Implementation of the Right to Sexuality of People with Intellectual or Developmental Disabilities according to the Professionals of an Andalusian Association
Abstract The perception of people with intellectual or developmental disabilities is often biased by prejudices that hinder their exercise of the right to sexuality. This work tries to evaluate the perception of professionals of an Andalusian association on the implementation of this right and whether it differs from national reference values. For this purpose, the responses of 54 professionals from an association were collected through the questionnaire created by De la Cruz et al. (2020), based on nine factors: Information and sexual education, Intimacy, Consideration towards her naked body and shyness, Autonomy and self-determination, Sexual identity and orientation of desire, Personal relationships, Necessary support, Gender perspective and Shared work. The results show intermediate levels of implementation in most of the factors, and significant differences with respect to the national reference values in only two of them. Autonomy appears as a central factor due to its links with other factors, followed by the Gender Perspective factor. This study illustrates the usefulness of evaluating the implementation of actions in favour of the sexuality of people with intellectual or developmental disabilities, providing strategies and methodological tools.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
BALLAN, M. S. (2011). Parental perspectives of communication about sexuality in families of children with Autism Spectrum Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42, 676-684. https://doi.org/10.1007/s10803-011-1293-y
BALLESTER-ARNAL, R. (2020). Diversidad sexual: la triste historia de una feliz realidad. Informació Psicològica, 120, 2-19. https://doi.org/10.14635/IPSIC.2020.120.7
CALVO, S. (2021). Educación sexual con enfoque de género en el currículo de la educación obligatoria en España: avances y situación actual. Educatio Siglo XXI, 39(1), 281-304. https://doi.org/10.6018/educatio.469281
CASTELÃO, T., CAMPOS, T. y TORRES, V. (2010). A new perspective of sexual orientation for adolescents that have mental retardation [resumen de presentación a congreso]. Sexologies, 19 (supl. 1), 116-117. https://doi.org/10.1016/S1158-1360(10)70019-0
CENTENO, A. y DE LA MORENA, R. (Dirs.) (2015). Yes, we fuck! [¡Sí, follamos!] [Documental]. https://vimeo.com/yeswefuck
CUSKELLY, M. y BRYDE, R. (2004). Attitudes towards the sexuality of adults with an intellectual disability: parents, support staff, and a community sample. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29(3), 255-264. https://doi.org/10.1080/13668250412331285136
DE DIOS, R., GARCÍA, M. y SUÁREZ, O. (2007). Discapacidad intelectual y sexualidad: conductas sexuales socialmente no aceptadas. Gobierno del Principado de Asturias. https://ria.asturias.es/RIA/bitstream/123456789/4491/1/Archivo.pdf
DE LA CRUZ, C. (2017). Sexualidades que importan: Guía de educación sexual para familiares de personas con discapacidad intelectual. Meridiano.
DE LA CRUZ, C., SÁNCHEZ-BURÓN, A. y TOMÁS, G. P. (2020). Herramienta de evaluación de la implantación del posicionamiento sobre el derecho a la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. Plena inclusión España. https://www.plenainclusion.org/wpcontent/uploads/2021/05/plena_inclusion._informe_herramienta_derecho_sexualidad.pdf
DE LA CRUZ, C. y TOMÁS, G. P. (2021). Evaluación de la implantación del posicionamiento sobre el derecho a la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. Plena inclusión España.
EPSKAMP, S. y FRIED, E. I. (2018). A tutorial on regularized partial correlation networks. Psychological Methods, 23(4), 617-634. https://doi.org/10.1037/met0000167
Federación de Asociaciones a favor de las Personas con Discapacidad Intelectual y/o del Desarrollo de la Comunidad Valenciana. (2015). Dibujando la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual y/o del desarrollo: una cuestión de derechos. FEAPS CV.
