Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Reflections and Traces of Modern Movement Architecture in the Spanish Documentary Newsreel NO-DO

Abstract

This paper is based on the relationship established between cinematography and architecture, which is considered a fundamental connection insofar as it is constituted as a paradigm of compositional and aesthetic fecundity. Starting from this correspondence, we propose an approach to the representation of architecture from a filmic perspective. In particular, we refer to the Spanish architectural production developed during the Franco regime, which could have been influenced by the Modern Movement and could have been collected in the NO-DO Documentary Newsreel. This cinematographic newsreel was the official means of communication of the regime, its obligatory projection before the films shown in Spanish cinemas began in 1943 and continued until 1975, which indicates that we are dealing with a fundamental device of the visual culture of Franco's regime. In this medium, we seek to find architectural examples that may have reflected the Modern Movement in Spain from 1950, a date that indicates the beginning of a certain openness in the regime when the veto on Spain was lifted by the UN, until 1965, the final date established by DoCoMoMo Ibérico for the recording of examples of modern architecture. We propose to approach the projection of the architectural image in this omnipresent newsreel of Spanish life and to analyze how its aesthetic and identity values are reflected from a filmic perspective.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alagón Laste, J. M. y Vázquez Astorga, M. (2015). Escuelas de «sabor agrario» en los pueblos creados por el Instituto Nacional de Colonización en la zona de La Violada-Canal de Monegros I, Aragón, Espacio, Tiempo y Educación, 2(1), 281–308. DOI: https://dx.doi.org/10.14516/ete.2015.002.001.014

Almonacid Canseco, R. (2006). Colegio San Fernando de Valladolid. Técnicas de reciclaje: la modernidad del proyecto del arquitecto Joaquín Muro, en Villalobos, Daniel -ed.- Doce edificios de arquitectura moderna en Valladolid. Valladolid/Oporto: Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Valladolid/ Escola Superior Artística do Porto, 35–56.

Anta Félez, J. L. (2018). El no-do como mal de archivo. De locución propagandística a imaginario social. Antropología Experimental, (18), 53–60. DOI: https://dx.doi.org/10.17561/rae.v18.m1.5

Benévolo, L. (1999). Historia de la arquitectura contemporánea. G. Gili. Barcelona. 8ª edición.

Cabeza-Laínez, J. Almodóvar-Melendo, J.M., Revenga-Domínguez, P., Rodríguez-Cunill, I. & Yingying Xu. (2022) New Simulation Tool for Architectural Design in the Realm of Solar Radiative Transfer, Designs, n. º6,1–21. DOI: https://doi.org/10.3390/designs6050072

Cairns, G. (2007). El arquitecto detrás de la cámara: la visión espacial del cine, Abada Editores.

Deshpande, A. (2004). Films as historical sources or alternative history. Economic and Political Weekly, 4455–4459.

Fernández Alba, A. (1972). La crisis de la arquitectura española (1939–1972). TREMP, España.

García Gómez, A. (2016). Las Microescuelas de Rafael de La-Hoz. Una arquitectura de emergencia. In III Congreso Pioneros de la Arquitectura Moderna Española: Análisis Crítico de una obra, Fundación Alejandro de la Sota, 409–418.

García González, G. (2015). Y Castilla se hizo España...: nacionalización y representación cinematográfica de Castilla en el NO-DO, 1943-1956. Studia Historica. Hª Contemporánea, 33, pp. 253-271.

González Sáez, J.M. (2014). Ifni en el NO-DO (1943-1969). Revista Internacional de Historia de la Comunicación, nº 2, Vol. 1, pp. 62-85.

Más Torrecillas, V. J. (2008). Arquitectura social y estado entre 1939 y 1957: La Dirección General de Regiones Devastadas (Doctoral dissertation, UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia).

Montaner, J.M. (1999). La segunda posguerra en Europa: España, en Benévolo, L. Historia de la arquitectura contemporánea. G. Gili. Barcelona. 8ª edición (1999).

Moradiellos García, E. (2008). La España de Franco (1939-1975): política y sociedad. Madrid, Ed. Síntesis.

