«Como un aire yodado». Cinematographic Uses of Time, Perspective and Image in Francisco Ayala’s Short Stories of «Cazador en el alba» (1929)

Abstract

This article analyses Cazador en el alba, a short-stories collec tion published by Francisco Ayala in 1929, with the aim of studying the influence of cinematographic discourses on it. Narratological categories as time and pers pective, on one side, and visual images, on the other, will be examined in order to evaluate their contribution to portray a new view of the world.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ANDERSON IMBERT, Enrique. El cuento español. Buenos Aires: Columba, 1959.

AYALA, Francisco. Cazador en el alba. Madrid: Alianza, 1988.

AYALA, Francisco. Recuerdos y olvidos. Madrid: Alianza, 1991.

AYALA, Francisco. Indagación del cinema. Madrid: Visor, 2006.

BROULLÓN LOZANO, Manuel. «Francisco Ayala y el cine: reflexión teórica y producción literaria». Cauce, 2008, 31, pp. 69-87.

DE CÓZAR, Rafael. «Francisco Ayala: de la vanguardia a la permanente actualidad». En TORRE, Guillermo de. «El cine y la novísima literatura: sus conexiones». En ROZAS, Juan Manuel (ed.). La generación del 27 desde dentro. Madrid: Istmo, 1986, pp. 156-160.

DEL PINO, José M. Montajes y fragmentos: una aproximación a la narrativa espa ñola de vanguardia. Amsterdam: Rodopi, 1995.

DENNIS, Nigel. «Francisco Ayala and Tintoretto: Literature, Painting, Film». Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 2003, 28.1, pp. 103-118.

ELLIS, Keith. El arte narrativo de Francisco Ayala. Madrid: Castalia, 1964.

GARCÍA MONTERO, Luis. El escritor en su siglo. Madrid: Sociedad Estatal de Conme moraciones Culturales, 2006a.

GARCÍA MONTERO, Luis. Francisco Ayala y el cine. Madrid: Visor Libros, 2006b.

IRIZARRY, Estelle. Francisco Ayala. Boston: Twayne Publishers, 1977.

MÍNGUEZ, Norberto. La novela y el cine. Análisis comparado de dos discursos narra tivos. Valencia: Contraluz, 1988.

MONEGAL, Antonio. «La imagen fugaz: el rastro de la visualidad en la escritura». Moenia, 1996, 2, pp. 309-326.

MONTOYA, María. «El cine en los relatos vanguardistas de Francisco Ayala». Hispa nia, 2006, 89, 4, pp. 751-758.

MORRIS, C. Brian. This Loving Darkness. The Cinema and Spanish Writers 1920 1927. Hull: Oxford UP, 1980.

NAVARRO DURÁN, Rosa. «Una miniatura literaria: “Susana saliendo del baño”, de Francisco Ayala». Castilla: Estudios de literatura, 1985, 9-10, pp. 103-114.

ORTEGA Y GASSET, José. El espectador. Madrid: Alianza, 1995.

ORTEGA Y GASSET, José. La deshumanización del arte y otros ensayos de estética. Madrid: Austral, 2002.

PÉREZ FERRERO, Miguel. «Francisco Ayala: El boxeador y un ángel». La Gaceta Lite raria, 1929, 54, 15 marzo, p. 3.

RICHMOND, Carolyn. «Un espejo trizado: la fragmentada unidad de la obra ayaliana». Anthropos, 1992, 139, pp. 30-32.

SOLDEVILA-DURANTE, Ignacio. «Para una hermenéutica de la prosa vanguardista es pañola (A propósito de Francisco Ayala)». Cuadernos Hispanoamericanos, 1977, 329-330, pp. 356-365.

VÁZQUEZ MEDEL, Manuel Ángel (ed.). El universo plural de Francisco Ayala. Sevilla: Alfar, 1995.

VÁZQUEZ MEDEL, Manuel Ángel (ed.). Francisco Ayala y las vanguardias. Sevilla: Alfar, 1998.

VILLANUEVA, Darío. Estructura y tiempo reducido en la novela. Barcelona: Anthro pos, 1994.

VILLANUEVA, Darío. «O cinema dende a literatura». Moenia, 1996, 2, pp. 211-224.
García Candeira, M. (2015). «Como un aire yodado». Cinematographic Uses of Time, Perspective and Image in Francisco Ayala’s Short Stories of «Cazador en el alba» (1929). 1616: Anuario De Literatura Comparada, 4, 279–291. Retrieved from https://revistas.usal.es/dos/index.php/1616_Anuario_Literatura_Comp/article/view/13012

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Margarita García Candeira

,
Universidad de Huelva
Universidad de Huelva. Facultad de Humanidades. Avda. Fuerzas Armadas s/n. 21071 Huelva (España)
+