The danish vocational education and training system in the 19th and 20th century

Abstract

This article analyzes the development of Vocational Education and Training (VET) in Denmark. It traces the characteristics of the Danish VET system of today back to the late 19th century. It was during this period that the control of the guilds over apprentices was replaced by a free market model and later by legislative regulations. Parallel to this development, the masters began to engage in the liberal education of their apprentices. Later, this involvement was institutionalized by giving the social partners a central role, alongside the Ministry of Education, in the management of the VET system. With the introduction of new VET legislation in 1956, the dual system was introduced, combining workplace training with practical and theoretical school-based training. Although workplace training today comprises 2/3 of vocational education and training, the introduction of daytime school-based training signaled the beginning of a process in which the VET system became more and more integrated in the general educational policy of the country. The article illustrates how this has forced the VET system to adapt to changing political strategies in ways which do not necessarily reflect problems inherent to the VET system itself. The strategy of education for all is considered as an example.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ANDERSEN, O. D. y CHRISTENSEN, A. A.: Eleven som didaktiker - på vej mod en ny didaktik i erhvervsuddannelserne (El alumno como especialista en didáctica. Hacia una nueva didáctica de la formación profesional), Copenhague, Ministerio de Educación, 2002.

Betænkning afgiven af den iflg.resolution af 20de September 1875 til Undersøgelse af Arbeiderforholdene I Danmark nedsatte Kommission (Informe presentado por la comisión designada por resolución de 20 de septiembre de 1875 para el estudio de la situación laboral en Dinamarca), 1878.

Betænkning nr.1112, om grundlæggende erhvervsuddannelser, afgivet af et udvalg nedsat af undervisningsministeren maj 1986 (Informe n.º 1112 sobre las enseñanzas de formación profesional básica presentado por la comisión designada por el ministro de Educación en mayo de 1986), 1986.

Betænkning nr. 145 afgivet af Lærlingekommissionen (Informe n.º 145 presentado por la Comisión de Aprendices), 1956.

Betænkning nr. 143 om de Store Fødselsårgange - med særligt henblik på uddannelsesproblemet (Informe n.º 143 sobre el incremento de la natalidad – con especial referencia a la cuestión educativa), 1956.

BOJE, P. y FINK, J.: «Mesterlære og teknisk uddannelse i Danmark 1850-1950 (Aprendizaje y enseñanzas técnicas en Dinamarca 1850-1950)», Erhvervshistorisk årbog, 1990, pp. 125-147.

CHRISTENSEN, E.: Konflikten mellem faglærte og ufaglærte arbejdere (El conflicto entre trabajadores cualificados y no cualificados), Aalborg, Aalborg Universitetsforlag, 1985 (2.ª ed.).

CHRISTENSEN, F. y HALD, L. (eds.): EFG, lærlingeuddannelser og ungdomsuddannelse (La EFG, la formación de aprendices y la educación de jóvenes), Aalborg, Munksgaard Uddannelsesforlaget, 1977.

CHRISTENSEN, F.; SHAPIRO, H. y KJÆR, F.: Pædagogiske og didaktiske overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform 2000 (Consideraciones pedagógicas y didácticas en torno a la reforma de la formación profesional Reform 2000), Copenhague, Ministerio de Educación, 2000.

CHRISTRUP, H.; ILLERIS, K.; LAUERSEN, P. F.; RAFN, J. y SIMONSEN, B.: Efg undervisning (Enseñanza EFG), Viborg, Unge Pædagoger, 1980.

DANISH FEDERATION of SMALL AND MEDIUM SIZED ENTERPRISES: Betænkning om erhvervsuddannelserne og disses afhængighed af folkeskoleundervisningen (Informe sobre la formación profesional y su dependencia de la enseñanza obli-gatoria), Copenhague, Håndværksrådets forlag, 1968.

DAUGAARD, L. y MAGNUSSEN, L.: I lære som lærer - rids af erhvervsuddannelsens historie (Aprendiendo a enseñar. Apuntes para una historia de la formación profesional), Copenhague, Statens Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, 1994.

ELLERSGAARD, B.; JENSEN, S. P. H. y NIELSEN, O. Z.: Efg på vej - hvorhen? En undersøgelse af dialektikken mellem beskæftigelses- og kvalifikationsstrukturen med henblik på at forklare de nuværende udviklingstræk i erhvervsuddannelserne (La EFG en marcha... ¿hacia dónde? Un estudio de la dialéctica entre la estructura de empleo y de cualificación con objeto de explicar las actuales características evolutivas de las enseñanzas de formación profesional), Aalborg, Aalborg Universitetsforlag, 1981.

