Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Music and Idealization of the Ccountryside in Marqués de Villa-Alcázar (1885-1967) and Jesús García Leoz (1904-1953) Documentary Films

Abstract

Between 1942 and 1953, Jesús Francisco González de la Riva Vidiella (1885-1967), known as Marqués de Villa-Alcázar, di-rected twenty-six documentary films about the countryside, which included the participation of Jesús García Leoz (1904-1953) as arranger, pianist and music director.In this work, from the perspective of the relationship between the music and context and the perception of his art as me-tatext, in the sense of a complex symbolic object with a great evocative power on the viewer, some techniques put into practice while filming these documentaries are evidenced. The aim of this techniques is to produce a new meaning starting from the non-explicit narrative speech, producing the effect of turning the films into a propaganda tool to give legitimacy to Franco’s regime during the autarkic period.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bakhtin, M. (1981). The Dialogical Imagination. Austin: University of Texas Press.ç

Barciela, C. y López, M. I. (2003). El fracaso de la política agraria del primer franquismo, 1939-1959. Veinte años perdidos para la agricultura española. En C. Barciela (coord.), Autarquía y mercado negro: el fracaso económico del primer franquismo, 1939-1959 (pp. 55-93). Barcelona: Crítica.

Bosque, J. (2014). Del INC al IRYDA: análisis de los resultados de la política de colonización posterior a la Guerra civil. Agricultura y Sociedad, 32, pp. 153-191. Disponible en: https://www.mapa.gob.es/ministerio/pags/biblioteca/revistas/pdf_ays/a032_03.pdf

Chion, M. (1997). La música en el cine. Barcelona: Paidós.

Fraile, T. (2005). Músicas posibles: tendencias teóricas de la relación música-imagen. En M. Olarte (ed.), La música en los medios audiovisuales (pp. 295-314). Salamanca: Plaza Universitaria Ediciones.

Fraile, T. y Radigales, J. (2006). La música en los estudios de comunicación audiovisual. Prospecciones y estado de la cuestión. Trípodos, 19, pp. 99-112. Disponible en: https://www.raco.cat/index.php/tripodos/article/viewFile/41633/42420%20rel=’nofollow’

Fraile, T. (2007). El elemento musical en el cine. un modelo de análisis. En J. J. Marzal y F. J. Gómez (coords.), Metodologías de análisis del film (pp. 527-538). Madrid: Edipo. Disponible en: http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/38640

Fraile, T. (2009). De nuevo el dedo en la llaga. Algunas reflexiones metodológicas sobre el estudio de la música cinematográfica. En M. Olarte (ed.), Reflexiones en torno a la música y la imagen desde la musicología española (pp. 83-103). Salamanca: Plaza Universitaria Ediciones.

García, J. M. (2015). Biofilmografía de D. Francisco González de la Riva y Vidiella, Marqués de Villa Alcázar. Obra cinematográfica 1934-1966. El marqués de Villa Alcázar. (pp. 11-15). Madrid: Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente. [Serie Fondo documental histórico cinematográfico, nº 11. 2ª edición revisada, actualizada y remasterizada]. Disponible en: https://www.mapa.gob.es/es/ministerio/archivos-bibliotecas-mediateca/mediateca/libretomarques-villla-alcazar_tcm30-444375.pdf

Gómez, A. (1997). El fracaso de la autarquía: la política económica española y la posguerra mundial (1945-1959). Espacio, Tiempo y Forma, 10, pp. 297-313. Disponible en: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:ETFSerie5-6B5B39C3-E386-779B-E5A4-91595BD32E30&dsID=Documento.pdf

Gómez, C. (2004). Una revisión y una reflexión sobre la política de colonización agraria en la España de Franco. Historia del presente, 3, pp. 65-86. Disponible en: http://historiadelpresente.es/sites/default/files/revista/articulos/3/305unarevisionyunareflexionsobrelapoliticadecolonizacionagrariaenlaespanadefranco.pdf

Gómez, A. (2015). Modos de hacer y de pensar el documental científico rural. Obra Cinematográfica El Marqués de Villa Alcázar 1934-1966 (pp. 37-48). Madrid: Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente. [Serie Fondo documental histórico cinematográfico, nº 11. 2ª edición revisada, actualizada y remasterizada]. Disponible en: https://www.mapa.gob.es/es/ministerio/archivos-bibliotecas-mediateca/mediateca/libretomarques-villla-alcazar_tcm30-444375.pdf

Gómez, A. (2017). El paisaje en el documental científico del marqués de Villa Alcázar. En E. Ortega (ed.), De cultura visual y documentales en España (1934-1966): la obra cinematográfica del marqués de Villa Alcázar (pp. 87-126). Granada: Comares.

Gómez, A. y Poyato, P. (2017). La obra marquesiana en el contexto del documental agrario español: dimensiones política y científica. En E. Ortega (ed.), De cultura visual y documentales en España (1934-1966): la obra cinematográfica del marqués de Villa Alcázar (pp. 19-28). Granada: Comares.

Gómez, F. J. y Parejo, N. (coords.) (2013). Discursos y narraciones en el documental rural: el marqués de Villa Alcázar. Tenerife, España: Cuadernos Artesanos de Latina/XX.

Gorbman, C. (1987). Unheard Melodies: Narrative Film Music, Bloomington: Indiana University Press.

Ibáñez, J. (1943). Discurso trascendental pronunciado por el Sr. Ministro de Educación Nacional en el Real Conservatorio de Música y Declamación. Ritmo, XIV/165, pp. 3-4.

Iglesias, I. (2013). Hechicero de las pasiones del alma: el jazz y la subversión de la biopolítica franquista (1939-1959). Trans: Transcultural Music Review, 17, pp. 1939-1959. Disponible en: https://www.sibetrans.com/trans/public/docs/trans-17-10.pdf

Jakob, M. (2010). El jardín y la representación. Pintura, cine y fotografía. Madrid: Ediciones Siruela.

