Personal Results: A Longitudinal Perspective of the Quality of Life
Abstract Ampros, Anfas, Aspanias, Atades, Gautena, Gorabide, Plena Inclusión present an investigation with the aim to evaluate the impact of the individualized plan that includes personal objetives, the quality of life and the perception of the people. Reference points are established in a longitudinal analysis of the results. Prior to the development of each person’s individual plan, support needs and quality of life were evaluated. In total, 77 people with disabilities participated with different support needs. The objectives of each individual plan were evaluated at the end of the first year and at the end of the second year, at which time the aforementioned scales were once again applied. Significant differences were observed in the results obtained according to the support needs and the assessment made by the professionals according to the years of contact with the person with the disability. The age differences of the participants, the behavioural problems and the achievement of the individual objectives must be taken into account.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Aguado, A. L., Alcedo, M. A. y Fontanil, Y. (2012). Proceso de envejecimiento en personas con discapacidad intelectual de Castilla y León: calidad de vida y necesidades percibidas. En M. Á. Verdugo, R. Canal, C. Jenaro, M. Badía y A. L. Aguado, Aplicación del paradigma de calidad de vida a la intervención con personas con discapacidad desde una perspectiva integral. Investigaciones desarrolladas por el Grupo de Investigación de Excelencia de la Junta de Castilla y León "GR197" (2009-2011) (pp. 95-121). Salamanca: INICO (Colección Investigación 7/2012).
Borthwick-Duffy, S. (1992). Quality of life: the residential environmental. En W. E. Kierman y R. L. Schalock (Eds.), Economics, industry, and disability: a look ahead (pp. 351-363). Baltimore: Brookes.
Brown, I., Parmenter, T. R. y Percy, M. (2007). Trends and issues in intellectual and developmental disabilities. En I. Brown y M. Percy (Eds.), A comprehensive guide to intellectual and developmental disabilities (pp. 45-57). Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Co.
Brunstein, J. C., Schultheiss, O. C. y Grässmann, R. (1998). Personal goals and emotional well-being: the moderating role of motive dispositions. Journal of Personality and Social Psychology, 75(2), 494-508. https://doi.org/10.1037/0022-3514.75.2.494
Carreras, I. e Iglesias, M. (2013). La colaboración efectiva en las ONG. Alianzas estratégicas y redes. Barcelona: Universidad Ramón Llull.
Cramm, J. M. y Nieboer, A. P. (2011). Psychological well-being of caregivers of children with intellectual disabilities: using parental stress as a mediating factor. Journal of Intellectual Disabilities, 15(2), 101-113. https://doi.org/10.1177/1744629511410922
De Pablo-Blanco, C. y Rodríguez, M. (2010). Manual práctico de discapacidad intelectual. Madrid: Síntesis.
Farkas, J., Cohen, L., Howe, J. y Pierce, T. (2011). Planificación centrada en la persona: senderos para tu futuro. Un manual para todos aquellos interesados en la planificación centrada en la persona. Sonoran University Center for Excellence in Developmental Disabilities, Department of Family and Community Medicine, University of Arizona. Recuperado de https://sonoranucedd.fcm.arizona.edu/sites/default/files/publication/PCPToolkit_Spanish_0.pdf.
FEAPS Castilla y León. (2015). Programa de apoyo al envejecimiento activo de las personas con discapacidad intelectual. Apoyo al envejecimiento activo: detección y pautas de actuación (2018). Recuperado de http://www.plenainclusioncyl.org/uploads/descarga_1430837182.pdf.
García-Viniegras, C. R. y González, B. I. (2000). La categoría bienestar psicológico. Su relación con otras categorías sociales. Revista Cubana de Medicina General Integral, 16(6), 586-592.
Giné, C. (2004). Servicios y calidad de vida para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 35, 210, 18-28.
Jenaro, C., Verdugo, M. Á., Caballo, C., Balboni, G., Lachapelle, Y., Otrebski, W. et al. (2005). Crosscultural study of person-centred quality of life domains and indicators: a replication. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 10, 734-739. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00742.x
Maes, B., Lambrechts, G., Hostyn, I. y Petry, K. (2007). Quality-enhancing interventions for people with profound intellectual and multiple disabilities: a review of empirical research literature. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 32(3), 163-178. https://doi.org/10.1080/13668250701549427
Mansell, J. (2010). Raising our sights: services for adults with profound intellectual and multiple disabilities. Tizard Learning Disability Review, 15(3), 5-12. https://doi.org/10.5042/tldr.2010.0399
Pallisera, M. (2011). La inclusión laboral y social de los jóvenes con discapacidad intelectual. El papel de la escuela. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 25(1), 185-200.
Schalock, R. L. (1997). Quality of life. Volume 11: application to persons with disabilities. Washington, DC: American Association on Mental Retardation.
