Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Spanish Political Parties on Facebook: New Sources of Content for Political Journalism

  • Ana Beriain Bañares
    Abat Oliba CEU University
  • Raquel Crisóstomo Gálvez
    ESERP Business & Law School
  • Ismael Xiva i Molina
    Abat Oliba CEU University chivamolinaismael[at]gmail.com

Résumé

Political parties take advantage of the internet to disseminate their messages, particularly during election campaigns. In addition to the public, these messages reach journalists, who have turned these platforms into another tool for their professional work. The aim of this study is to reflect on how the nature of publications can affect the work of journalists who use this content as raw material to work with. In order to explore this more deeply, a quantitative approach is proposed, consisting of a metric analysis of 1,280 Facebook posts by 10 political forces and a survey of 1,004 people, representing the universe of the Spanish population. The results show that the parties disseminate unidirectional and propagandistic content on Facebook during campaigns, marginalising dialogue and interaction. This restricts journalists’ ability to converse with political parties through the social network, which at the same time is impacted by messages whose veracity is secondary to their objective of reaching as many internet users as possible.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Benaissa, S. (2018). Las redes sociales como fuente de información periodística en la prensa digital española (‘El País’, ‘El Mundo’, ‘La Vanguardia’ and ‘ABC’). Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 8(3), 13-42.

Berganza, M. R. and Ruiz, J. A. (2005). Investigar en comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. McGraw-Hill.

Beriain, A., Crisóstomo, R. and Xiva, I. (2022). Comunicación política en España: representación e impacto en redes sociales de los partidos en campaña. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, LXVII (244), 335-362. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2022.244.75881

Bericat, E. (1996). La sociedad de la información. Tecnología, cultura, sociedad. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (76), 99-122. https://doi.org/10.2307/40183988

Casero-Ripollés, A. and Izquierdo-Castillo, J. (2013). Between Decline and a New Online Business Model: The Case of the Spanish Newspaper Industry. Journal of Media Business Studies, 10(1), 63-78. https://doi.org/10.1080/16522354.2013.11073560

Chadwick, A. (2013). The hybrid media system: Politics and power. Oxford University Press.

Gamir-Ríos, J. (2016). Blogs, Facebook y Twitter en las elecciones generales de 2011. Estudio cuantitativo del uso de la web 2.0 por parte de los cabezas de lista del PP y del PSOE. Dígitos: Revista de Comunicación Digital, 1(2), 101-120. http://dx.doi.org/10.7203/rd.v0i2.53

Gamir-Ríos, J., Cano-Orón, L. and Baviera, T. (2022). Análisis del aumento de seguidores y de la presencia multiplataforma de la clase política en Facebook, Twitter e Instagram en campañas electorales (2011-2019). Fonseca, Journal of Communication, (24), 211-231. https://doi.org/10.14201/fjc.28295

García, D. F. and Abuín, N. (2019). Preferencias y pautas de comportamiento de los usuarios en los sitios web de los partidos políticos españoles. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(2), 803-817. https://doi.org/10.5209/esmp.64809

Gerbaudo, P. (2018). Social Media and Populism: an Elective Affinity. Media, Culture & Society, 40(5), 745-753. https://doi.org/10.1177/0163443718772192

Grubenmann, S. (2017). Journalists’ Professional Identity A resource to cope with change in the industry? Journalism Studies, 18(6), 732-748. https://doi.org/10.1080/1461670X.2015.1087812

Grunig, J. and Hunt, T. (1984). Managing public relations. Holt, Rinehart and Winston.

Guerrero-Solé, F. (2018). Interactive Behavior in Political Discussions on Twitter: Politicians, Media and Citizens' Patterns of Interaction in the 2015 and 2016 Electoral Campaings in Spain. Social Media + Society, 4(4), 1-16. https://doi.org/10.1177/2056305118808776

Hess, K. and Gutsche Jr., R. E. (2019). Total Eclipse of the Social: What Journalism Can Learn from the Fundamentals of Facebook. Journalism Practice, 13(8), pp. 1.013-1.017. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1642126

Johnson, B. G. and Kelling, K. (2021). Facebook and the boundaries of professional journalism. In L. T. Price, K. Sanders, and W. N. Wyatt (eds.). The Routledge Companion to Journalism Ethics. 407-416). https://doi.org/10.4324/9780429262708

Lischka, J. A. (2021). Logics in Social Media News Making: How social media editors marry the Facebook logic with journalistic standards. Journalism, 22(2), 430-447. https://doi.org/10.1177/1464884918788472

Lischka, J. A. y Garz. M. (2021). Clickbait news and algorithmic curation: A game theory framework of the relation between journalism, users, and platforms. New Media & Society, pp. 1-22. https://doi.org/10.1177/14614448211027174

López-Rabadán, P., López-Meri, A. and Doménech-Fabregat, H. (2016). La imagen política en Twitter. Estrategias de los partidos políticos españoles. Index Comunicación, 6(1), 165-195.

Marta-Mazo, C., Rodríguez, J. M. and Peñalva, S. (2020). Competencias digitales en periodismo. Revisión sistemática de la literatura científica sobre nuevos perfiles profesionales del periodista. Revista Latina de Comunicación Social, (75), 53-68. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1416

Martins, A. M. (1997). Modelos de democracia. Revista Filosófica de Coímbra, (11), 85-100.

Monfort, N. (2013). Internet: de la rapidez a la inmediatez. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (5), 269-271. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2013.5.20

Spooren, P., Mortelmans, D. and Denekens, J. (2007). Student evaluation of teaching quality in higher education: development of an instrument based on 10 Likert-scales. Assessment & Evaluation in Higher Education, 32(45), 667-669. https://doi.org/10.1080/02602930601117191

Von Nordheim, G., Boczek, K. and Koppers, L. (2018). Sourcing the Sources. An analysis of the use of Twitter and Facebook as a journalistic source over 10 years in The New York Times, The Guardian, and Süddeutsche Zeitung. Digital Journalism, 6(7), 807-828. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1490658

Welbers, K. and Opgenhaffen, M. (2019), Presenting News on Social Media. Digital Journalism, 7(1), 45-62. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1493939

Wimmer, R. and Dominick, J. (2011). Mass media research: an introduction. Wadsworth.

Xiva, I. (2022). La comunicación política en las redes Facebook, Twitter e Instagram en la campaña electoral de las elecciones generales del 26 de junio de 2016 en España: análisis comparativo de partidos parlamentarios y extraparlamentarios (Doctoral thesis). Abat Oliba-CEU University, Barcelona.
Beriain Bañares, A., Crisóstomo Gálvez, R., & Xiva i Molina, I. (2022). Spanish Political Parties on Facebook: New Sources of Content for Political Journalism. Fonseca, Journal of Communication, (25), 61–76. https://doi.org/10.14201/fjc.29749

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
+