Ledesma, D. (1907). Folk-lore o Cancionero Salmantino. Madrid: Imprenta Alemana.

Lluís i Falcó, J. (1995). Parámetros per una analisi de la banda sonora musical cinematográfica. D´Art, 21, pp. 169-186. Disponible en: https://www.raco.cat/index.php/Dart/article/viewFile/100453/151032

Marqués de Villa-Alcázar (1944). Cinematografía agrícola, forestal y ganadera. Conferencias pronunciadas en la emisión Radio Agrícola. Madrid: Ministerio de Agricultura. [Conferencia pronunciada el 1 de noviembre de 1943]. Disponible en: https://www.mapa.gob.es/en/ministerio/archivos-bibliotecas-mediateca/mediateca/articulo-radio_tcm38-89757.pdf

Marqués de Villa-Alcázar (1951). El cine aplicado a la divulgación agrícola. Revista Española de Pedagogía, 34, pp. 311-320. Disponible en: https://www.mapa.gob.es/en/ministerio/archivos-bibliotecas-mediateca/mediateca/divulgacion-agricola_tcm38-89756.pdf

Melendo, A. (2017). Reconstrucción de la memoria histórica a propósito de la mujer en la obra del marqués de Villa Alcázar. En E. Ortega (ed.), De cultura visual y documentales en España (1934-1966): la obra cinematográfica del marqués de Villa Alcázar (pp. 127-166). Granada: Comares.

Morin, E. (1972). El cine o El hombre imaginario: ensayo de antropología. Barcelona: Seix Barral.


http://metamentaldoc.com/9_La%20Representacion%20de%20la%20Realidad_Bill%20Nichols.pdf

Obra cinematográfica del Marqués de Villa-Alcázar (1934-1966). Madrid: Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino, 2011.

Obra cinematográfica 1934-1966. El marqués de Villa Alcázar. Serie Fondo documental histórico cinematográfico, nº 11. [2ª edición revisada, actualizada y remasterizada]. Madrid: Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente, 2015.

Ortega, E. (ed.). De cultura visual y documentales en España (1934-1966): la obra cinematográfica del marqués de Villa Alcázar. Granada: Comares, 2017.

Paniagua, A. (2016). Visiones en off de la despoblación rural en el franquismo. Ager. Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, 20, pp. 139-160. Disponible en: http://www.ceddar.org/content/files/articulof_386_07_Ager-20-05-Paniagua.pdf

Poyato, P. (2012). Las charlas cinematográficas del Marqués de Villa-Alcázar: documental científico e ideología en el primer franquismo. En Actas IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social (CILCS) (pp. 1-15). Tenerife: Universidad de la Laguna. Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/12SLCS/2012_actas/088_Poyato.pdf

Poyato, P. (2014). Los yunteros de Extremadura (Marqués de Villa-Alcázar, 1936): Un eslabón recuperado del documental cinematográfico de la segunda república. Archivo español de Arte, LXXXVII, 347, pp. 263-280. Disponible en: https://www.mapa.gob.es/es/ministerio/archivos-bibliotecas-mediateca/mediateca/poyato_tcm30-89759.pdf

Poyato, P. (2015). III. Sobre los mecanismos de captura del interés del espectador en los documentales del marqués de Villa Alcázar. Obra Cinematográfica El Marqués de Villa Alcázar 1934-1966 (pp. 21-36). Madrid: Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente. [Serie Fondo documental histórico cinematográfico, nº 11. 2ª edición revisada, actualizada y remasterizada]. https://www.mapa.gob.es/es/ministerio/archivos-bibliotecas-mediateca/mediateca/libretomarques-villla-alcazar_tcm30-444375.pdf

Poyato, P. (2016). La dimensión política de los primeros documentales del Marqués de Villa-Alcázar. Zer, 21/41, pp. 209-226. Disponible en: https://www.mapa.gob.es/eu/ministerio/archivos-bibliotecas-mediateca/mediateca/poyato-dimension_tcm35-89760.pdf

Poyato, P. (2017). La componente ideológica de los primeros documentales cinematográficos del marqués de Villa Alcázar (1934-1949). En E. Ortega (ed.), De cultura visual y documentales en España (1934-1966): la obra cinematográfica del marqués de Villa Alcázar (pp. 47-86). Granada: Comares.

Rodríguez, E. (2014). Obra cinematográfica del Marqués de Villa-Alcázar (1934-1966), colección de 14 DVD y un folleto publicado en Madrid por el Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino en 2011. Historia Agraria, 62, pp. 219-242.

Ruiz, V. (2015). Fronteras excluyentes e inclusivas. La música tradicional y popular como argumento sonoro en el caso de la composición musical de José Nieto para la serie documental Esta es mi tierra: «El País Valenciano, de Joan Fuster». En J. Vera et ali. (eds.), Fronteras reales, fronteras imaginadas (pp. 167-192). Alicante: Letra de Palo. [Serie: Sonidos en la retina, núm. 2]. Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com/obra/fronteras-reales-fronteras-imaginadas/

Tagg, P. (1999). Music, moving image, semiotics and the democratic right to know. Disponible en: http://tagg.org/articles/sth99art.html

Tuñón, M. y Biescas, J. A. (1980). España bajo la dictadura franquista 1939-1975. Barcelona: Labor.
García Sánchez, A. (2020). Music and Idealization of the Ccountryside in Marqués de Villa-Alcázar (1885-1967) and Jesús García Leoz (1904-1953) Documentary Films. Fonseca, Journal of Communication, (20), 221–235. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/fjc202020221235

Downloads

Download data is not yet available.
+