Beyond the Law. Transit and Access the Spanish University with Cerebral Palsy

  • Eva F. Hinojosa Pareja
    Universidad de Córdoba
  • Estela Zamora Recio
    Universidad de Córdoba s02zaree[at]uco.es
  • Inmaculada Ruiz Calzado
    Universidad de Córdoba

Abstract

Despite legislative efforts to facilitate the transition and access to higher education for students with disabilities, theirs translation into practice is considered insufficient, it requires new political and educational developments underpinned onthe impact of policies toward people and making the experiences of this collective. From the theoretical framework of inclusion, this study focuses on knowing the experiences and perceptions about transition and access to the university of 12 students with cerebral palsy, an absent group in the research of this educational stage. Through a biographical-narrative approach, concretized in self-reports and semi-structured interviews, three categories are analyzed by an emergent way: transition and initiation activities, perceived barriers and aids, and conceptions about diversity and inclusion. The results highlight the role of families in the transition and progress in terms of material aids and specific services by the institutions, while material barriers are highlighted and questioned he relevance of some actions undertaken. These findings are crossed by three different conceptions of diversity: naturalization, difference and inequality. Scientific and political implications are discussed at the end of the article.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ADMED, S. (2019). What’s the use? University Press.
ALBA, P. (2019). Diseño Universal para el Aprendizaje: un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Ministerio de Educación y Formación Profesional, Gobierno de España.
ÁLVAREZ-CASTILLO, J. L., HERNÁNDEZ-LLORET, C. M., GONZÁLEZ-GONZÁLEZ, H., ESPINO-DÍAZ, L. y FERNÁNDEZ CAMINERO, G. (2021). Exploring the status of diversity in policies and practices of Spanish universities. An asymmetric dual model. Heliyon, 7(3). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06450
BAROW, T. y ÖSTLUND, D. (2019). The system shows us how bad it feels: special educational needs assessment in North Rhine-Westphalia, Germany. European Journal of Special Needs Education, 34(5), 678-691. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1603595
BOER, A. y KUIJPER, S. (2020). Students’ voices about the extra educational support they receive in regular educa-tion. European Journal of Special Needs Education, 1-17. https://doi.org/10.1080/08856257.2020.1790884
BOLÍVAR, A. y SEGOVIA, J. D. (2019). La investigación (auto)biográfica en educación. Octaedro.
BOOTH, T. y AINSCOW, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. OEI/FUHEM.
BRUDER, M. B. y MOGRO-WILSON, C. (2010). Student and faculty awareness and attitudes about students with disabi-lities. Review of Disability Studies: an International Journal, 6(2), 3-15.
BUTLER, M., HOLLOWAY, L., MARRIOTT, K. y GONCU, C. (2017). Understanding the graphical challenges faced by vision-impaired students in Australian universities. Higher Education Research and Development, 36(1), 59-72.
CALLUS, A. M. y FARRUGIA, R. (2016). The disabled child’s participation rights. Routledge.
CAMPOS, M. y PEDRAZA, A. (2019). Condiciones de posibilidad psicosociales de una estudiante de psicología con enfermedad motora de origen cerebral. Revista Colombiana de Educación, 77, 107-128.
CHRISTIE, H. (2009). Emotional journeys: young people and transitions to university. British Journal of Sociology of Education, 32(2), 123-136. https://doi.org/10.1080/01425690802700123
COLÓN, R. R. (2015). Transición del estudiante con diversidad funcional de la escuela secundaria a la universidad. Revista Griot, 8(1), 24-41.
COMISIÓN EUROPEA. (2010). Estrategia Europea para la discapacidad 2010-2020: un compromiso renovado para una Europa sin barreras. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0636:FIN:en:pdf
CORTÉS, M. y MORIÑA, A. (2014). Luces y sombras en la Enseñanza Superior desde la perspectiva del alumnado con discapacidad en el área de Ciencias de la Salud. Revista de Investigación en Educación, 12(2), 164-175.
CRUE. (2018). Agenda política CRUE universidades españolas. Aprobada en Asamblea General 2 de febrero de 2018. Recuperado de https://www.crue.org/wp-content/uploads/2020/02/AGENDA-POL%C3%8DTICA-CRUE.pdf