Schalock, R. L. (2004). The emerging disability paradigm and its implications for policy and practice. Journal of Intellectual Disability Research, 14(4), 204-215. https://doi.org/10.1177/10442073040140040201
Schalock, R. L. (2009). La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales. Siglo Cero, 40(1), 229, 22-39.
Schalock, R. L., Keith, K. D., Verdugo, M. Á. y Gómez, L. E. (2010). Quality of life model development in the field of intellectual disability. En R. Kober (Ed.), Enhancing quality of life for people with intellectual disability: from theory to practice (pp. 17-32). New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-9650-0_2
Schalock, R. L. y Siperstein, G. N. (1997). Can the concept of quality of life make a difference? Quality of life, application to persons with disabilities, 2, 245-267.
Schalock, L. R. y Verdugo, M. Á. (2003). Calidad de vida. Manual para profesionales de la salud, la educación y los servicios sociales. Madrid: Alianza Editorial.
Schalock, R. L., Verdugo, M. Á., Jenaro, C., Wang, M., Wehmeyer, M., Jiancheng, X. y Lachapelle, Y. (2005). Crosscultural study of quality of life indicators. American Journal on Mental Retardation, 110(4), 298-311. https://doi.org/10.1352/0895-8017(2005)110[298:CSOQOL]2.0.CO;2
Thompson, J. R., Bryant, B. R., Campbell, E, M., Craig, E. M., Hughes, C. M., Rotholz, D. et al. (2004). Supports Intensity Scale. User's manual. Washington, DC: American Association on Mental Retardation. https://doi.org/10.1037/t02820-000
Van Loon, J. H. M. (2015). Planes individuales de apoyo: mejora de los resultados personales. Siglo Cero, 46(1), 253, 25-40. https://doi.org/10.14201/scero20154612540
Verdugo, M. Á., Arias, B. e Ibáñez, A. (2007). SIS. Escala de Intensidad de Apoyos. Manual. Adaptación española. Madrid: TEA.
Verdugo, M. Á., Gómez, L. E., Arias, B., Santamaría, M., Clavero, D. y Tamarit, J. (2013). Escala Inico-Feaps. Evaluación integral de la calidad de vida de personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. Salamanca: INICO.
Verdugo, M. Á., Gómez, L. E., Santamaría, M., Navallas, E., Fernández, S. e Hierro, I. (2014). Manual Escala San Martín. Evaluación de la calidad de vida de personas con discapacidades significativas. Santander: Fundación Obra San Martín, INICO.
Wallander, J. L., Schmitt, M. y Koot, H. M. (2001). Quality of life measurement in children and adolescents: Issues, instruments and applications. Journal of Clinical Psychology, 57(4), 571-585. https://doi.org/10.1002/jclp.1029
Borthwick-Duffy, S. (1992). Quality of life: the residential environmental. En W. E. Kierman y R. L. Schalock (Eds.), Economics, industry, and disability: a look ahead (pp. 351-363). Baltimore: Brookes.
Brown, I., Parmenter, T. R. y Percy, M. (2007). Trends and issues in intellectual and developmental disabilities. En I. Brown y M. Percy (Eds.), A comprehensive guide to intellectual and developmental disabilities (pp. 45-57). Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Co.
Brunstein, J. C., Schultheiss, O. C. y Grässmann, R. (1998). Personal goals and emotional well-being: the moderating role of motive dispositions. Journal of Personality and Social Psychology, 75(2), 494-508. https://doi.org/10.1037/0022-3514.75.2.494
Carreras, I. e Iglesias, M. (2013). La colaboración efectiva en las ONG. Alianzas estratégicas y redes. Barcelona: Universidad Ramón Llull.
Cramm, J. M. y Nieboer, A. P. (2011). Psychological well-being of caregivers of children with intellectual disabilities: using parental stress as a mediating factor. Journal of Intellectual Disabilities, 15(2), 101-113. https://doi.org/10.1177/1744629511410922
De Pablo-Blanco, C. y Rodríguez, M. (2010). Manual práctico de discapacidad intelectual. Madrid: Síntesis.
Farkas, J., Cohen, L., Howe, J. y Pierce, T. (2011). Planificación centrada en la persona: senderos para tu futuro. Un manual para todos aquellos interesados en la planificación centrada en la persona. Sonoran University Center for Excellence in Developmental Disabilities, Department of Family and Community Medicine, University of Arizona. Recuperado de https://sonoranucedd.fcm.arizona.edu/sites/default/files/publication/PCPToolkit_Spanish_0.pdf.
FEAPS Castilla y León. (2015). Programa de apoyo al envejecimiento activo de las personas con discapacidad intelectual. Apoyo al envejecimiento activo: detección y pautas de actuación (2018). Recuperado de http://www.plenainclusioncyl.org/uploads/descarga_1430837182.pdf.
García-Viniegras, C. R. y González, B. I. (2000). La categoría bienestar psicológico. Su relación con otras categorías sociales. Revista Cubana de Medicina General Integral, 16(6), 586-592.
