Evidence-based focused interventions aimed at students with Autistic Spectrum Disorder

Abstract

There is confusion among the teachers regarding the choice and implementation of psychoeducational practices for students with ASD. This paper’s objective is present a set of 27 focused evidence-based practices that would conform the basis of individual intervention programs methodology or “eclectic technical programs” aimed at students with ASD, thus promoting greater chances of school success. For that purpose, we will focus from a “science to practice” approach, thus transferring science advance into the educational field.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALCANTUD, F. Y ALONSO, Y. (2013). Modelos y programas de intervención precoz en niños con TEA y sus familias. En F. aLcantud (Ed.), Trastornos del Espectro Autista. Detección, diagnóstico e intervención temprana (pp. 207-228). Madrid: Pirámide.

AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION (2006). Evidence-based practice in psychology. American Psychologyst, 61, 271-285.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fifth edition (DSM-5). Washington DC: American Psychiatric Association.

ANDERSON, S. R. Y ROMANCZYK, R. G. (1999). Early intervention for young children with autism: Continuum based behavioral models. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 24, 162-173.

ASPERGER, H. (1944). Die Autistischen Psychopathen in Kindesalter. Archiv Fur Psychiatrie Und Nervenkrankheiten, 117, 16-136.

Autism Focused Intervention Resources and Modules. Recuperado el 31 de julio de 2017 de http://afirm.fpg.unc.edu/.

Autism Internet Modules. Recuperado el 31 de julio de 2017 de http://www.autisminternetmodules.org/.

CHARMAN, T., PELLICANO, L., PEACY, L. V., PEACY, N., FORWARD, K. Y DOCKRELL, J. (2011). ¿Qué es una buena práctica en la educación de personas con autismo? AETAPI, CRAE. Recuperado el 4 de agosto de 2017 de http://aetapi.org/download/una-buena-practica-la- educacion-personas-autismo/?wpdmdl=3778.

COLLABORATIVE WORK GROUP ON AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS (1997). Best practices for designing and delivering effective programs for individuals with autism spectrum disorders. California: California Departments of Education and Developmental Services.

DURÁN, D. Y GINÉ, C. (2011). La formación del profesorado para la educación inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender la diversidad. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 5 (2), 153-170.

ECRI INSTITUTE (2009a). Focal Educational and Behavioral Interventions for the Treatment of Autism Spectrum Disorders. Plymouyth. Pensilvania. Recuperado el 2 de julio de 2017 de https://health.mil/search-results?query=ecri+report&filter=Documents.

ECRI INSTITUTE (2009b). Comprehensive Educational and Behavioral Interventions for the Treatment of Autism Spectrum Disorders. Plymouyth. Pensilvania. Recuperado el 12 de julio de 2017 de https://health.mil/search-results?query=ecri+report&filter=Documents.

FRONTERA, M. (2012). Intervención: principios y programas educativos. En M. A. martínez y L. CUESTA (Eds.), Todo sobre el autismo. Los Trastornos del Espectro del Autismo (TEA). Guía completa basada en la ciencia y la experiencia (pp. 221-270). Tarragona: Altaria.


FUENTES, J., FERRARI, M. J., BOADA, L., TOURIÑO, E., ARTIGAS, J., BELINCHÓN, M., MUÑOZ, J. A., HERVÁS, A., CANAL, R., HERNÁNDEZ, J. M., DÍEZ-CUERVO, A., IDIAZÁBAL, M. A., MULAS, F., PALACIOS, S., TAMARIT, J., MARTOS, J. Y POSADA, M. (2006). Guía de buena práctica para el tratamiento de los trastornos del espectro autista. Revista Española de Neurología, 43, 425-438.

GÜEMES, I., MARTÍN, M. C., CANAL, R. Y POSADA, M. (2009). Evaluación de la eficacia de las intervenciones psicoeducativas en los trastornos del espectro autista. Madrid: IIER-Instituto de Salud Carlos III.

HOOVER, J. J. Y PATTON, J. R. (2008). The Role of Special Educators in a Multitiered Instructional System. Intervention in School and Clinic, 43, 195-202.

KANNER, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2, 217-250.

MARTOS-PÉREZ, J. Y LLORENTE-COMÍ, M. (2013). Tratamiento de los trastornos del espectro autista: unión entre la comprensión y la práctica basada en la evidencia. Revista Española de Neurología, 57 (Supl. 1), 185-191.

MINISTRIES OF HEALTH AND EDUCATION (2008). Autism Spectrum Disorder Guideline. Wellington: New Zealand, Ministry of Health. Recuperado el 2 de julio de 2017 de http://www. health.govt.nz/system/files/documents/publications/nz-asd-guideline-aug16v2_0.pdf.

MULAS, F., ROS-CERVERA, G., MILLÁ, M. G., ETCHEPAREBORDA, M. C., ABAD, L. Y TÉLLEZ DE MENESES, M. (2010). Modelos de intervención en niños con autismo. Revista Española de Neurología, 50 (Supl. 3), 77-84.

