Isi Artikel Utama

Muhammet Sinan Basarslan
Dogus University
Turkey
Biography
Fatih Kayaalp
Duzce University
Turkey
Biography
Vol. 9 No. 3 (2020), Articles, pages 5-15
DOI: https://doi.org/10.14201/ADCAIJ202093515
How to Cite

Abstract

Social media has become an important part of our everyday life due to the widespread use of the Internet. Of the social media services, Twitter is among the most used ones around the world. People share their opinions by writing tweets about numerous subjects, such as politics, sports, economy, etc. Millions of tweets per day create a huge dataset, which drew attention of the data scientists to focus on these data for sentiment analysis. The sentiment analysis focuses to identify the social media posts of users about a specific topic and categorize them as positive, negative or neutral. Thus, the study aims to investigate the effect of types of text representation on the performance of sentiment analysis. In this study, two datasets were used in the experiments. The first one is the user reviews about movies from the IMDB, which has been labeled by Kotzias, and the second one is the Twitter tweets, including the tweets of users about health topic in English in 2019, collected using the Twitter API. The Python programming language was used in the study both for implementing the classification models using the Naïve Bayes (NB), Support Vector Machines (SVM) and Artificial Neural Networks (ANN) algorithms, and for categorizing the sentiments as positive, negative and neutral. The feature extraction from the dataset was performed using Term Frequency-Inverse Document Frequency (TF-IDF) and Word2Vec (W2V) modeling techniques. The success percentages of the classification algorithms were compared at the end. According to the experimental results, Artificial Neural Network had the best accuracy performance in both datasets compared to the others.

Downloads

Download data is not yet available.

Rincian Artikel

References

Alabarces, P. (1992). Entre gatos y violadores: el rock nacional en la cultura argentina. Colihue.

Alabarces, P. (2008). Posludio: música popular, identidad, resistencia y tanto ruido (para tan poca furia). Trans: Revista Transcultural de Música, (12), artículo 7.

Authier-Revuz, J. (1990). Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Cadernos de Estudos Lingüísticos: o discurso e suas análises, 19, 25-42. https://doi.org/10.20396/cel.v19i0.8636824.

Bitar, M. F. (1997). Historia del rock en Argentina. Distal.

Buch, E. (2008). Músicas populares y músicas de Estado: sobre una versión rock del himno nacional argentino. Sociedad y Economía, (15), 85-92.

Carnicer, L. (2000). Rock en Argentina 1970-1980: «del mimetismo al estilo propio». En III Congreso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular (pp. 107-118). IASPM-AL. Recuperado el 08 de mayo de 2019, de http://iaspmal.com/index.php/2016/03/02/actas-iii-congreso-bogota-colombia-2000.

Delgado, J. (2015). «No se banca más»: Serú Girán y las transformaciones musicales del rock en la Argentina dictatorial. Revista Afuera: Estudios de Crítica Cultural, (15).

Di Cione, L. (2015). Rock y dictadura en la Argentina: reflexiones sobre una relación contradictoria. Revista Afuera: Estudios de Crítica Cultural, (15).

Favoretto, M. (2011). Charly García’s allegories as counter-discourse. Confluencia, 27(2), 61-74.

Favoretto, M. (2014). La dictadura argentina y el rock: enemigos íntimos. Resonancias: Revista de Investigación Musical, 18(34), 69-87. https://doi.org/10.7764/res.2014.34.5.

Favoretto, M. (2020). Brothers in rock: Argentine and British rock music during the Malvinas/Falklands War. En I. Peddie (ed.), The Bloomsbury handbook of popular music and social class (pp. 291-313). Bloomsbury.

Foucault, M. (2004). A ordem do discurso (11.ª ed.). Loyola.

Foucault, M. y Boulez, P. (2006). A música contemporânea e o público (1983). En M. B. Motta (ed.), Michel Foucault: Estética: literatura e pintura, música e cinema (2.ª ed., pp. 391-399). Forense Universitária.

Franco, M. (2017). La «transición» argentina como objeto historiográfico y como problema histórico. Ayer: Revista de Historia Contemporánea, 107(3), 125-152.

Frith, S. (1998). Performing rites: on the value of popular music. Harvard University Press.

Guimarães, C. (2004). A Paixão segundo Gil e Chico. En B. Cavalcante, H. Starling y J. Eisenberg (eds.), Decantando a República: inventário histórico e político da canção popular moderna brasileira (vol. 2, pp. 147-154). Nova Fronteira.

Hall, S. (2003). Introducción: ¿quién necesita «identidad»?. En S. Hall y P. Gay (eds.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 13-39). Amorrortu.

