Current Convergences between the Galician and the Portuguese Theatre: Creating a «Teatro do aquí»

Abstract

The object of study of this paper is focused on the performing relations between Galicia and Portugal, building on the recent initiatives of Portuguese-Galician theatre exchange, which consolidates and confirms the relations of interest, with unequal intensity, that have been present since the 1990s. As a result, this work falls under the studies on literary and cultural relations between Galicia and Portugal, from the dialogue and artistic exchange which are based in the performing arts. The methodological approach will take into account the characteristics of the performing arts, as well as the configuration, orientations and interests of the Galician and Portuguese theatre systems that determine the interrelation between both spaces, in the framework of a social, political and ideological context, which accompanies and conditions the successive initiatives of cultural proximity or distancing.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
S/A. «Da Ría de Aveiro a Ortegal: Por un espacio teatral común». Ensaio. Revista de Teatro de Galicia e do Norte de Portugal, 1997a, 1, s/p.

S/A. «I festeixo, II festeixo». Ensaio. Revista de Teatro de Galicia e do Norte de Portugal, 1997b, 1, s/p.

S/A. «Editorial». Revista Galega de Teatro, 2002, 30, p. 3.

ABUÍN GONZÁLEZ, Anxo. «A configuración dos teatros nacionais na península Ibérica». En ABUÍN GONZÁLEZ, Anxo y Anxo TARRÍO (eds.). Bases metodolóxicas para unha historia comparada das literaturas da Península Ibérica. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 2004, pp. 253-278.

ALONSO MONTERO, Xesús. «Limiar». En LÓPEZ SILVA, Inmaculada et al. (coords.). 40 anos daquel Abrente. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2013, pp. 9-16.

CASTRO GUEDES, Jorge. «Rever (quase) tudo». Ensaio. Revista de Teatro de Galicia e do Norte de Portugal, 1997, 1, s/p.

CASTRO GUEDES, Jorge. «Da necessidade da residência para a itinerância». Ensaio. Revista de Teatro de Galicia e do Norte de Portugal, 1998, 2, pp. 141-142.

CASTRO GUEDES, Jorge. «“Movimento dos 31” em Portugal ou de quando o teatro se torna cidadania». Revista Galega de Teatro, 2001, 27, pp. 44-46.

CENTRO DRAMÁTICO GALEGO. Caderno pedagóxico. As actas escuras. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2010. <http://www.centrodramatico.org/imxd/ noticias/doc/1264435225Didactico_As_actas_escuras.pdf> [10 xaneiro 2014].

CETBASE. Teatro em Portugal. Lisboa: Centro de Estudos de Teatro. <http://ww3. fl.ul.pt/CETbase/> [28 xaneiro 2014].

CRUZ, Duarte Ivo. História do teatro português. Lisboa: Verbo, 2001.

FITEI. Festival Internacional de Teatro de Expresión Ibérica. <www.fitei.com> [28 xaneiro 2014].

HERAS, Guillermo. «El difícil equilibrio de la relación entre industrias culturales y artes escénicas». En TORTOSA, Virgilio (ed.). Mercado y consumo de ideas. De industria a negocio cultural. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, 2009, pp. 171-180.

GONZÁLEZ-MILLÁN, Xoán. Literatura e sociedade en Galicia (1975-1990). Vigo: Xerais, 1994.

GUEDE Oliva, Manuel. «Fragmentario heterodoxo sobre o teatro galego». Colóquio. Letras, 1995, 137-138, pp. 191-197.

GUEDE Oliva, Manuel. «Teatro e sociedade». Ensaio. Revista de Teatro de Galicia e do Norte de Portugal, 1997, 1, s/p.

GUEDE Oliva, Manuel. «Outras historias de nós». En VIDAL BOLAÑO, Roberto. Mar revolto. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2001.

