Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

On a Tendency of Female Desire in Mainstream Cinema. The Re-construction of Identity in the Audiovisual Diptych Gravity (2013) and The Wind (1928)

Abstract

In contemporary audiovisual fiction, the action plots starring the female researcher develop one of the most complex and challenging female constellations in the Hollywood universe, the study of which can help us understand how the cultural idea of ??(becoming) a woman is forged, and what are the possible transformations experienced by this identity model in the history of the audiovisual imaginary. This textual analysis aims to explore this aesthetic universe with Alfonso Cuarón's Gravity (2013), a case of representative analysis of a trend that has been installed in mainstream cinema. The spectacular trajectory of the heroine developed beyond known borders, against the backdrop of the immensity of space, also constitutes a metafictional reflection on the cultural construction of identity, which in a socio-historical context of crisis questions the referents of female subjectivity. In order to understand what place this aesthetic proposal occupies in this symbolic constellation of the female researcher, as well as to assess in a historical dimension the identity journey developed by Dr. Stone, a comparative (textual) analysis method has been chosen, generating an intertextual dialogue between Gravity and Victor Sjöstrom's The Wind (1928).
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Antón, L. (2014). El drama pasional de la mujer investigadora. Un arquetipo femenino de la crisis. (pp. 57-82) En: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía, no 8.
(2016). La perspectiva Crane. La crisis de identidad femenina en Psicosis (A. Hitchcock, 1960). (pp.53-78) En: Feminismo/s. Revista del Instituto Universitario de Investigación de Estudios de Género de la Universidad de Alicante, no 27.

(2020). El nacimiento de una nueva mujer en el western. Llegar a ser heroína en El viento (Victor Sjöstrom, 1928). L'Atalante.

Anónimo. (2019). Brad Pitt bromea con un astronauta: “¿Quién lo hizo mejor, Clooney o yo?”, El País, 17 de diciembre de 2019.

Barthes, R. (2000). Mitologías. Madrid: Siglo XXI.

Bassa, J. y Freixas, R. (1997). El cine de ciencia ficción. Una aproximación. Barcelona: Paidós.

Bazin, A. (2001). “Ontología de la imagen fotográfica” pp. 26-30. En ¿Qué es el cine? Barcelona: Anagrama.

Barbara Creed, “Horror and the Archaic Mother: Alien” pp. 16-30. En The Monstruous Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis. London: Routledge, 1993.

Butler, A. (2002). «Introduction: from counter-cinema to minor cinema». En Women's Cinema. The Contested Sreen. Wallflower, Londres, pp. 1-23.

Campbell, J. (2001). El he?roe de las mil caras. Me?xico: Fondo de Cultura Econo?mica.

Cowie, E. (1997). Representing the Woman: Cinema and Psychoanalisis. London: MaCmillan.

Escudero Pérez, J. (2010). Tecnoheroínas: identidades femeninas en la ciencia ficción cinematográfica. Oviedo: KRK Ediciones.

De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no. Feminismo, semiótica y cine. Madrid: Cátedra.

De Lauretis, T. (1995). “El sujeto de la fantasía” En Colaizzi, G. (Ed.), Feminismo y teoría fílmica. Valencia: Episteme.

Doane, M. A. (1987). The Desire to Desire. The Woman's Film of the 1940’s. Londres: MacMillan.

Gilbert, S. y Gubar, S. (1998). La loca del desván. La escritora y la imaginación literaria del siglo XIX. Madrid: Cátedra.

Greimas, J. A. (1987). Semántica estructural. Madrid: Gredos.

Hutcheon, L. (1991). The Politics of Postmodern Parody. En H. F. Plett (ed.), Intertextuality (pp. 225-236). Berlín: Walter de Gruyter.

Johnston, C. (2000). Women’s Cinema as Counter-Cinema. En E. A. Kaplan (ed.), Feminism and Film (pp. 22-33). Oxford: Oxford University Press.

Kaplan, E. A. (1983). Women & Film. Both Sides of the Camera. Londres: Taylor & Francis.

Kristeva, J. (1988). Poderes de la perversión. México: Siglo XXI.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres. Feminismo y cine. Madrid: Cátedra.

Elisa McCausland y Diego Salgado (2019). Una historia feminista de la ciencia ficción audiovisual. Madrid: errata naturae.

Mitry, J. (1989). Estética y psicología del cine. 1 y 2. Las formas. Barcelona: Siglo XXI.

Modleski, T. (2002). Hitchcock et la théorie féministe. Les femmes qui en savaient trop. París: L’Harmattan.

Mullor, M. (2019). ‘Ad Astra’: Brad Pitt se marca un ‘Gravity’ con aires ‘freudianos’. Esquire.

Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16(3), 6-18. doi: https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6

Murdock, M. (2010). Ser mujer. Un viaje heroico. Madrid: Gaia.
Propp, V. (1998). Las raíces históricas del cuento. Fundamentos, Madrid.

Telotte, J.P. (2002). El cine de ciencia ficción. Cambridge University.

Zunzunegui, S. (2007). Tres tristes tópicos. En: Marzal Felici, J. y Gómez Tarín, F.J., Metodologías del análisis del film. Madrid: Edipo.
Antón Sánchez, L. (2021). On a Tendency of Female Desire in Mainstream Cinema. The Re-construction of Identity in the Audiovisual Diptych Gravity (2013) and The Wind (1928). Fonseca, Journal of Communication, (22). https://doi.org/10.14201/fjc-v22-22676

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Antón Sánchez

,
Universidad Rey Juan Carlos
Profesora contratada doctora de la Universidad Rey Juan Carlos. Departamento: Comunicación y Sociología. Asignatura: Lenguaje Audiovisual en grado y cultura audiovisual en el máster de Periodismo cultural y nuevas tendencias. He escrito varios artículos sobre la representación de la identidad femenina en el cine de Hollywood. Asimismo, he publicado un análisis textual sobre El verdugo: Disfraz y pasión creativa. La modernidad de la escritura en el El verdugo (L. G. Berlanga, 1963).
+