Huyssen, A. (2002). Literatura e cultura no contexto global. En R. Marques y L. Vilela (eds.), Valores: arte, mercado, política (pp. 15-35). UFMG.

Ikeda, A. T. (2001). Música, política e ideologia: algumas considerações. En V Simpósio Latino-Americano de Musicologia (pp. 1-14). FCC.

Jacoby, R. (2007). Imagem imperfeita: pensamento utópico para uma época antiutópica. Civilização Brasileira.

Lucena, D. y Laboureau, G. (2011). Rock e ditadura: o alegria como estratégia. Travessias, 5(1), 305-317.

Maingueneau, D. (2004). Pastiche. En P. Charaudeau y D. Maingueneau, Dicionário de análise do discurso (p. 371). Contexto.

Manzano, V. (2014). «Rock Nacional» and revolutionary politics: the making of a youth culture of contestation in Argentina, 1966-1976. The Americas, 70(3), 393-427. https://doi.org/10.1017/S0003161500003977.

Meheirie, K. (2002). Música popular, estilo eclético e identidade coletiva. Revista Psicologia Política, 2(3), 39-54.

Moraes, J. G. V. (2000). História e música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História, 20(39), 203-221. https://doi.org/10.1590/S0102-01882000000100009.

Napolitano, M. (2007). História e Música Popular: um mapa de leituras e questões. Revista de História, (157), 153-171. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i157p153-171.

Negus, K. (2010). Popular music in theory: an introduction. MPG Books.

Novaro, M. y Palermo, V. (2007). A ditadura militar argentina 1976-1983: do golpe de Estado à restauração democrática. Edusp.

Páez, F. (1982, junio). J. C. Baglietto: soy un gran desorientado. Entrevista por C. Kleiman. Expreso Imaginario, 71, 22-23. Recuperado el 15 de abril de 2020, de http://laexpresoimaginario.blogspot.com.

Páez, F. (2004, 28 de noviembre). La la la. Entrevista por M. Soto. Página 12. Recuperado el 16 de junio de 2018, de http://www.pagina12.com.ar/diario/verano12/subnotas/79017-25497-2007-01-13.html.

Páez, F. (2008, 18 de julio). Su vida y cuatro ciudades (Rosario). Fito Páez: clásico e íntimo III. Entrevista por H. Inzillo. Rolling Stone Argentina. Recuperado el 10 de octubre de 2018, de https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/fito-paez-clasico-e-intimo-iii-nid1031113.

Páez, F. (2013). Yo vengo a ofrecer mi corazón. Entrevista por E. Del Guercio. Cómo hice [Programa de TV]. Canal Encuentro. Recuperado el 12 de abril de 2020, de http://encuentro.gob.ar/programas/serie/8037/5425?temporada=2.

Pascual, A. L. (2004). Terrorismo de Estado: a Argentina de 1976 a 1983. UnB.

Pêcheux, M. (1993). Análise automática do discurso: (AAD-69). En F. Gadet y T. Hak (eds.), Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux (2.ª ed., pp. 61-161). Unicamp.

Pujol, S. (2005). Rock y dictadura: crónica de una generación (1976-1983). Emecé.

Rapoport, M. (2006). Historia económica, política y social de la Argentina (1880-2003). Ariel.

Ridley, A. (2008). A filosofia da música: tema e variações. Loyola.

Rislund, D. (1998). Argentine new song: the evolution of protest music. Latin American Resource Center.

Sánchez Trolliet, A. (2019). Cultura rock, política y derechos humanos en la transición argentina. Contemporânea, 10(1), 157-176.

Sans, J. F. (2017). Música y estudios del discurso: una atracción fatal. En C. Díaz y B. Corti (eds.), Música y discurso: aproximaciones analíticas desde América Latina (pp. 97-120). Eduvim.

Sirinelli, J. F. (1996). A geração. En M. Ferreira y J. Amado (eds.), Usos & abusos da história oral (pp. 131-137). FGV.

Tatit, L. (2003). Elementos para a análise da canção popular. Cadernos de Semiótica Aplicada, 1(2), 7-24. https://doi.org/10.21709/casa.v1i2.623.

Ulhôa, M. y Ochoa, A. (eds.). (2005). Música popular na América Latina: pontos de escuta. UFRGS.

Vila, P. (1987). «Rock Nacional» and dictatorship in Argentina. Popular Music, 6(2), 129-148. https://doi.org/10.1017/S0261143000005948.

DISCOGRAFÍA

Baglietto, J. C. (1982). Tiempos difíciles [CD]. EMI Odeon.

Baglietto, J. C. (1982). Actuar para vivir [CD]. EMI Odeon.

Páez, F. (1984). Del 63 [CD]. EMI Odeon.

Páez, F. (1985). Giros [CD]. EMI Odeon.