Esperanza e Inevitabilidad en Por 13 Razones. Un análisis de discurso comparado entre las primeras temporadas de la Serie y del documental Beyond the Reasons
Contenido principal del artículo
Núm. 21 (2020): Adolescentes en serie. Jóvenes protagonistas en la ficción televisiva, Artículos del monográfico, Páginas 14
Resumen
The release of 13 Reasons Why in March 2017 attracted not only audiences worldwide, but also a considerable amount of academic attention. A good share of the academic production on the series, though, have focused mostly on its effects. For this reason, and in an attempt to approach the debate from complementary angles, this paper aims at examining the motivations expressed by those involved in the creative process of the show and compared them with the actual discourse in the series’ first season. In order to do that, the methodology triangulates between quantitative and qualitative techniques to approach the research problem from equally complementary angles. The results of these analyses confirm that the creators’ motivation go beyond the mere entertainment, but also inconsistencies between the discourses in Beyond the Reasons and 13 Reasons Why’s first season.
Palabras clave:
Televisión; Series de adolescentes; Suicidio; Responsabilidad Social del Comunicador; Adolescentes, Televisión, Series de adolescentes, Suicidio, Responsabilidad Social del Comunicador, Adolescentes
Descargas
La descarga de datos todavía no está disponible.
Detalles del artículo
Citas
Consejo Escolar del Estado (2013) Informe 2013 sobre el estado del sistema educativo. Secretaría General Técnica, Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Esteban Frades, S. (2014) La Inspección de Educación. Historia, pensamiento y vida. Oviedo: ADIDE. KRK
López del Castillo, M.ª T. (1993) La inspección que he vivido. En E. Soler (coord.) Fundamentos de supervisión educativa. Madrid: La Muralla.
Moriña, A. (2016) Investigar con historias de vida. Madrid: Narcea.
Romero Ureña, C. (2018) Inspección e inclusión educativa. Revista Digital de Educación del FEAE-Aragón, 24.
Ruiz Olabuénaga, J. I. (2012) Historias de vida. En Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.