GUEDE Oliva, Manuel. «Dirección y organización de espectáculos. Pero ¿quién tiene las llaves?». En OLIVA, César (ed.). El teatro español ante el siglo XXI. Madrid: Sociedad Estatal España Nuevo Milenio, 2002a.

GUEDE Oliva, Manuel. «Para facer grande a nosa escrita dramática». En BECERRA SUÁREZ, Carmen y M.ª Teresa VILARIÑO PICOS. Roberto Vidal Bolaño, escritor escénico. Lugo: TrisTram, 2002b, pp. 33-36.

GUEDE Oliva, Manuel. «Conversas con… Manuel Guede (Director do Centro Dramático Galego)». Desde o córner. O blog (persoal) de Xaquín Núñez, 2014. <http://xaquinnunez.wordpress.com/2014/02/08/manuel-guede-director-do- centro-dramatico-galego/> [10 febreiro 2014].

LAMAPEREIRA, Antón. «O teatro portugués na Revista Galega de Teatro». Ensaio. Revista de Teatro de Galicia e do Norte de Portugal, 1997, 1, s/p.

LÓPEZ SILVA, Inmaculada. «Do texto ao espectáculo, entre Vidal Bolaño e Martins». Revista Galega de Teatro, 2001, 27, pp. 53-56.

LÓPEZ SILVA, Inmaculada. «Roberto Vidal Bolaño no sistema literario galego». En BECERRA SUÁREZ, Carmen y M.ª Teresa VILARIÑO PICOS. Roberto Vidal Bolaño, escritor escénico. Lugo: TrisTram, 2002, pp. 37-66.

LÓPEZ SILVA, Inmaculada e Dolores VILAVEDRA. Un abrente teatral. As mostras e o concurso de eatro de Ribadavia. Vigo: Galaxia, 2002.

LÓPEZ SILVA, Inmaculada et al. (coords.). 40 anos daquel Abrente. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2003.

LÓPEZ-IGLESIAS SAMARTIM, Roberto. O Processo de Construçom do Sistema Literário Galego entre o Franquismo e a Transiçom (1974-1978): Margens, relaçons, estrutura e estratégias de planificaçom cultural. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, 2010. Tese de Doutoramento. <http:// dspace.usc.es/bitstream/10347/2858/1/9788498874549_content.pdf> [22 xaneiro 2014].

MADEIRA, Rui. «Basta de flores!». Sete Palcos, 2003, 4, pp. 86-93.

MADEIRA, Rui. «Conversas con… Rui Madeira (Director da Companhia de Teatro de Braga)». Desde o córner. O blog (persoal) de Xaquín Núñez, 2014. <http:// xaquinnunez.wordpress.com/2014/02/08/rui-madeira-director-da-companhiade-teatro-de-braga/> [10 febreiro 2014].

MARTINS, José. «Possível, desejável, necessário!». Ensaio. Revista de Teatro de Galicia e do Norte de Portugal, 1997, 1, s/p.

MARTINS, José. «José Martins. Teatro transfronteirizo». Tempos novos, 2001, 51, pp, 56-62.

PAZOS JUSTO, Carlos. «O primeiro modernismo português e a/na Galiza (1915): um caminho (im)possível». En NÚÑEZ SABARÍS, Xaquín. Diálogos ibéricos sobre a modernidade. Braga, Editorial Humus-CEHUM, 2011, pp. 41-62.

PORTO, Carlos. Em busca do teatro perdido. Lisboa, Plátano Editora, 1973.

REGO, Néstor. «Passos necessários». En REGO, Néstor (coord.). A Fondo. Cadernos de análise. Galiza e a Lusofonia: o cerne comum. Sermos Galiza, 2013, 6.

RIOBÓ, Pedro P. O teatro galego contemporâneo (1936-1996). A Coruña: Biblioteca-Arquivo Teatral «Francisco Pillado Mayor», 1999.

TEATRO DO ATLÁNTICO. «Uma acção teatral para este lugar do mundo». Sete Palcos, 2003, 4, pp. 98-99.

