Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Relevance of Brand Management within Advertising, Advertising and Corporate Communication, and Marketing Degrees in the Spanish University

Abstract

This work attempts to validate or refute a working hypothesis raised around the relevance of brand management, under-stood as its own subject, Within the Degrees of Advertising and Public Relations, Advertising and Corporate Commu-nication, and Marketing at the Spanish university. To this end, two main objectives are proposed, through an ascending step-type structure: to establish a basic theoretical framework for the discipline of brand management through a biblio-graphic review of national and international experts, professionals and academics; and to determine the relevance of the discipline within the Spanish University Degrees set in the research through the analysis of the content of the subjects that are part of the portal on study plans. The results and conclusions obtained allowed us to answer the questions raised, and they also set out a series of relevant questions when making decisions for the future of brand management and the role they should play within the academic scope, seeking to improve the training received by university students (understood as the future specialized professionals required by the sector) in this discipline.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aaker, D. (2012). Relevancia de la marca. Madrid: Pearson Educación.

Aaker, D. A; Joachimsthaler, E; Del Blanco, R. M. A. & Fons, V. C. (2005). Liderazgo de marca. Bilbao: Deusto.

AEBRAND & ESADE (2014). La salud del branding en España. Informe de resultados 2014, Madrid: AEBRAND.

AEBRAND & ESADE (2018). La salud del branding en España. Informe de resultados 2014, Madrid: AEBRAND.

Alameda, D. (2016). Innovación Audiovisual. http://innovacionaudiovisual.com/2016/10/13/marcas-y-culturas-colectivas/ [Último acceso: 27 de febrero de 2020].

Alloza, A. (2015). IV Jornadas Branding Days (UCM). https://www.youtube.com/watch?v=JdHJrM2SSME [Último acceso: 12 de febrero de 2020].

Ayestarán, E. (2016). El Imperativo Digital: La Gestión Empresarial En La Era Digital/The Digital Imperative: Business Management In The Digital Era. Boletín de estudios económicos, 71(219). Pp. 457-482.

Baena, V., & Cerviño, J. (2014). Nuevas dimensiones y problemáticas en el ámbito de la creación y gestión de marcas. Cuadernos de estudios empresariales, 24. Pp. 11-50.

Bardin, L. (1991). Análisis de contenido. Madrid: Akal.

Benavides, J. (2012). La investigación en comunicación y publicidad: nuevos temas y problemas. Questiones publicitarias, 17. Pp. 71-93.

Benavides, J. (2013). A propósito del brand management. En: Principios de estrategia publicitaria y gestión de marcas. Nuevas tendencias de brand management. Madrid: McGraw-Hill, pp. IX-XII.

Benavides, J. (2013). Nuevas tendencias en la comunicación de la marca. XIV Foro de Investigadores en Comunicación. Universidad Cardenal Herrera. Valencia [13 de febrero de 2013].

Benavides, J. (2017). Los nuevos caminos en la evolución de las marcas. Madrid: Fragua.

Benbunan, J., Schreier, G., & Knapp, B. (2019). Disruptive Branding: How to Win inTimes of Change. Londres: Kogan Page.

Bernete, F. (2013). Análisis de contenido. En: Conocer lo Social: Estrategias, técnicas de construcción y análisis de datos. Madrid: Fragua. Pp. 193-261.

Borsotti, C. (2009). Temas de metodología de la investigación en Ciencias Sociales empíricas. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Checa, A. (2007). Historia de la Publicidad. La Coruña: Netbiblo.

Clifton, R. (2010). El futuro de las marcas. En: En clave de marcas. Madrid: LID, pp. 315-327.

Costa, J. (2013). La era de las marcas. En: Los 5 pilares del branding: anatomía de la marca. Barcelona: CPC Editor, pp. 11-35.

Fernández Gómez, J. (2013). Principios de estrategia publicitaria y gestión de marcas. Nuevas Tendencias de Brand Management. Madrid: McGraw-Hill.

Fetscherin, M., & Heinrich, D. (2015). Consumer brand relationships research: A bibliometric citation meta-analysis. Journal of Business Research, 68(2). Pp. 380-390.