DANGOISSE, F., CLERCQ, M. D., MEENEN, F. V., CHARTIER, L. y NILS, F. (2019). When disability becomes ability to navigate the transition to higher education: a comparison of students with and without disabilities. European Journal of Special Needs Education, 1-16. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1708642
ECHEITA, G. (2019). Prólogo. En C. MÁRQUEZ (Ed.), ¿Avanzamos hacia universidades más inclusivas? De la retórica a los hechos (pp. 13-17). Dykinson.
EHEA. (2020). Rome Ministerial Communiqué. Annex II - Principles and guidelines to strengthen the social dimen-sion of Higher Education in the EHEA. EHEA. Recuperado de http://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique_Annex_II.pdf
ESCUDERO, J. M. y MARTÍNEZ, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 85-105.
ESRC. (2016). Framework for Research Ethics. Recuperado de https://esrc.ukri.org/funding/guidance-for-applicants/research-ethics/
FERREIRA, C., VIDAL, J. y VIEIRA, M. J. (2014). Student guidance and attention to diversity in the processes of quality assurance in higher education. European Journal of Education, 49(4), 575-589. https://doi.org/10.1111/ejed.12098
FLICK, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
FUNDACIÓN UNIVERSIA. (2019). IV Estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de la discapacidad. Recuperado de https://www.cermi.es/sites/default/files/docs/colecciones/Fundacion_IVEstudio_AAFF.pdf
GAIRÍN, J. y MUÑOZ, J. L. (2015). El acceso a la universidad de colectivos específicos en el contexto español. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(1), 125-142. Recuperado de http://repositoriocdpd.net:8080/handle/123456789/1856
GALÁN, A., GAIRÍN, J., FERNÁNDEZ, M., SANAHUJA, J. M.ª, MUÑOZ, J. L. y OLIVER, J. (2013). Plan de acción tutorial para estudiantes universitarios con discapacidad (PATdis). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
GARCÍA-CANO TORRICO, M., JIMÉNEZ-MILLÁN, A. e HINOJOSA-PAREJA, E. F. (2021). We’re new to this. Diversity agendas in public Spanish universities according to their leaders. The Social Science Journal. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/03623319.2020.1859818
GARCÍA-VARGAS, S. M. y BALLESTEROS, B. (2019). Respuestas y preguntas: la entrevista cualitativa. En B. BALLESTEROS (Coord.), Investigación social desde la práctica educativa (pp. 363-389). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
GIBSON, S. (2015). When rights are not enough: What is? Moving towards new pedagogy for inclusive education within UK universities. International Journal of Inclusive Education, 19(8), 875-886. https://doi.org/10.1080/13603116.2015.1015177
GOLDSTEIN, M. y MEISENBACH, R. J. (2016). Reproducing whiteness through diversity: a critical discourse analysis of the pro-affirmative action amicus briefs in the fisher case. Journal of Diversity in Higher Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/dhe0000014
GUTIÉRREZ-RODRÍGUEZ, F. (2019). Educación inclusiva y Espacio Europeo de Educación Superior: una perspectiva jurídico-constitucional. En C. MÁRQUEZ (Ed.), ¿Avanzamos hacia universidades más inclusivas? De la retórica a los hechos (pp. 17-44). Dykinson.
JIMÉNEZ-MILLÁN, A. y GARCÍA-CANO, M. (2020). Universidades inclusivas de papel. Análisis comparativo de la norma-tiva de discapacidad de las universidades públicas andaluzas. En S. OLIVEIRA et al. (Eds.), Investigación cualitati-va en educación: avances y desafíos (pp. 767-775). Ludomedia.
Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Uni-versidades. BOE, 89 (2007).
MANZANO-ARRONDO, V. (2015). Activismo frente a norma: ¿quién salva a la universidad?
RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 1, 28-55.
MÁRQUEZ, C. y SANDOVAL, M. (2019). Claves para promover la inclusión en la educación superior. En C. MÁRQUEZ (Ed.), ¿Avanzamos hacia universidades más inclusivas? De la retórica a los hechos (pp. 45-60). Dykinson.
MARTINS, C. y LEITÃO, L. (2012). O Aluno com Paralisia Cerebral em contexto educativo: diferenciação de metodolo-gias e estratégias. Millenium, 42, 59-66.
MOEN, T. (2006). Reflections on the narrative research approach. International Journal of Qualitative Methods, 5(4), 56-69. https://doi.org/10.1177/160940690600500405