NATIONAL COLLABORATING CENTRE FOR WOMEN’S AND CHILDREN’S HEALTH (2011). Autism: recognition, referral and diagnosis of children and young people on the Autism Spectrum. London: RCOG Press. Recuperado el 12 de julio de 2017 de https://www.ncbi.nlm.nih. gov/books/NBK92985/pdf/Bookshelf_NBK92985.pdf.

National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders. Recuperado el 31 de julio de 2017 de http://autismpdc.fpg.unc.edu/about-npdc.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL (2001). Educating children with autism. Washington DC: National Academy Press.

ODOM, S. L., BOYD, B. A., HALL, L. J. Y HUME, K. (2010). Evaluation of comprehensive treatment models for individuals with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40, 425-436.

ODOM, S. L., BOYD, B., HALL, L. J. Y HUME, K. A. (2014). Comprehensive treatment models for children and youth with autism spectrum disorders. En F. voLKmar, S. roGers, R. PauL y PELPHREY (Eds.), Handbook of autism and pervasive developmental disorders (4th ed.) (pp. 770-778). New York: Wiley.

ODOM, S. L., BROWN, W. H., FREY, T., KARASU, N., SMITH-CARTER, L. Y STRAIN, P. (2003). Evidence-based practices for young children with autism: evidence from single-subject research design. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18, 166-175.

ODOM, S. L., COLLET-KLINGENBERG, L., ROGERS, S. J. Y HATTON, D. D. (2010). Evidence-Based Practices in Interventions for Children and Youth with Autism Spectrum Disorders. Preventing school failure, 54 (4), 275-282.

ODOM, S. L., COX, A. Y BROCK, M. (2013). Implementation science, professional development, and autism spectrum disorders: National Professional Development Center on ASD. Exceptional Children, 79, 233-251.

ODOM, S. L., HUME, K., BOYD, B. Y STABEL, A. (2012). Moving beyond the intensive behavior therapy vs. eclectic dichotomy: Evidence-based and individualized program for students with autism. Behaviour Modification, 36 (3), 270-297.

REICHOW, B., VOLKMAR, F. R. Y CICCHETI, D. V. (2008). Development of the evaluative method for evaluating and determining evidence-based practices in autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38, 1311-1319.

ROBERTS, J. Y PRIOR, M. A. (2006). Review of the research to identify the most effective models of practice in early intervention for children with autism spectrum disorders. Australia: Australian Government Department of Health and Ageing. Recuperado el 24 de agosto de 2017 de https://www.dss.gov.au/sites/default/files/documents/10_2014/ review_of_the_ research_report_2011_0.pdf.

SALDAÑA, D. Y MORENO, F. J. (2012). Eficacia de las investigaciones de naturaleza psicológica en los Trastornos del Espectro del Autismo: evidencias disponibles. En M. A. martínez y

J. L. CUESTA (Eds.), Todo sobre el autismo. Los Trastornos del Espectro del Autismo (TEA). Guía completa basada en la ciencia y la experiencia (pp. 191-220). Tarragona: Altaria.

SALDAÑA, D., SARMIENTO, V., MORENO, F. J. Y HERNÁNDEZ, A. (2010). Un estudio sobre la aplicación de “buenas prácticas” en la atención temprana a niños y niñas con TEA en Andalucía. En XV Congreso Nacional de AETAPI. Zaragoza.

SALVADÓ, B., PALAU, M., CLOFENT, M., MONTERO, M. Y HERNÁNDEZ, M. A. (2012). Modelos de intervención global en personas con trastorno del espectro autista. Revista Española de Neurología, 54 (Supl. 1), 63-71.

SPERRY, L., NEITZEL, J. Y ENGELHARDT-WELLS, K. (2010). Peer-mediated instruction and intervention strategies for students with autism spectrum disorders. Preventing School Failure, 54, 256-264.

STRAIN, P. S. Y BOVEY, E. (2011). Randomized, controlled trial of the LEAP model of early intervention for young children with autism spectrum disorders. Topics in Early Childood Special Education, 313, 133-154.

Texas Statewide Leadership for Autism Training. Recuperado el 31 de julio de 2017 de http:// www.txautism.net/interventions.

VERDUGO, M. Á. Y SCHALOCK, R. L. (2013). Discapacidad e inclusión. Manual para la docencia. Salamanca: Amarú Ediciones.

WONG, C., ODOM, S. L., HUME, K., COX, A. W., FETTIG, A., KUCHARCZYK, S. Y SCHULTZ, T. R. (2014). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with Autism Spectrum Disorder. Chapel Hill: The University of North Carolina, Frank Porter Graham Child Development Institute, Autism Evidence-Based Practice Review Group.
Larraceleta González, A. (2018). Evidence-based focused interventions aimed at students with Autistic Spectrum Disorder. Siglo Cero, 49(2), 73–87. https://doi.org/10.14201/scero20184927387

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aitor Larraceleta González

,
CPEE Latores
CPEE Latores. Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Principado de Asturias. Finca Fontaniella, s/n. 33193 Latores (Oviedo)
+