Paz, M.A., y Sánchez, I. (1999). La historia filmada: los noticiarios cinematográficos como fuente histórica. Una propuesta metodológica. Filmhistoria online, 9 (1), 17–33.

Pérez Escolano, V. (1996). Arquitectura y Movimiento Moderno en Andalucía. PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 15, 115–121.

Pérez-Escolano, V. (2014). La arquitectura española del segundo franquismo y el boletín de la dirección general de arquitectura (1946–1957). Ra. 25–40.

Pérez Moreno, L.C. (2013). Nueva Forma: la construcción de una cultura arquitectónica en España (1966–1975) (Tesis Doctoral en Arquitectura).

Ramírez Martínez, F. E. (2008). Ciencia, tecnología y propaganda. El NO-DO, un instrumento de popularización de la ciencia al servicio del Estado, 1943-1964. III Jornada d’Història de la Ciència i Ensenyament, Nova Època, vol. 1 (2), pp. 253-261.

Revenga Domínguez, P. (2012). Metodologías, interpretaciones y tributos de la historia del arte. In 90 Años de Cultura. Universidad Nacional Autónoma de México, 87–125.

Revenga Domínguez, P. y Muñoz Burbano, C.C. (2019). Ciclo Colombino e industria editorial. La retórica visual al servicio del imaginario imperial (España, 1892), Temas Americanistas, n. º 43, 27–59.

Revenga Domínguez, P. y Magrí, R. (2020). Franco Minissi e il restauro innovativo di Santa Maria dei Greci ad-Agrigento (1970–1973). LEXICON. Storie e architettura in Sicilia e nel Mediterraneo, n.º 30, 78–87.

Rodríguez Mateos, A. (2002). NO-DO: El origen. Razones que motivaron la creación de la imagen oficial del régimen. En La comunicación social durante el franquismo. Diputación de Málaga, CEDMA, pp. 261-276.

Rodríguez Mateos, A. (2005). La memoria oficial de la Guerra Civil en NO-DO (1943-1959). Historia y comunicación social, vol. 10, pp. 179-200.

Rodríguez Mateos, A. (2008). Un franquismo de cine. La imagen política del Régimen en el noticiario NO-DO (1943-1959). Madrid, Ediciones Rialp.

Rubio Pozuelo, N. (2016). Arquitectura y poder: el discurso visual del NO-DO y la arquitectura del franquismo (1943–1975). UCOARTE. Revista de Teoría e Historia del Arte, 5, 133–157. DOI: https://doi.org/10.21071/ucoarte.v5i0.9557

Sambricio, C. (2021). ¿Movimiento Moderno o Modernidad?: Málaga y la arquitectura de la ley Salmón. Eviterna, (10), 117–127.

Sánchez-Biosca, V. y Tranche, R.R., (2006). NO-DO: el tiempo y la memoria. Cátedra/Filmoteca Española.

Solà Morales, I. (1976). La arquitectura de la vivienda en los años de la Autarquía, en Arquitectura, num. 199, Madrid.

Sosa Díaz-Saavedra, J. A. (2019). Conexiones y enlaces. En: García Braña, C. et al., En García Braña, C., Gómez Agustí, C., Landrove, S., & Pérez Escolano, V. (Eds.) En Arquitectura del Movimiento Moderno en España. Revisión del Registro DOCOMOMO Ibérico 1925-1965. Fundación Arquia, 141–156.

Ventajas Dote, F. (2006). Málaga en el NO-DO (1943-1980). Isla de Arriará: revista cultura y científica, nº 27, pp. 187-222.

Villarreal Ugarte, L. (2011). Las relaciones compositivas entre cine y arquitectura. Dearq. Revista de Arquitectura, (8), 62–71.
Rubio Pozuelo, N. (2023). Reflections and Traces of Modern Movement Architecture in the Spanish Documentary Newsreel NO-DO. Fonseca, Journal of Communication, (26), 261–282. https://doi.org/10.14201/fjc.31236

Downloads

Download data is not yet available.
+