Fill, C., & Turnbull, S. L. (2016). Marketing communications: brands, experiences and participation. Londres: Pearson.

Frampton, J. (2010). ¿Qué hace grande a una marca?. En: En clave de marcas. Madrid: LID, pp. 79-87.

Galmés, M. (2016). Las comunicaciones de marca digitales: hacia un modelo experiencial transmedia. En: Los medios digitales españoles: procesos de cambio e innovación (CAC104). La Laguna: Cuadernos Artesanos de Comunicación, pp. 153-172.

García, M. (2005). Arquitectura de marcas. Madrid: Esic Editorial.

Heding, T., Knudtzen, C., & Bjerre, M. (2015). Brand management: Research, theory and practice. New York: Routledge.

Hernández Sampieri, R. (2006). Formulación de hipótesis. En: Metodología de la investigación. Méjico DF: McGraw-Hill, pp. 73-101.

Herrera, E. (2008). Metodología de la investigación. Lima: Pearson-Prentice Hall.

Kapferer, J-N. (2012). The new strategic brand management. Advance insights & strategic thinking. Philadelphia: Kogan Page.

Keller, K. (2008). Administración estratégica de marca. Naupalcán de Juárez: Pearson/Prentice Hall.

Keller, K., Parameswaran, M. & Jacob, I. (2011). Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity. London: Pearson Education.

Krueger, R. (1991). El grupo de discusión: guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide.

Llorens, C. (2019). La creación del logotipo España Global. Gráffica. https://graffica.info/conrad-llorens-espana-global/ [Último acceso: 18 de febrero de 2020].

Mayorga, S. (2018). La gestión de marca en el contexto universitario español: análisis de los grados de publicidad y relaciones públicas. Tesis doctoral. Universidad Pontificia de Salamanca.

Medina, A. (2016). El futuro de la comunicación. Píldoras de publicidad, marketing y medios digitales. Madrid: Pirámide.

Neuendorf, K. (2016). The content analysis guidebook. Cleveland: Sage.

Nogueira, L., Nogueira, M., Navarro, J. & Lizcano, E. (2015). Metodología de las ciencias sociales. Madrid:Tecnos.

Piñuel Raigada, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Sociolinguistic Studies, 3(1). Pp. 1-42.

Rodríguez Bravo, Á. (2003). La Investigación aplicada. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 30. Pp. 17-36.

Rosenbaum, R., Percy, L., & Pervan, S. (2015). Strategic brand management. Oxford: Oxford University Press.

Sáenz López, K., Gorjón Gómez, F., Gonzalo Quiroga, M. & Díza Barrado, C. (2012). Metodología para investigaciones de alto impacto en las ciencias sociales. Madrid: Dykinson.

Sánchez Puentes, R. (2014). Enseñar a investigar: una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanidades. Méjico D.F.: Iisue.

Silverman, D. (1997). Qualitative research. Theory, method and prectice. London: SAGE.

Stalman, A. (2014). Brandoffon: el branding del futuro. Barcelona: Gestión 2000.

Taylor, S., Bogdan, R. & DeVault, M. (2015). Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource. New Jersey: John Wiley & Sons.

Tunaroza, J. D., & Torres, D. R. (2016). La integración de las comunicaciones de marketing como núcleo de las comunicaciones de marca. Revista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios), 3(1). Pp. 40-49.

Vargas Cordero, Z. (2009). «La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica». Revista Educación, 33(1). Pp. 155-165.

Velilla, J. (2010). Branding: Tendencias y retos en la comunicación de marca. Barcelona: UOC.

Walvis, T. (2010). Branding with brains. The science of setting sustomers to shoose your company. London: Pearson.

Weber, M. (2017). Methodology of social sciences. London: Routledge.
Mayorga Escalada, S. (2020). Relevance of Brand Management within Advertising, Advertising and Corporate Communication, and Marketing Degrees in the Spanish University. Fonseca, Journal of Communication, (20), 91–124. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/fjc20202091124

Downloads

Download data is not yet available.
+