Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Round Trip Narratives: Appropriations, Influences and Mutual Contamination between Painting, Photography and Cinema

Abstract

The following essay analyzes the phenomenon of mobile frontiers and the accompanying contamination that is produced across different visual media. The development of new visual technologies, between the 19th and 20th centuries, forced prior media (such as painting and drawing) to reinvent themselves fully. Concurrently, these emerging technologies have often taken inspiration from their predecessors. Many artists, having reflected on their creations and the interaction between different linguistic codes that permeate all mentioned disciplines, are able to continue to grow and innovate throughout their specific narratives. This article analyzes some of these historic milestones which, during these last two centuries, have enhanced cross-media proposals originating from painting, photography, or film industry, and have generated some hybridized poetics filling the gap existing between disciplines.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alberti, Leon Battista (1511). Trattato della Pittura. [Versión en castellano: De la pintura, México D.F.: Servicios editoriales de la Facultad de Ciencias, UNAM, 1996]

Batchen, Geoffrey (1997). Burning with Desire. The Conception of Photography. Cambridge, USA: Massachusetts Institute of Technology. [Versión en castellano: Arder en deseos. La concepción de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2004]

Baudelaire, Charles (1859). Le public moderne et la photographie, carta escrita a le Directeur de la Revue Française, París: Crítica al salón de 1859.

Bernard, Emile (1907). Recuerdos sobre Paul Cézanne, publicado en dos partes en el Mercure de France, del 1 al 16 de octubre de 1907. Recogido en el estudio crítico de M. Doran Sobre Cézanne. Conversaciones y testimonios. Barcelona: Gustavo Gili, 1980.

Brea, José Luis (2002). La era postmedia. Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca (CASA)

Burgin, Victor (1982). Photography, Fantasy, Funtion, en: Thinking Photography. Londres: Mc Millan.

Cabanne, Pierre (1967). Entretiens avec Marcel Duchamp. Éditions Pierre Belfond, París. [Versión en castellano: Conversaciones con Marcel Duchamp, Barcelona: Anagrama, 1984.]

Daston, Lorraine; Galison, Peter (2007). Objectivity, Cambridge, Massachussetts: Zone Books, MIT Press.

Frizot, Michael (1984). Le temps contitué. Récit chronophotographique avec arrêts sur image, en el libro-catálogo Éttiene-Jules Marey, editado por el Centre National de la Photograhie de París, París: Photopoche.

Gaudreault, André; Marion, Philippe (2006). Cinéma et généalogie des médias, en Médiamorphoses, no. 16, Paris: Armand Colin, pp. 24-30.

Gómez-Isla, José (2008). Transgénesis mediáticas. Las particularidades discursivas de la Web como ‘medio’ o como ‘metamedio’, en Actas del Congreso I +C. Investigar la Comunicación. Congreso Fundacional de la Asociación Española de Investigadores en Comunicación. Santiago de Compostela, 30 de enero a 1 de febrero de 2008, pp. 1-17.

González García, Fernando (2019). Intermedialidad, institución y polisistemas. El cine como sistema dinámico: legitimación cultural e instituciones, en revista Caracteres. Estudios culturales y críticos en la esfera digital, Vol. 8, no. 1, mayo de 2019.

Greenberg, Clement (1960). The Modern Painting, en Forum Lectures, Washington D.C: Voice of America.

Herrera Navarro, Javier (1982). Pintura y fotografía. Historia de sus recíprocas relaciones, en Nueva Lente, nº 119-120, julio-agosto de 1982, Madrid.

Horacio: Epistula ad Pisones. (Siglo I A.C). [Versión en castellano: Arte Poética de Horacio o Epístola a Los Pisones. Traducción de Fernando Lozano, 1777. Createspace Independent Pub, 2013]

Lessing, Gotthold Efraim (1766). Laokoon oder über die Grenzen der Mahlerey und Poesie. Berlín: 1766. [Versión en castellano: Laocoonte o sobre los límites de la pintura y la poesía. Madrid: Tecnos, 1990]

Manovich, Lev (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital, Barcelona: Paidós.

Marinetti, Filippo Tommaso (1909). Primer manifiesto del futurismo italiano, en periódico Le Figaro, 20 de febrero de 1909.

Micheli, Mario de (1979). Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid: Alianza Editorial.

Moholy-Nagy, László (1929), Von Material zu Architektur, [Versión en castellano: La nueva visión, Buenos Aires: Ediciones Infinito, 1963]

Newhall, Beaumont (1964). The History of Photography from 1839 to the Present Day. Museum of Modern Art New York, 1964, pp. 30 y 31.

Paech, Joaquim (2010). A Institicionalização e a literarização do filme, en revista Contingentia, 5 (1), pp. 99-114.

Scharf, Aaron (1974). Art and Photography. Pelican Books, Harmondsworth [Versión en castellano: Arte y fotografía, Madrid: Alianza Editorial, 1994.]

Tagg, John (1988). The Burden of Representation. Nueva York: Macmilllan Publishers. [Versión en castellano: El peso de la representación. Ensayos sobre fotografías e historias, Barcelona: Gustavo Gili, 2005].

Weibel, Peter. La Condición Postmedial, en La Condición Postmedia. Madrid: Centro Cultural Conde Duque, 2006

Wendell Holmes, Oliver (1861). Sun-Painting and Sun Sculpture, en Atlantic Monthly, vol. 8, pp. 13-29.
Gómez-Isla, J. (2019). Round Trip Narratives: Appropriations, Influences and Mutual Contamination between Painting, Photography and Cinema. Fonseca, Journal of Communication, (19), 117–146. https://doi.org/10.14201/fjc201919117146

Downloads

Download data is not yet available.
+