The Creative Potential in People with Intellectual Disabilities

Abstract

Creativity is important in the life of the human being because it allows us to create new ideas and different points of view. For people with intellectual disabilities, creativity is a very valuable tool that stimulates divergent thinking, promotes self-esteem and helps them develop communication and social skills, which will allow them to better integrate into society. This paper aims to analyze the creative potential in people with intellectual disabilities between 17 and 27 years old and compare it with people without intellectual disabilities. The design of this research belongs to the ex post facto quantitative paradigm. The sample is made up of a total of 84 participants with and without intellectual disabilities, who have been administered an adaptation of the Torrance Test (1974), which allows us to measure creativity based on 4 dimensions: fluency, originality, flexibility and elaboration. The results indicate that people without intellectual disabilities have greater creative potential, which allows us to conclude on the need to promote the development of this capacity in the educational field, being one of the aspects that must be present in the interventions of people with intellectual disabilities.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALONSO, D. (2016). El desarrollo de la autodeterminación a través del proceso creativo de las personas con discapacidad intelectual. ArtsEduca, 15, 70-95.

CÁRDENAS, R., BARRIGA, A. y LIZAMA, J. (2017). La expresión artística como estrategia didáctica para el desarrollo de la afectividad y la autoestima en una persona con discapacidad intelectual y Síndrome Alcohólico Fetal (SAF). Arte, Individuo y Sociedad, 29(Esp.), 205-222. https://doi.org/10.5209/ARIS.53623

CARSON, S. H., PETERSON, J. B. y HIGGINS, D. M. (2005). Creative Achievement Questionnaire (CAQ) [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t05569-000

CARVALHO, T., DE C. M., FLEITH, D. S. y ALMEIDA, L. S. (2021). Desarrollo del pensamiento creativo en el ámbito educativo. Latinoamericana de Estudios Educativos, 17(1), 164-187. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.9

CHÁVEZ, L. (2021). Estrategias para la estimulación del pensamiento crítico en estudiantes con discapacidad intelectual. Revista Innova Educación, 4(1), 146-156.

CORBALÁN, F. J., MARTÍNEZ, F., DONOLO, D., ALONSO, C., TEJERINA, M. y LIMIÑANA, R. M. (2015). CREA: Inteligencia creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. TEA Ediciones.

CSIKSZENTMIHALYI, M. (1998). Creatividad: El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Paidós.

DE LA TORRE, S. y VIOLANT, V. (Coords.). (2006). Comprender y evaluar la creatividad (vol. 1). Ediciones Aljibe.

DOGAN, N., MANASSERO, M. A. y ÁNGEL, V. (2020). El pensamiento creativo en estudiantes para profesores de ciencias: Efectos del aprendizaje basado en problemas y en la historia de la ciencia. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 48, 163-180. https://doi.org/10.17227/ted.num48-10926

GINDRICH, P. y KA, Z. (2015). The role of drama therapy in fostering the creativity of individuals with intellectual disabilities: An overview of the Lublin Teatroterapia workshops. International Journal for Talent Development and Creativity, 2(2), 145-154.

GIÚDICE, M. M. (2013). Educación, discapacidad y el desarrollo de la creatividad. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(1), 90-102.

GUILFORD, J. P., CHRISTENSEN, P. R., MERRIFIELD, P. R. y WILSON, R. C. (1960). Alternative Uses Manual. Sheridan Supply Co.

JUDKINS, R. (2016). The art of creative thinking: 89 ways to see things differently. Perigee Books.

KARWOWSKI, M., DUL, J., GRALEWSKI, J., JAUK, E., JANKOWSKA, D. M., GAJDA, A. y BENEDEK, M. (2016). Is creativity without intelligence possible? A necessary condition analysis. Intelligence, 57, 105-117.

LÓPEZ, A. (2021). La manipulación al descubierto: Cómo salvar nuestra creatividad y nuestros valores. Colección Fundación López Quintás.

LUBART, T. I. (2018). Creativity through the seven Cs. The nature of human creativity. En R. J. Sternberg y J. C. Kaufman (Eds.), The nature of human creativity (pp. 134-145). Press of the University of Cambridge.