GILMORE, L. y CHAMBERS, B. (2010). Intellectual disability and sexuality: attitudes of disability support staff and leisure industry employees. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 35(1), 22-28. https://doi.org/10.3109/13668250903496344
GOLINO, H. F. y EPSKAMP, S. (2017). Exploratory graph analysis: a new approach for estimating the number of dimensions in psychological research. PLoS ONE, 12, e0174035. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0174035
LEUTAR, Z. y MIHOKOVIĆ, M. (2007). Level of knowledge about sexuality of people with mental disabilities. Sexuality and Disability, 25(3), 93-109. https://doi.org/10.1007/s11195-007-9046-8
LÓPEZ, F. (2006). La educación sexual de personas con discapacidad. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 37(1), 5-22. https://hdl.handle.net/11181/3126
LOSADA, A. V. y MUÑIZ, A. M. (2019). Sexualidad en sujetos con discapacidad intelectual. Mitos y prejuicios como factores de riesgo y vulnerabilidad al abuso sexual. Revista digital Prospectivas en Psicología, 3(2), 4-15. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12792
MACKIN, M. L., LOEW, N., GONZALEZ, A., TYKOL, H. y CHRISTENSEN, T. (2016). Parents perceptions of sexual education needs for their children with autism. Journal of Pediatric Nursing, 31(6), 608-618. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2016.07.003
MEDINA-RICO, M., LÓPEZ-RAMOS, H. y QUIÑONEZ, A. (2018). Sexuality in people with intellectual disability: review of literature. Sexuality and Disability, 36, 231-248. https://doi.org/10.1007/s11195-017-9508-6
MORALES, C. (2018). Lectura fácil. Editorial Anagrama.
MORALES, G. E., LÓPEZ, E. O., CHARLES, D. J., TUERO, Z. C. y MULLET, E. (2011). Actitudes hacia la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual. Ciencia UANL, 15(4), 436-444. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3814224.pdf
MORELL-MENGUAL, V., GIL-LLARIO, M. D., DÍAZ-RODRÍGUEZ, I. y CABALLERO-GASCÓN, L. (2017). Actitudes de padres, profesionales y población general hacia la sexualidad de las personas con discapacidad física e intelectual. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 173-183. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349853537018
MORENTIN, R., ARIAS, B., RODRÍGUEZ MAYORAL, J. M. y AGUADO, A. L. (2006). Pautas para el desarrollo de programas eficaces de educación afectivo-sexual en personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 37(1), 41-58. https://hdl.handle.net/11181/3128
NAVARRO, Y., TORRICO, E. y LÓPEZ, M. J. (2010). Programa de intervención psicosexual en personas con discapacidad intelectual. Educación y Diversidad, 4(2), 75-92. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3276492.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2018). La salud sexual y su relación con la salud reproductiva: un enfoque operativo. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/publications/i/item/978924151288
Plena Inclusión España. (2017). Posicionamiento por el derecho a la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. Plena inclusión España.
PIÑEYRO, M. (2020). Guía básica sobre gordofobia. Un paso más hacia una vida libre de violencia. Instituto Canario de Igualdad, Gobierno de Canarias. https://www.gobiernodecanarias.org/igualdad/documentos/publicaciones/gordofobia_guia_26052021.pdf
RIVERA, P. (2008). Sexualidad de los niños, niñas y jóvenes con discapacidad. Revista Educación, 32(1), 157-170. https://doi.org/10.15517/revedu.v32i1.529
SAN JUAN, A. (Dir.) (2022). Lectura fácil. Centro Dramático Nacional. Bitò Productions.
SMIT, M. J., SCHEFFERS, M., EMCK, C., VAN BUSSCHBACH, J. T. y BEEK, P. J. (2019). Clinical characteristics of individuals with intellectual disability who have experienced sexual abuse. An overview of the literature. Research in Developmental Disabilities, 95, 103513. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2019.103513
TOMSA, R., GUTU, S., COJOCARU, D., GUTIÉRREZ-BERMEJO, B., FLORES, N. y JENARO, C. (2021). Prevalence of sexual abuse in adults with intellectual disability: systematic review and meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1980. https://doi.org/10.3390/ijerph18041980
TORRES, S. y RODRÍGUEZ-MARTÍN, B. (2019). Percepciones de la sexualidad en personas mayores: una revisión sistemática de estudios cualitativos. Revista Española de Salud Pública, 93(4), 1-17. https://www.sanidad.gob.es/biblioPublic/publicaciones/recursos_propios/resp/revista_cdrom/VOL93/REVISIONES/RS93C_201909059.pdf
