Scientometric Analysis with the Greatest Impact on Grief and Bereavement of People with Intellectual Disability

Abstract

Grief can be defined as the set of psychological and psychosocial processes that follow the loss of a loved one with whom the grieving person was psychologically linked, being a behavioral and emotional reaction caused by the breakdown of the emotional bond manifesting itself in a way of suffering. The present study intends to scientifically analyze the scientific production with the greatest impact on grief and bereavement of people with intellectual disabilities in the main multidisciplinary databases: Scopus and Web of Science (WoS), for this purpose three descriptors were delimited: “grief”, “bereavement” and “intellectual disability”. The procedure was carried out by means of a combined search by triplets, analyzing the information around eight variables: publications between the years 2009-2019, number of records in the scientific production from the years 2009 to 2019, number of records by type of documents published, number of records by titles of the sources from the scientific literature, number of records by countries, number of records by institutions, number of records by authors and number of citations in articles. The results show that we find a scientific field in development. It is important to work in research to know in detail the characteristics in the grieving process, together with a professional use tool that helps determine the support needs of people with intellectual disabilities.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bild, R. y Gómez, I. (2008). Acompañamiento creativo. Metodología para el cuidado del niño y adolescente con enfermedad terminal y su familia. Valencia: Conselleria de Sanitat.

Blackman, N. (2016). Supporting people with learning disabilities through a bereavement. Tizard Learning Disability Review, 21, 199-202. https://doi.org/10.1108/TLDR-07-2016-0020

Brickell, C. y Munir, K. (2008). La pena y sus complicaciones en personas con discapacidad intelectual. Harvard Review of Psychiatry, 16, 1-12. https://doi.org/10.1080/10673220801929786

Bucay, J. (2006). El camino de las lágrimas. México: Editorial Sudamericana, Del Nuevo Extremo.

Campbell, A. y Bell, D. (2010). Sad, just sad: a woman with a learning disability experiencing bereavement. British Journal of Learning Disabilities, 39, 11-16. https://doi.org/10.1111/j.1468-3156.2009.00603.x

Corrales-Reyes, I. E., Fornaris-Cedeno, Y. y Reyes-Pérez, J. J. (2018). Análisis bibliométrico de la revista Investigación en Educación Médica. Período 2012-2016. Investigación en Educación Médica, 7(25), 18-26. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.02.003

Domingo, E., Cuesta, J. L. y Sánchez, S. (2018). Cómo afrontar el duelo en las personas con discapacidad. Una aproximación al problema. Siglo Cero, 49(4), 51-68. https://doi.org/10.14201/scero20184945168

Fernández, L., Alcedo, M. A. y Gómez, L. (2018). Duelo en discapacidad intelectual: los avances de una década. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 5(2), 53-72. https://doi.org/10.5569/2340-5104.05.02.03

Fernández-Avalos, I. M., Fernández-Alcántara, M., Cruz-Quintana, F. y Pérez-Marfil, M. N. (2017). Assessment of the grieving processes in people with intellectual disabilities: a systematic review. Estudios de Psicología, 38(3), 779-787. https://doi.org/10.1080/02109395.2017.1328846

Fuentes, A. R. y Ortega, J. L. G. (2019). Análisis bibliométrico sobre educación especial. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 307-327.

González Romero, I. y López, L. (2013). Proceso de duelo, estrategias de afrontamiento y resiliencia en adultos ante la muerte de un ser querido (trabajo fin de grado). Escuela de Psicología: Maracaibo.

James, I. A. (1995). Helping people with learning disability to cope with bereavement. British Journal of Learning Disabilities, 23, 74-78. https://doi.org/10.1111/j.1468-3156.1995.tb00168.x

McRitchie, R., McKenzie, K., Quayle, E., Harlin, M. y Neumann, K. (2014). How adults with an intellectual disability experience bereavement and grief: a qualitative exploration. Death studies, 38(3), 179-185. https://doi.org/10.1080/07481187.2012.738772

Moorley, C. R., Cahill, S. y Corcoran, N. T. (2016). Life after Stroke: coping mechanisms among African Caribbean Women. Health y Social Care in the Community, 24(6), 769-778. https://doi.org/10.1111/hsc.12256

Muñiz, V., Alcedo, M. Á. y Gómez, L. E. (2017). El proceso de duelo de personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 48(3), 7-25. https://doi.org/10.14201/scero2017483725

Pertegal-Vega, M. A., Oliva-Delgado, A. y Rodríguez-Meirinhos, A. (2019). Systematic review of the current state of research on Online Social Networks: taxonomy on experience of use. [Revisión sistemática del panorama de la investigación sobre redes sociales: Taxonomía sobre experiencias de uso]. Comunicar, 60, 81-91. https://doi.org/10.3916/C60-2019-08

Poch, C. y Herrero, O. (2003). La muerte y el duelo en el contexto educativo. Reflexiones, testimonios y actividades. Barcelona: Paidós.

Robles, J. I. y Medina, J. L (2002). Intervención psicológica en las catástrofes. Madrid: Síntesis.

Rodríguez, A. y Gallego, J. L. (2019). Análisis bibliométrico sobre educación especial. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 307-327. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9156

Rodríguez Herrero, P., Izuzquiza, D. y Herrán, A. (2015). Concept of death in young people with intellectual disability: a contribution to the pedagogy on death. Siglo Cero, 46(1), 67-80. https://doi.org/10.14201/scero20154616780

Salgado-Orellana, N., Díaz-Levicoy, D., Ferrada, C. y Parraguez, R. (2019). La investigación sobre acción tutorial en España: un análisis cienciométrico en las tesis de doctorado entre 1980 y 2016. Revista de Orientación Educacional, 33(63), 63-81.

Shear, M. K. (2012). Getting straight about grief. Depression and Anxiety, 29(6), 461-464. https://doi.org/10.1002/da.21963

Solana, C. A. (2005). Aspectos psicológicos en el paciente superviviente. Oncología, 28(3), 51-57. https://doi.org/10.4321/S0378-48352005000300009

Worden, W. (2010). El tratamiento del duelo: asesoramiento psicológico y terapia. Barcelona: Paidós.
Martínez Heredia, N. (2020). Scientometric Analysis with the Greatest Impact on Grief and Bereavement of People with Intellectual Disability. Siglo Cero, 51(3), 47–60. https://doi.org/10.14201/scero20205134760

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nazaret Martínez Heredia

,
Universidad de Granada
Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Pedagogía.
+