Severo Sarduy’s Onto-Cosmo-logical Origins

Abstract

 This article deals with the concept of origin or origins in Severo Sarduy’s philosophical thought. Self-claimed «inheritor» of Lezama Lima, one of the founders of Orígenes magazine, Sarduy nonetheless rejected the notion of ontological origins, for serving as the basis of all kinds ethnic, racial, and national essentialisms. Published in 1967, a year after the famous Heidegger interview in Der Spiegel (1966), De donde son los cantantes is a novel that parodies the Heideggerean-Nazi ontology of the great destiny of the German nation. As a counter-proposal to notion of ontological origins, Sarduy put forth the idea of a cosmological origin, such as that of the Big Bang theory: a moment of dispersion, non-teleological and without determinate destiny. As such, this article underscores the importance of these philosophical concepts in Sarduy’s aesthetics and ethics.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
HEIDEGGER, Martin. Poetry, Language, Thought. Trad. Albert Hofstadter. New York: Harper & Row, 1971.

HEIDEGGER, Martin. «¿Y para qué poetas?». En Caminos de bosque. Trad. Helena Cortés y Arturo Leyte. Madrid: Alianza, 1996, pp. 241-289.

HEIDEGGER, Martin. Carta sobre humanismo. Trad. Helena Cortés y Arturo Leyte. Madrid: Alianza, 2000.

HEIDEGGER, Martin. Introducción a la metafísica. Trad. Angela Ackerman Pilári. Barcelona: Editorial Gedisa, 2001.

HEIDEGGER, Martin. Carta sobre el humanismo. Trad. Helena Cortés y Arturo Leyte. Madrid: Alianza Editorial, 2006.

HEIDEGGER, Martin. La autoafirmación de la Universidad alemana. El Rectorado, 1933-1934. Entrevista del Spiegel. Trad. Ramón Rodríguez. Madrid: Tecnos, 2009.

LACOUE-LABARTHE, Philippe. Heidegger: la política del poema. Trad. José Francisco Megías Flórez. Madrid: Editorial Trotta, 2007.

LANG, Berel. Heidegger’s Silence. Ithaca: Cornel University Press, 1996.

MARTEN, Rainer. «Heidegger and the Greeks». En ROCKMORE, Tom y Joseph MARGOLIS (eds.). The Heidegger Case: On Philosophy and Politics. Philadelphia: Temple University Press, 1999, pp. 167-187.

PÉREZ, Rolando. «Severo Sarduy’s “Cuba”: Invented, simulated and cross-dressed». Ciberletras, 2013 (diciembre). http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v31/ perez.htm (27 de junio de 2014).

SANTÍ, Enrico Mario. «Textual Politics: Severo Sarduy». Latin American Literary Review, 1980 (Spring), pp. 152-160.

SARDUY, Severo. Obra Completa. T. 1. En GUERRERO, Gustavo y François WAHL (eds.). Introducción. Nota filológica preliminar. Autorretratos. Poesía. Novelas. Edición crítica. París: Unesco, 1999a, pp. 1-1005.

SARDUY, Severo. Obra Completa. T. 2. En GUERRERO, Gustavo y François WAHL (eds.). Teatro. Ensayos. Historia del texto (François Wahl). Lecturas del texto. Dossier (Recepción crítica). Entrevistas. Bibliografía. París: Unesco, 1999b, pp. 1009-1896.
Pérez, R. (2015). Severo Sarduy’s Onto-Cosmo-logical Origins. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 4, 253–263. Retrieved from https://revistas.usal.es/dos/index.php/1616_Anuario_Literatura_Comp/article/view/13010

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rolando Pérez

,
University of New York
Hunter College - The City University of New York - 695 Park Ave. NY, NY 10065, USA
+