The Intersection of Technology and Tradition: An Ethnographic Analysis of the Integration of Artificial Intelligence in the Highlands of Chiapas

  • Thelma Hermenegilda González Zúñiga
    Universidad Mesoamericana thelmazuniga04[at]gmail.com
  • Victor del Carmen Avendaño Porras
    Universidad Pedagógica Nacional, México
  • Karla María GUTIÉRREZ LÓPEZ
    Universidad Mesoamericana

Abstract

The present article offers an ethnographic analysis of how artificial intelligence has been integrated into the region of Altos de Chiapas, examining the intersection between technology and tradition. It emphasizes the importance of maintaining cultural identity and the traditions of indigenous communities. The methodology employed in this study was grounded in an ethnographic approach, wherein in-depth interviews were conducted with various participants to gather perspectives on the adoption and perception of artificial intelligence in Altos de Chiapas. Key actors involved in this process included 2 members of indigenous communities, 2 educators specialized in indigenous education, 1 high school administrator, and 2 technology experts. The information obtained through the interviews was organized and analyzed using Atlas.ti software. The analysis focused on six key dimensions: [1] individual perceptions and experiences, [2] changes in cultural practices, [3] cultural identity and sense of community, [4] preservation and transmission of traditional knowledge, [5] economic and employment impact, [6] social dynamics and power. Through this approach, the aim was to understand how the integration of artificial intelligence affects and intertwines with the tradition and culture of indigenous communities in Altos de Chiapas. The results of the analysis revealed complexity in the interaction between technology and tradition, showing that artificial intelligence can provide advantages in terms of access to information and educational opportunities. However, challenges were also identified, such as concerns about the loss of indigenous language and cultural practices due to the influence of social media and exposure to other cultures. In this regard, there is a notable concern about the potential impact on the preservation of traditions and ancestral knowledge of indigenous communities.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Ameigeiras, A. (2006). El abordaje etnográfico en la investigación social. Estrategias de Investigación Cualitativa, 2006, 107-151.

Allen, G. y Chan, T. (2017). Artificial intelligence and national security. Cambridge, ma: Belfer Center for Science and International Affairs.

Avendaño, V. (2023). Currículum 4.0: La personalización del aprendizaje en la era digital. Editorial Universidad de la Serena.

Barrios Tao, H., Díaz Pérez, V. y Guerra, Y. (2020). Subjetividades e ia: desafíos para «lo humano». Veritas, (47), 81-107.

Blanco, J. M. y Cohen, J. (2018). ia y poder. Real Instituto Elcano, ari, 93.

Carabantes López, M. (2020). ia lingüística perfecta: efectos sobre la autopercepción del ser humano. Scio, (18), 207-234.

Colobrans, J., Serra, A., Faura, R., Bezos, C. y Martin, I. (2012). La tecno-antropología. Antropología Experimental, (12).

Corvalán, J. G. (2019). El impacto de la ia en el trabajo. Revista de Direito Econômico e Socioambiental, 10(1), 35-51.

Domínguez, M. M., Navarro, D. A. G. y López, J. M. (2021). Determinantes de la brecha digital en comunidades indígenas de Oaxaca. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 12(22), 45-69.

Hidalgo, C. y Stagnaro, A. (2016). Antropología de la Ciencia y la Tecnología. Cuadernos de Antropología Social, (43), 09-11.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (15 de julio del 2023). Cuéntame. Censo de Población y Vivienda 2020. Chiapas. México.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, Secretaría de Comunicaciones y Transportes e Instituto Federal de Telecomunicaciones (17 de julio del 2023). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (endutih) 2020. México.

Matos Michel, M. (2020). Influencia social de la tecnología en la pérdida de la identidad cultural. Opuntia Brava, 12(1).

Mora, F. C., Moran, E. H., García, E. L. y Litardo, R. M. (2020). Importancia de los conocimientos tradicionales, recursos genéticos y derechos de propiedad intelectual. Journal of Science and Research, 5 (ciningec), 60-78.

Nolla Cao, N. (1997). Etnografía: una alternativa más en la investigación pedagógica. Educación Médica Superior, 11(2), 107-115.

Olguín, A. G. (2018). Relación entre economía y algunos paradigmas de ia. Trascender, Contabilidad y Gestión, (7), 26-33.

Terrones Rodríguez, A. L. (2020). ia, responsabilidad y compromiso cívico y democrático. Revista cts, 15(44), 253-276.

Velasco, H. y De Rada, Á. D. (1997). La lógica de la investigación etnográfica. Editorial Trotta.
González Zúñiga, T. H., Avendaño Porras, V. del C., & GUTIÉRREZ LÓPEZ , K. M. (2024). The Intersection of Technology and Tradition: An Ethnographic Analysis of the Integration of Artificial Intelligence in the Highlands of Chiapas. Revista Euroamericana De Antropología, (14), 223–239. https://doi.org/10.14201/rea202314223239

Downloads

Download data is not yet available.
+