FODE, H.; MØLLER, J. y HASTRUP, B.: Håndværkets kulturhistorie: Perioden fra 1862-1980 (Historia cultural del artesanado: El período 1862-1980), Copenhague, Håndværksrådets forlag, 1984.

HARREBYE, J. B. y HVIDTFELDT, K.: Lærerkvalifikationer - en undersøgelse (Las cualificaciones del docente – un estudio), Copenhague, Statens Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, 1988.

HASSØ, A. G.: Et Bidrag til Københavns Haandværks Historie i det sidste Hundred aar (Una aportación a la historia del artesanado de Copenhague en el último siglo), Copenhague, Chr. Erichsens Forlag, 1940.

HASTRUP, B.: Håndværkets økonomiske historie 1876-1979 (Historia económica del artesanado 1876-1979), Copenhague, Håndværksrådets forlag, 1979.

HORNBY, H.: Bidrag til Dansk Håndværkerundervisnigs historie (Una aportación a la historia de la formación del artesanado danés), Copenhague, Teknisk skoleforening, 1966.

JENSEN, S.: Reform 2000. En erfaringsopsamling fra forsøgene på de tekniske skoler (Reform 2000. Antología de experiencias en las escuelas técnicas), Copenhague, Dansk Industri, SID (Dansk Metal), 2000.

KLÖCKER-LARSEN, F.: Lærlingeuddannelse i Danmark (La formación de aprendices en Dinamarca), Copenhague, Institut for organisation og arbejdssociologi, 1962.

LEY 211/1989, de 5 de abril de 1989, de enseñanzas de formación profesional.

LEY 39/1889.

LEY 120/1937, de 7 de mayo, de la situación de los aprendices.

LEY 291/1972, de 7 de junio, de enseñanzas profesionales experimentales (1972).

MATZON, E. S.: Erhvervsuddannelsesreform 2000 (La reforma de la formación profesional 2000), Odense, Erhvervsskolernes Forlag, 1999.

METALINDUSTRIENS Lærlingeudvalg 1929-1954 (Comisión de Aprendices de la Industria del Metal), 1954.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN E INVESTIGACIÓN: Lærerne og reformen (Los profesores y la reforma), Copenhague, 1990.

MØLLER, J.: Fra tegneskole til teknisk skole. De tekniske skoler og deres forening gennem 100 år (De la escuela de dibujo a la escuela técnica. Las escuelas técnicas y su asociación a lo largo de un siglo), Odense, Teknisk Skoleforening, 1991.

NILSSON, L.: Yrkesutbildning i nutidshistorisk perspektiv - yrkesutbildningens utveckling från skråväsendets upphörende 1846 till 1980-talet samt tanker om framtidiga innriktning (La formación profesional desde una perspectiva histórica contemporánea – evolución de la formación profesional desde la desaparición de los gremios en 1846 hasta los años 80 y reflexiones acerca de su futuro), Gotemburgo, Acta Univerisitatis Gotheburgensis, 1981.

NYROP, C.: Bidrag til dansk Haandværkerundervisnings Historie (Una aportación a la historia de la formación del artesanado), Copenhague, Nielsen og Lydiche, 1893.

NØRREGAARD, G.: Arbejdsforhold indenfor dansk Haandværk og Industri 1857-1899 (La situación laboral del artesanado y la industria de Dinamarca 1857-1899), Copenhague, Nordisk Forlag, 1943.

RASMUSSEN, H.: Er vor lærlingeundervisning fyldestgørende? (¿Tenemos una formación de aprendices satisfactoria?), Copenhague, 1946.

RASMUSSEN, H.: De tekniske skolers historie (Historia de las escuelas técnicas), Årbog for dansk skolehistorie, 1969.

STATENS ERHVERVSPÆDAGOGISKE LÆRERUDDANNELSE (SEL): Erhvervsuddannelsesreformens Dokumentationsprojekt (Proyecto de documentación de la reforma de la formación profesional), Copenhague, SEL, 1993.
Juul, I. (2014). The danish vocational education and training system in the 19th and 20th century. Historia De La Educación, 33, 109–126. Retrieved from https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/12602

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ida Juul

,
Aarhus University
Department of Education. Aarhus University. Denmark.Campus Aarhus, Niels Juels Gade 84, bygning 2110, 8200 Aarhus N
+