Counterpoint of Los Orishas and Los Aldeanos: Cuban hip hop in and outside the Revolution

Abstract

This paper examines Cuban hip hop in the (post) «Special Period» as a scriptible or writerly text. I contrast the commercial sphere of Los Orishas to the «underground» sphere of Los Aldeanos vis-à-vis the «nationalization» of hip hop in Cuba. Through a close reading of song lyrics and considering also musical elements, I demonstrate the way Los Orishas and Los Aldeanos navigate Cuban Revolutionary ideology, oscillating between nationalism and cosmopolitanism. Paradoxically, Los Orishas operate within a Revolutionary ideology, despite living outside of Cuba, whereas Los Aldeanos exploit their position in Havana to represent their actual conditions and criticize their government. This paper illustrates the importance of Cuban hip hop in and outside the island for the flow of information and culture.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ALTHUSSER, Louis. «Ideology and Ideological State Apparatuses». En Lenin and Philosophy and Other Essays. Trad. Andy Blunden. Monthly Review Press, 1971. http://www.marxists.org/reference/archive/althusser/1970/ideology.htm [20diciembre 2013].

BAKER, Geoffrey. «¡Hip hop, Revolución! Nationalizing Rap in Cuba». Ethnomusicology, 2005, 3, pp. 368-402.

BAKER, Geoffrey. «“La Habana que no conoces”: Cuban rap and the social construction of urban space». Ethnomusicology Forum, 2006, 2, pp. 215-246.

BAKER, Geoffrey. Buena Vista en the Club: Rap, Reggaetón, and Revolution in Havana. Durham: Duke University Press, 2011.

BARTHES, Roland. S/Z. Paris: Éditions du Seuil, 1970.

CALLE 13. «Gato que avanza, perro que ladra». En Multi_Viral. El Abismo, 2014. CD.

CASTRO RUZ, Fidel. «Discurso pronunciado por el comandante Fidel Castro Ruz», 1966. http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1966/esp/f130366e.html [5 abril 2014].

CASTRO RUZ, Fidel. La historia me absolverá, 1953. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 2007.

EL EJECUTOR. «¿Underground?». Revista Movimiento, 2001, 1, ed. Ariel Fernández Díaz, pp. 37-39. http://www.arielfernandezdiaz.com/downloads/movimiento- magazine/ [20 noviembre 2013].

FERNANDES, Sujatha y Jason STANYEK. «Hip hop and Black Public Spheres in Cuba, Venezuela, and Brazil». En DAVIS, Darién J. (ed.). Beyond Slavery: The Multilayered Legacy of Africans in Latin America and the Caribbean. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2007, pp. 199-222.

FLORES, Juan. From Bomba to Hip-Hop: Puerto Rican Culture and Latino Identity. New York: Columbia University Press, 2000.

GILROY, Paul. The Black Atlantic. Cambridge: Harvard University Press, 1993.

GUILLÉN, Nicolás. Dónde Nacen Las Aguas: Antología. Ed. Norberto Codina. México: Fondo de Cultura Económica, 2002.

Hanover, New Hampshire: University Press of New England, 1994.

LACEY, Marc. «Cuba’s Rap Vanguard Reaches Beyond the Party Line». En New York Times, 15 December 2006. http://www.nytimes.com/2006/12/15/world/americas/15cuba.html?_r=0 [25 noviembre 2013].

LOS ALDEANOS. «Aclaración». En Viva Cuba Libre. 2010. MP3. http://www.losaldeanosmusic.com/cds/2010/viva-cuba-libre.html [5 septiembre 2013].

LOS ALDEANOS. «Declaración». En Viva Cuba Libre, 2010. MP3. http://www.losaldeanosmusic.com/cds/2010/viva-cuba-libre.html [5 septiembre 2013].

LOS ALDEANOS. «Dr. Jekyll and Mr. Hyde». En Dr. Jekyll and Mr. Hyde, 2008. MP3. http://www.losaldeanosmusic.com/cds/2008/dr-jekyll.html [5 septiembre 2013].

LOS ALDEANOS. «Los Aldeanos Music», 2013. http://www.losaldeanosmusic.com/ [4 octubre 2013].

LOS ALDEANOS. «Mikyss». En Censurados, 2003. MP3. http://www.losaldeanosmusic. com/cds/2003/censurado.html [5 septiembre 2013].

LOS ALDEANOS. «Negros en TV». En Mi filosofía, 2006. MP3. http://www.losaldeanosmusic.com/cds/2006/mi-filosofia.html [5 septiembre 2013]

LOS ORISHAS con HEADLEY, Heather. «Represent, Cuba». En Dirty Dancing Havana nights: original motion picture soundtrack. J Records, 2004. CD.

LOS ORISHAS. «A lo cubano». En A lo Cubano. Universal Latino, 2000. CD.

LOS ORISHAS. «Represent». En A lo Cubano. Universal Latino, 2000. CD.

MARTÍ, José. «Mi Raza». En Política de nuestra América. México: Siglo Veintiuno, 1977, pp. 248-50.

OLAVARRIA, Margot. «Rap and Revolution: hip hop Comes to Cuba». NACLA Report on the Americas, 2002, 6, pp. 28-32.

ORTIZ, Fernando. Contrapunteo Cubano del tabaco y el azúcar, 1940. Editado por Enrico MARIO SANTÍ. Madrid: Cátedra, 2002.

PACINI HERNANDEZ, Deborah y Reebee GAROFALO. «The emergence of rap Cubano: an historical perspective». En WHITELEY, Sheila, Andy BENNETT y Stan HAWKINS (eds.). Music, Space and Place: Popular Music and Cultural Identity. Burlington: Ashgate, 2004, pp. 89-107.

PERRY, Marc D. «Revolutionary Subjectivity in a “post-Fidel” Cuba?». Transforming Anthropology, 2008, 1, pp. 74-76.

ROSE, Tricia. Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America.

SANTANA CASTILLO, Joaquín. Utopía, identidad e integración en el pensamiento latinoamericano y cubano. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 2008.

SELIER CRESPO, Yesenia. «Movimiento de Rap Cubano: Nuevas identidades sociales a través de la cultura Hip Hop». Informe final del concurso: Poder y nuevas experiencias democráticas en América Latina y el Caribe. Programa Regional de Becas CLACSO, 2005. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/be- cas/2005/demojov/selier.pdf [20 abril 2014].

WEST-DURÁN, Alan. «Rap’s Diasporic Dialogues: Cuba’s Redefinition of Blackness». Journal of Popular Music Studies, 2004, 1, pp. 4-39.

WUNDERLICH, Annelise. «Cuban Hip Hop: Making Space for New Voices of Dissent». En BASU, Dipannita y Sidney J. LEMELLE (eds.). The Vinyl Ain’t Final: Hip Hop and the Globalization of Black Popular Culture. Ann Arbor: Pluto, 2006, pp. 167-179.
Hankin, C. D. (2015). Counterpoint of Los Orishas and Los Aldeanos: Cuban hip hop in and outside the Revolution. 1616: Anuario De Literatura Comparada, 4, 201–219. Retrieved from https://revistas.usal.es/dos/index.php/1616_Anuario_Literatura_Comp/article/view/13006

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Charlie D. Hankin

,
University of Oregon
Music School. UO School of Music and Dance - 1225 University of Oregon. Eugene, OR 97403-1225, Estados Unidos
+