TORRES FEIJÓO, Elías J. «Contributos sobre o objecto de estudo e metodologia sistémica. Sistemas literários e literaturas nacionais». En ABUÍN GONZÁLEZ, Anxo y Anxo TARRÍO. Bases metodolóxicas para unha historia comparada das literaturas da Península Ibérica. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 2004, pp. 253-278.

TORRES FEIJÓO, Elías J. «Relacionamento literário galego-português. Legitimação e expansão com Sísifo ao fundo». En SÁEZ DELGADO, Antonio y Luis Manuel GASPAR (eds.). Suroeste. Relaciones literarias y artísticas entre España y Portugal (1890-1936)/Relações literárias e artísticas entre Portugal e Espanha (18901936). Badajoz: Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo/ Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2010a, vol. 1, pp. 163-185.

TORRES FEIJÓO, Elías J. «Alfredo Pedro Guisado, um século depois». En PAZOS JUSTO, Carlos. Trajectória de Alfredo Guisado e a sua relação com a Galiza (19101921). Santiago de Compostela: Laiovento, 2010b, pp. 9-12.

TROCO X Troco. Revista Lusofonía. <http://www.revistalusofonia.pt/cultura/artigo.php?id=troco_x_troco> [3 febrero 2014].

VÁZQUEZ CUESTA, Pilar. «Portugal-Galicia, Galicia-Portugal: un diálogo asimétrico». Colóquio. Letras, 1995, 137-138, pp. 5-21.

VIDAL BOLAÑO, Roberto. «O encontro: Algunhas consideracións previas». Ensaio. Revista de Teatro de Galicia e do Norte de Portugal, 1997, 1, s/p.

VIDAL BOLAÑO, Roberto. «Vidal Bolaño estrena “A burla do galo”». El Cultural, 5 de abril de 2000. <http://www.elcultural.es/version_papel/TEATRO/15399/Vi- dal_Bolano_estrena_a_burla_do_galo> [20 xaneiro 2014].

VIDAL BOLAÑO, Roberto. Mar revolto. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2001.

VIEITES, Manuel. «“Terra de lobos”. Na procura dunha utopia». Ensaio. Revista de Teatro de Galicia e do Norte de Portugal, 1997, 1, s/p.

VIEITES, Manuel (ed.). Do novo teatro á nova dramaturxia (1965-1995). Vigo: Xerais, 1998.

VIEITES, Manuel. «TEATRAgal: encuentros de teatro en Galicia y el norte de Portugal». MadryGal, 1999, 2, pp. 159-161.

VIEITES, Manuel. «Teatro privado e institucional. Encrucilladas e apostas». Tempos novos, 2001, 51, pp. 54-55.

VIEITES, Manuel. A configuración do sistema teatral galego (1882-1936). Santiago de Compostela: Laiovento, 2003.

VILLALÁIN, Damián. «O grupo de Ribadavia: Roberto Vidal Bolaño, Manuel Lorenzo, Euloxio Ruibal». En VIEITES, Manuel (ed.). Do novo teatro á nova dramaturxia (1965-1995). Vigo: Xerais, 1998, pp. 85-108.

VV. AA. Um manifesto. Cultura Galega, 2001. <http://www.culturagalega.org/even- tos/mostra_ganorte/manifesto.htm> [30 xaneiro 2014].
Sabarís, X. N. (2015). Current Convergences between the Galician and the Portuguese Theatre: Creating a «Teatro do aquí». 1616: Anuario De Literatura Comparada, 4, 77–106. Retrieved from https://revistas.usal.es/dos/index.php/1616_Anuario_Literatura_Comp/article/view/13001

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Xaquín Núnez Sabarís

,
Universidade do Minho
Instituto de Letras e Ciências Humanas – Universidade do Minho. Campus de Gualtar – 4710-057 Braga (Portugal)
+