Giné, C. (2004). Servicios y calidad de vida para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 35, 210, 18-28.
Jenaro, C., Verdugo, M. Á., Caballo, C., Balboni, G., Lachapelle, Y., Otrebski, W. et al. (2005). Crosscultural study of person-centred quality of life domains and indicators: a replication. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 10, 734-739. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00742.x
Maes, B., Lambrechts, G., Hostyn, I. y Petry, K. (2007). Quality-enhancing interventions for people with profound intellectual and multiple disabilities: a review of empirical research literature. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 32(3), 163-178. https://doi.org/10.1080/13668250701549427
Mansell, J. (2010). Raising our sights: services for adults with profound intellectual and multiple disabilities. Tizard Learning Disability Review, 15(3), 5-12. https://doi.org/10.5042/tldr.2010.0399
Pallisera, M. (2011). La inclusión laboral y social de los jóvenes con discapacidad intelectual. El papel de la escuela. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 25(1), 185-200.
Schalock, R. L. (1997). Quality of life. Volume 11: application to persons with disabilities. Washington, DC: American Association on Mental Retardation.
Schalock, R. L. (2004). The emerging disability paradigm and its implications for policy and practice. Journal of Intellectual Disability Research, 14(4), 204-215. https://doi.org/10.1177/10442073040140040201
Schalock, R. L. (2009). La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales. Siglo Cero, 40(1), 229, 22-39.
Schalock, R. L., Keith, K. D., Verdugo, M. Á. y Gómez, L. E. (2010). Quality of life model development in the field of intellectual disability. En R. Kober (Ed.), Enhancing quality of life for people with intellectual disability: from theory to practice (pp. 17-32). New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-9650-0_2
Schalock, R. L. y Siperstein, G. N. (1997). Can the concept of quality of life make a difference? Quality of life, application to persons with disabilities, 2, 245-267.
Schalock, L. R. y Verdugo, M. Á. (2003). Calidad de vida. Manual para profesionales de la salud, la educación y los servicios sociales. Madrid: Alianza Editorial.
Schalock, R. L., Verdugo, M. Á., Jenaro, C., Wang, M., Wehmeyer, M., Jiancheng, X. y Lachapelle, Y. (2005). Crosscultural study of quality of life indicators. American Journal on Mental Retardation, 110(4), 298-311. https://doi.org/10.1352/0895-8017(2005)110[298:CSOQOL]2.0.CO;2
Thompson, J. R., Bryant, B. R., Campbell, E, M., Craig, E. M., Hughes, C. M., Rotholz, D. et al. (2004). Supports Intensity Scale. User's manual. Washington, DC: American Association on Mental Retardation. https://doi.org/10.1037/t02820-000
Van Loon, J. H. M. (2015). Planes individuales de apoyo: mejora de los resultados personales. Siglo Cero, 46(1), 253, 25-40. https://doi.org/10.14201/scero20154612540
Verdugo, M. Á., Arias, B. e Ibáñez, A. (2007). SIS. Escala de Intensidad de Apoyos. Manual. Adaptación española. Madrid: TEA.
Verdugo, M. Á., Gómez, L. E., Arias, B., Santamaría, M., Clavero, D. y Tamarit, J. (2013). Escala Inico-Feaps. Evaluación integral de la calidad de vida de personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. Salamanca: INICO.
Verdugo, M. Á., Gómez, L. E., Santamaría, M., Navallas, E., Fernández, S. e Hierro, I. (2014). Manual Escala San Martín. Evaluación de la calidad de vida de personas con discapacidades significativas. Santander: Fundación Obra San Martín, INICO.
Wallander, J. L., Schmitt, M. y Koot, H. M. (2001). Quality of life measurement in children and adolescents: Issues, instruments and applications. Journal of Clinical Psychology, 57(4), 571-585. https://doi.org/10.1002/jclp.1029
Aja Ramos, R. E., Rus Foronda, J. Ángel, Ezquerro Martínez, A., Gerolin Pelucci, M., Illera Martínez, A., Martínez Torres, S., Montes Benedicte, C., & Pernía Vela, G. (2020). Personal Results: A Longitudinal Perspective of the Quality of Life. Siglo Cero, 51(3), 61–82. https://doi.org/10.14201/scero20205136182
Most read articles by the same author(s)
- Patricia Navas Macho, Miguel Ángel Verdugo Alonso, Sergio Martínez Torres, Fabián Sainz Modinos, Alba Aza Hernández, Rights and quality of life of individuals with intellectual disability and extensive support needs , Siglo Cero: Vol. 48 No. 4 (2017)
- Manuela Crespo Cuadrado, Miguel Ángel Verdugo Alonso, Patricia Navas Macho, Sergio Martínez Torres, Antonio Manuel Amor González, Impact of COVID-19 on people with intellectual and developmental disabilities, their families, support professionals and organizations , Siglo Cero: No. 1 (2021): Anejo
Downloads
Download data is not yet available.
+
−