VELLAZ, A., NAVAS, P. y DE ARAOZ, I. (2021). People with Intellectual disability as victims of sexual offences: an invisible reality. Siglo Cero, 52(1), 7-26. https://doi.org/10.14201/scero2021521726
WALSH, A. (2000). Improve and care: responding to inappropriate masturbation in people with severe intellectual disabilities. Sexuality and Disability, 18(1), 27-39. https://doi.org/10.1023/A:1005473611224
YAU, M. K., NG, G. S., LAU, D. Y., CHAN, K. S. y Chan, J. S. (2009). Exploring sexuality and sexual concerns of adult persons with intellectual disability in a cultural context. The British Journal of Development Disabilities, 55(109), 97-108. https://doi.org/10.1179/096979509799103089
BALLESTER-ARNAL, R. (2020). Diversidad sexual: la triste historia de una feliz realidad. Informació Psicològica, 120, 2-19. https://doi.org/10.14635/IPSIC.2020.120.7
CALVO, S. (2021). Educación sexual con enfoque de género en el currículo de la educación obligatoria en España: avances y situación actual. Educatio Siglo XXI, 39(1), 281-304. https://doi.org/10.6018/educatio.469281
CASTELÃO, T., CAMPOS, T. y TORRES, V. (2010). A new perspective of sexual orientation for adolescents that have mental retardation [resumen de presentación a congreso]. Sexologies, 19 (supl. 1), 116-117. https://doi.org/10.1016/S1158-1360(10)70019-0
CENTENO, A. y DE LA MORENA, R. (Dirs.) (2015). Yes, we fuck! [¡Sí, follamos!] [Documental]. https://vimeo.com/yeswefuck
CUSKELLY, M. y BRYDE, R. (2004). Attitudes towards the sexuality of adults with an intellectual disability: parents, support staff, and a community sample. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29(3), 255-264. https://doi.org/10.1080/13668250412331285136
DE DIOS, R., GARCÍA, M. y SUÁREZ, O. (2007). Discapacidad intelectual y sexualidad: conductas sexuales socialmente no aceptadas. Gobierno del Principado de Asturias. https://ria.asturias.es/RIA/bitstream/123456789/4491/1/Archivo.pdf
DE LA CRUZ, C. (2017). Sexualidades que importan: Guía de educación sexual para familiares de personas con discapacidad intelectual. Meridiano.
DE LA CRUZ, C., SÁNCHEZ-BURÓN, A. y TOMÁS, G. P. (2020). Herramienta de evaluación de la implantación del posicionamiento sobre el derecho a la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. Plena inclusión España. https://www.plenainclusion.org/wpcontent/uploads/2021/05/plena_inclusion._informe_herramienta_derecho_sexualidad.pdf
DE LA CRUZ, C. y TOMÁS, G. P. (2021). Evaluación de la implantación del posicionamiento sobre el derecho a la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. Plena inclusión España.
EPSKAMP, S. y FRIED, E. I. (2018). A tutorial on regularized partial correlation networks. Psychological Methods, 23(4), 617-634. https://doi.org/10.1037/met0000167
Federación de Asociaciones a favor de las Personas con Discapacidad Intelectual y/o del Desarrollo de la Comunidad Valenciana. (2015). Dibujando la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual y/o del desarrollo: una cuestión de derechos. FEAPS CV.
GILMORE, L. y CHAMBERS, B. (2010). Intellectual disability and sexuality: attitudes of disability support staff and leisure industry employees. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 35(1), 22-28. https://doi.org/10.3109/13668250903496344
GOLINO, H. F. y EPSKAMP, S. (2017). Exploratory graph analysis: a new approach for estimating the number of dimensions in psychological research. PLoS ONE, 12, e0174035. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0174035
LEUTAR, Z. y MIHOKOVIĆ, M. (2007). Level of knowledge about sexuality of people with mental disabilities. Sexuality and Disability, 25(3), 93-109. https://doi.org/10.1007/s11195-007-9046-8
LÓPEZ, F. (2006). La educación sexual de personas con discapacidad. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 37(1), 5-22. https://hdl.handle.net/11181/3126
LOSADA, A. V. y MUÑIZ, A. M. (2019). Sexualidad en sujetos con discapacidad intelectual. Mitos y prejuicios como factores de riesgo y vulnerabilidad al abuso sexual. Revista digital Prospectivas en Psicología, 3(2), 4-15. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12792
MACKIN, M. L., LOEW, N., GONZALEZ, A., TYKOL, H. y CHRISTENSEN, T. (2016). Parents perceptions of sexual education needs for their children with autism. Journal of Pediatric Nursing, 31(6), 608-618. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2016.07.003
MEDINA-RICO, M., LÓPEZ-RAMOS, H. y QUIÑONEZ, A. (2018). Sexuality in people with intellectual disability: review of literature. Sexuality and Disability, 36, 231-248. https://doi.org/10.1007/s11195-017-9508-6
MORALES, C. (2018). Lectura fácil. Editorial Anagrama.
