de Unamuno y la educación», Padres y Maestros, Madrid, 377 (2019), pp. 65-68. DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i377.y2019.011

FLÓREZ, R.: «Sistema de pensamiento y razón educativa en Unamuno», Cuadernos Hispanoamericanos, Madrid, 440 (1987), pp. 187-204. Recuperado de https://bit.ly/3cvtJgy

FRANCIA, I. Y RODRÍGUEZ, A. (COORDS.): El tiempo de Miguel de Unamuno y Salamanca, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 1998.

GARCÍA TROBAT, P. Y PESET, M.: «El siglo XX. 1. Introducción panorámica», en RODRÍGUEZ-SAN PEDRO, L. E. (coord.): Historia de la Universidad de Salamanca, vol. I, Trayectoria y vinculaciones, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2002.

GONZÁLEZ EGIDO, L.: Salamanca, la gran metáfora de Unamuno, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 1983.

GUEREÑA, J L.: «El profesorado universitario en el tránsito de los siglos XIX-XX», en RODRÍGUEZ-SAN PEDRO, L. E. (coord.): Historia de la Universidad de Salamanca, vol. II, Estructuras y flujos, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2004.

HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª: «La libertad de enseñanza en la Restauración y su incidencia en la Universidad de Salamanca», Revista Historia de la Educación, Salamanca, 3 (1984), pp. 109-126.

HERNÁNDEZ DÍAZ, JOSÉ MARÍA: «Del Decreto Pidal al primer rectorado de Unamuno, 1845-1900», en RODRÍGUEZ-SAN PEDRO, L. E. (coord.): Historia de la Universidad de Salamanca, vol. I, Trayectoria y vinculaciones, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2002.

HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.ª: «Estudiantes de los siglos XIX-XX. Aspectos sociales», en RODRÍGUEZ-SAN PEDRO, L. E. (coord.): Historia de la Universidad de Salamanca, vol. II, Estructuras y flujos, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2004.

JUARISTI, J.: Miguel de Unamuno, Barcelona, Taurus, 2012.

LADRÓN DE GUEVARA, E.: «El pensamiento pedagógico de Miguel de Unamuno», Revista Española de Pedagogía, Madrid, 59(220) (2001), pp. 403-419. Recuperado de https://bit.ly/353EMsT

MAROCO, E. J.: «Unamuno: el maestro y su misión educativa», Revista de Educación de la Universidad Católica Pontificia de Campinas, Campinas (Brasil), 22 (2017), pp. 151-162. DOI: http://dx.doi.org/10.24220/P1519-3993-2017220100010

RABATÉ, C. Y RABATÉ, J. C.: Miguel de Unamuno (1864-1936). Convencer hasta la muerte, Madrid, Galaxia Gutemberg, 2019.

RIVERO, M. Á.: El joven Miguel de Unamuno. Vida, obra, pensamiento (1864-1892), tesis doctoral, Universidad de Salamanca, 2014. DOI: https://doi.org/10.14201/gredos.127859

RUBIO, R.: «Unamuno, educador», Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno, Salamanca, 23 (1973), pp. 27-47. Recuperado de https://bit.ly/2TjTJ7x

SALCEDO, E.: «Biografía completa de Miguel de Unamuno», en Los protagonistas de la Historia, Madrid, n. 43 (1970).

SÁNCHEZ-GEY, J.: «La Educación en pensadores españoles contemporáneos», Bajo Palabra, Revista de Filosofía, Madrid, 6 (2011), pp. 155-166. Recuperado de https://bit.ly/3vbGoeK

TABERNERO, S. M.: «Don Miguel de Unamuno y la educación», Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, Salamanca, 2 (1989), pp. 125-143. Recuperado de https://bit.ly/3xdpjCW

UNAMUNO, M. DE: Obras completas. Tomo IV, Madrid, Escelicer, 1968.

UNAMUNO, M. DE: Obras completas. Tomo IX, Madrid, Escelicer, 1971.

UNAMUNO, M. DE: Obras completas. Volumen VIII, Madrid, Fundación Castro, 2007.

UNAMUNO, M. DE: Obras completas. Volumen IX, Madrid, Fundación Castro, 2008.

YNDURÁIN, F.: «Sobre Unamuno: precisiones y recuerdo», Cuenta y Razón, 26 (1987), pp. 19-27. Recuperado de https://bit.ly/3g9SyRm

ZAMBRANO, M.ª: Unamuno, Barcelona, Debate, 2003.
Varela, S. Ángel. (2022). The Relationship between Student and Teacher from Miguel de Unamuno’s Point of View. Historia De La Educación, 41(1), 305–322. https://doi.org/10.14201/hedu2022305322

Downloads

Download data is not yet available.
+