MONROY, V. E. y MAYORGA, J. (2020). Narrativas sobre inclusión-exclusión en estudiantes universitarios en situa-ción de discapacidad en la ciudad de Temuco (Chile). Siglo Cero, 51(2), 73-98. https://doi.org/10.14201/scero20205127398
MORGADO, B. y MORIÑA, A. (2019). Tendiendo puentes para comprender y facilitar la transición a la universidad del alumnado no tradicional. En C. MÁRQUEZ (Ed.), ¿Avanzamos hacia universidades más inclusivas? De la retórica a los hechos (pp. 61-84). Dykinson.
MORIÑA, A. (2016). Investigar con historias de vida. Metodología biográfico-narrativa. Narcea.
MORIÑA, A. (2017). ‘We aren’t heroes, we’re survivors’: higher education as an opportunity for students with disabilities to reinvent an identity. Journal of Further and Higher Education, 41(2), 215-226. https://doi.org/10.1080/0309877X.2015.1070402
NG, S. Y., DINESH, S. K., TAY, S. K. H. y LEE, E. H. (2003). Decreased access to health care and social isolation among young adults with cerebral palsy after leaving school. Journal of Orthopaedic Surgery, 11(1), 80-89.
NORWICH, B. (2020). Transitions for students with special educational needs: implications for inclusion policy and practice. European Journal of Special Needs Education, 2-7. https://doi.org/10.1080/08856257.2020.1780070
PECK, C., BOUILHERES, F., BROWN, M. y WITNEY, C. (2018). Because access matters: an institutional case study. Journal of Applied Research in Higher Education, 10(2), 194-203. https://doi.org/10.1108/JARHE-04-2017-0045
RAPLEY, T. (2012). Los análisis de la conversación, del discurso y de documentos en investigación cualitativa. Mo-rata.
Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universita-rias oficiales. BOE, 260 (2007).
Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el Texto refundido de la Ley Gene-ral de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social. BOE, 289 (2013).
REDPATH, J., KEARNEY, P., NICHOLL, P., MULVENNA, M., WALLACE, J. y MARTIN, S. (2013). A qualitative study of the lived experiences of disabled post-transition students in higher education institutions in Northern Ireland. Studies in Higher Education, 38(9), 1334-1350.
RED SADPU. (2020). Guía de buenas prácticas para la transición, el acceso y la acogida del alumnado con necesi-dad específica de apoyo educativo en los estudios universitarios. CRUE. Recuperado de https://www.crue.org/wp-content/uploads/2021/05/GUIA-SAPDU.pdf
RIDDELL, S., TINKLIN, T. y WILSON, A. (2005). Disabled students in Higher Education.
Routledge.
SÁNCHEZ, M. N. y MORGADO, B. (2021). Docentes universitarios inclusivos: qué les caracteriza y cómo conciben la discapacidad. Siglo Cero, 52(1), 27-43. https://doi.org/10.14201/scero20215212743
SMITHERS-SHEEDY, H., BADAWI, N., BLAIR, E., CANS, C., HIMMELMANN, K., KRÄGELOH-MANN, I., ... WILSON, M. (2014). What constitutes cerebral palsy in the twenty-first century? Developmental Medicine and Child Neurology, 56(4), 323-328.
SRETENOVI?, I. y RADULOVI?, J. (2014). The impact of education and gender on the quality of life in persons with cerebral palsy. En M. KULI? y D. ILI?-STOŠOVI? (Eds.), Education and Rehabilitation of Adult Persons with Disabi-lities (pp. 219-234). University of East Sarajevo; University of Belgrade.
STANDING, M. (2009). A new critical framework for applying hermeneutic phenomenology. Nurse Researcher, 16(4).
TRAUTWEIN, C. y BOSSE, E. (2017). The first year in Higher Education - Critical requirements from the student pers-pective. Higher Education, 73(3), 371-387. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0098-5
UNESCO. (2020). Hacia la inclusión en la educación: situación, tendencias y desafíos, 25 años después de la De-claración de Salamanca de la UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375748
United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities, December 13, 2006. https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities.html
Hinojosa Pareja, E. F., Zamora Recio, E., & Ruiz Calzado, I. (2022). Beyond the Law. Transit and Access the Spanish University with Cerebral Palsy. Siglo Cero, 53(2), 103–124. https://doi.org/10.14201/scero2022532103124

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva F. Hinojosa Pareja

,
Universidad de Córdoba
-

Estela Zamora Recio

,
Universidad de Córdoba
-

Inmaculada Ruiz Calzado

,
Universidad de Córdoba
-
+