MORALES, G. E., LÓPEZ, E. O., CHARLES, D. J., TUERO, Z. C. y MULLET, E. (2011). Actitudes hacia la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual. Ciencia UANL, 15(4), 436-444. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3814224.pdf
MORELL-MENGUAL, V., GIL-LLARIO, M. D., DÍAZ-RODRÍGUEZ, I. y CABALLERO-GASCÓN, L. (2017). Actitudes de padres, profesionales y población general hacia la sexualidad de las personas con discapacidad física e intelectual. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 173-183. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349853537018
MORENTIN, R., ARIAS, B., RODRÍGUEZ MAYORAL, J. M. y AGUADO, A. L. (2006). Pautas para el desarrollo de programas eficaces de educación afectivo-sexual en personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 37(1), 41-58. https://hdl.handle.net/11181/3128
NAVARRO, Y., TORRICO, E. y LÓPEZ, M. J. (2010). Programa de intervención psicosexual en personas con discapacidad intelectual. Educación y Diversidad, 4(2), 75-92. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3276492.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2018). La salud sexual y su relación con la salud reproductiva: un enfoque operativo. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/publications/i/item/978924151288
Plena Inclusión España. (2017). Posicionamiento por el derecho a la sexualidad de las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. Plena inclusión España.
PIÑEYRO, M. (2020). Guía básica sobre gordofobia. Un paso más hacia una vida libre de violencia. Instituto Canario de Igualdad, Gobierno de Canarias. https://www.gobiernodecanarias.org/igualdad/documentos/publicaciones/gordofobia_guia_26052021.pdf
RIVERA, P. (2008). Sexualidad de los niños, niñas y jóvenes con discapacidad. Revista Educación, 32(1), 157-170. https://doi.org/10.15517/revedu.v32i1.529
SAN JUAN, A. (Dir.) (2022). Lectura fácil. Centro Dramático Nacional. Bitò Productions.
SMIT, M. J., SCHEFFERS, M., EMCK, C., VAN BUSSCHBACH, J. T. y BEEK, P. J. (2019). Clinical characteristics of individuals with intellectual disability who have experienced sexual abuse. An overview of the literature. Research in Developmental Disabilities, 95, 103513. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2019.103513
TOMSA, R., GUTU, S., COJOCARU, D., GUTIÉRREZ-BERMEJO, B., FLORES, N. y JENARO, C. (2021). Prevalence of sexual abuse in adults with intellectual disability: systematic review and meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1980. https://doi.org/10.3390/ijerph18041980
TORRES, S. y RODRÍGUEZ-MARTÍN, B. (2019). Percepciones de la sexualidad en personas mayores: una revisión sistemática de estudios cualitativos. Revista Española de Salud Pública, 93(4), 1-17. https://www.sanidad.gob.es/biblioPublic/publicaciones/recursos_propios/resp/revista_cdrom/VOL93/REVISIONES/RS93C_201909059.pdf
VELLAZ, A., NAVAS, P. y DE ARAOZ, I. (2021). People with Intellectual disability as victims of sexual offences: an invisible reality. Siglo Cero, 52(1), 7-26. https://doi.org/10.14201/scero2021521726
WALSH, A. (2000). Improve and care: responding to inappropriate masturbation in people with severe intellectual disabilities. Sexuality and Disability, 18(1), 27-39. https://doi.org/10.1023/A:1005473611224
YAU, M. K., NG, G. S., LAU, D. Y., CHAN, K. S. y Chan, J. S. (2009). Exploring sexuality and sexual concerns of adult persons with intellectual disability in a cultural context. The British Journal of Development Disabilities, 55(109), 97-108. https://doi.org/10.1179/096979509799103089
Jimeno-Fernández, L., Lanzarote-Fernández, M. D., Macías-Pérez, Ángela, & Martínez-Cervantes, R. J. (2023). Implementation of the Right to Sexuality of People with Intellectual or Developmental Disabilities according to the Professionals of an Andalusian Association. Siglo Cero, 54(3), 35–52. https://doi.org/10.14201/scero.31431
Downloads
Download data is not yet available.
+
−