Studia Geologica Salmanticensia

Journal out of circulation

Didactic proposal for crystallography teaching using ornamental elements in historic buildings of Salamanca (Spain)

  • Jaime Delgado Iglesias
    Universidad de Valladolid jdelgado[at]dce.uva.es
  • Jesús Medina Garcia
    Universidad de Valladolid

Abstract

The aim of this paper is a methodological approach to the teaching of crystallography as a conceptual argument for the study of crystalline matter and minerals. It has carried out a study of ornamental or pictorial elements that decorate the facades and interiors of 10 historic buildings in the city of Salamanca, recognizing patterns and identifying mosaics and friezes. In the ten buildings have been recognized 19 friezes and 13 mosaic. In the first case, 5 space groups are identified, but the 1m1 and 2mm are the most common groups. On the mosaics are identified 5 space groups. The most common are the P4mm and Cmm groups. From the study, activities are proposed along a city tour for students of university degrees related to crystallography or mathematics or Secondary Education students. Students will apply the activities when visiting the building, responding to the implementation of the theoretical contents developed in the classroom. Essentially consist in representing the observed ornamental and identification of different geometric elements.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Delgado, J. y Medina, J. (2004): Propiedades de simetría de figuras uni y bidimensionales en los esgrafiados de los monumentos de Segovia: aplicación didáctica. Documentos del XIII simposio sobre Enseñanza de la Geología, 91-96. Universidad de Alicante-AEPECT. ISBN: 84-86980-08-9.

Fenoll Hach-Alí, P. y López Galindo, A. (2003): Simetría de la Alhambra. Ciencia, belleza e intuición. Universidad de Granada, 70 pp.

Rull, F. (1987): Estudio de las propiedades de simetría de los bordados y encajes de Castilla y León. ICE Universidad de Valladolid, 36 pp.

Pedrinaci, E.; Sequeiros, L. y García de la Torre, E. (1994): El trabajo de campo y el aprendizaje de la Geología. Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales, 2: 37-45.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaime Delgado Iglesias

,
Universidad de Valladolid
Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales y Experimentales. Facultad deEducación y Trabajo Social. Universidad de ValladolidPaseo de Belén, 1. 47011 Valladolid.

Jesús Medina Garcia

,
Universidad de Valladolid
Departamento de Física de la Materia Condensada, Cristalografía y Mineralogía.Facultad de Ciencias. Universidad de Valladolid. Prado de la Magdalena, s/n. 47002Valladolid.
+