MAMPASO, J. y CARRASCAL, S. (2020). El espacio como elemento facilitador del aprendizaje y de atención a la diversidad. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(25), 1-3. https://doi.org/10.55777/rea.v13i25.2092

MAMPASO, J., LÓPEZ, E. y GARCÍA, M. (2022). Creatividad como medida cognitiva en jóvenes con discapacidad intelectual. Revista de Estilos de Aprendizaje, 15(Especial), 35-46. https://doi.org/10.55777/rea.v15iEspecial.4676

MASUNAH, J. (2016). Multicultural dance education for teaching students with disabilities. Educación Multicultural, 23(3-4), 2-6.

MEDNICK, S. A. y MEDNICK, M. T. (1967). Remote Associates Test. Examiners manual. Hught Mifflin.

MÉNDEZ-MARTÍNEZ, E. y FERNÁNDEZ-RÍO, J. (2019). Design and validation of an instrument to assess motor creativity in adolescents. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 19(75), 535-550.

MURCIA, K., PEPPER, C., JOUBERT, M., CROSS, E. y WILSON, S. (2020). A framework for identifying and developing children’s creative thinking while coding with digital technologies. Issues in Educational Research, 30(4), 1395-1417.

NAKANO, T. C. y WECHSLER, S. M. (2018). Creativity and innovation: Skills for the 21st Century. Estudos de Psicologia (Campinas), 35(3), 237-246. https://doi.org/10.1590/1982-02752018000300002

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2018). The future of education and skills: Education 2030. OECD.

PRIETO, M. D., LÓPEZ, O., FERRÁNDIZ, C. y BERMEJO, M. R. (2003). Adaptación de la prueba figurativa del Test de Pensamiento Creativo de Torrance en una muestra de los primeros niveles educativos. Revista de Investigación Educativa, 21, 201-213.

RANA, S. y AHMAD, W. (2021). Relationship between creativity and intelligence among individuals with intellectual disability. Journal of Psychosocial Wellbeing, 2(1), 76-82. https://doi.org/10.5281/zenodo.5105525

RENZULLI, J. S. (2017). Developing creativity across all areas of the curriculum. En R. A. Beghetto y J. C. Kaufman (Eds.), Nurturing creativity in the classroom (pp. 23-44). Cambridge University Press.

ROBINSON, K. y ARONICA, L. (2016). Creative schools: The grassroots revolution that’s transforming education. Penguin Books.

SÁNCHEZ, E. S. y MESAS, E. C. (2017). La creatividad integrada desde el análisis de experiencias artísticas con personas con capacidades diversas en espacios académicos. Revista Complutense de Educación, 29(3), 773-789. https://doi.org/10.5209/RCED.53958

SARIDAKI, M. y MEIMARIS, M. (2018). Digital storytelling for the empowerment of people with intellectual disabilities. En DSAI ‘18: Proceedings of the 8th International Conference on Software Development and Technologies for Enhancing Accessibility and Fighting Info-exclusion (pp. 161-164). https://doi.org/10.1145/3218585.3218664

TALAVERA, M., HURTADO, A., CANTÓ, J. y MARTÍN, D. (2015). Valoración de la creatividad grupal y barreras del pensamiento creativo en universitarios. Revista de Estilos de Aprendizaje, 8(15), 70-90. https://doi.org/10.55777/rea.v8i15.1028

TORRANCE, E. P. (1966). Torrance tests of creative thinking. Personnel Press.

TORRANCE, E. P. (1974). The Torrance tests of creative thinking-TTCT Manual and ScoringGuide: Verbal test A, figural test. Lexington.

UNESCO (2015). Declaración de Incheon. Educación 2030: hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Unesco.

VERMA, N. y MANIKTALA, J. (2017). A study of relationship between creativity and intelligence in adolescents. International Journal of Indian Psychology, 4(3). https://doi.org/10.25215/0403.098.

VIGOTSKY, E. (2011). Un ambiente propicio para lograr la tendencia creativa. En Reflexión académica en diseño y comunicación. XIX Jornadas de Reflexión Académica en Diseño y Comunicación. (vol. 16, pp. 13-17) Facultad de Diseño y Comunicación. Universidad de Palermo.

WONG, M. (2021). Fostering musical creativity of students with intellectual disabilities: Strategies, gamification and re-framing creativity. Music Education Research, 23(1), 1-13. https://doi.org/10.1080/14613808.2020.1862777
Vela Llauradó, E., & Del Castillo Lorite, P. (2024). The Creative Potential in People with Intellectual Disabilities. Siglo Cero, 55(2), 11–23. https://doi.org/10.14201/scero.31527

Downloads

Download data is not yet available.
+