The Shadowy Language of Shadow in The Phantom Carriage (Victor Sjöström, 1920). Cultural, Contextual and Filmic Analysis
Abstract Since the late nineteenth century, and especially during the first quarter of the twentieth century, the artistic use of shadow developed throughout Europe with an unusual power; it was not, by any means, an exclusive device of German expressionist cinema. In order to explain the finer way Victor Sjöström used it in The Phantom Carriage (1920), this paper traces a brief history of the shadow and its transposition in the theater and cinema; it contextualizes the film within Scandinavian cinematography of the time and within the director’s career; and it analyzes, from the literary basis of Selma Lagerlöf and by the speech of the images, several fragments of film showing a certain lighting language. From this reading, shadow becomes the centerpiece of the film and allows to reconsider its position within the history of European cinema.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Araujo, Fernando (1900): “Revista de revistas”. En La España Moderna, Madrid
Arnheim, Rudolf (2005): Arte y percepción visual. Madrid: Alianza
Bachmann, Anne (2012): “Souvenirs from the Selma Lagerlöf silent film adaptations: How ‘beautiful’ book editions and prestige cinema collaborated in Swedish visual culture around 1920”. En Scandinavica - International Journal of Scandinavian Studies, Vol. 51, nº 2, pp. 184-207
Baird, Bill (1973): The Art of the Puppet. Nueva York: Bonanza Books
Barasch, Moshe (1978): Light and color in the Italian Renaissance theory of art. Nueva York: New York University Press
Baxandall, Michael (1997): Las sombras y el Siglo de las Luces. Madrid: Visor
Belting, Hans (2012): Antropología de la imagen. México DF: Katz Editores
Blackham, Olive (1960): Shadow Puppets. Londres: Barrie and Rockcliff
Bolin, Göran & Forsman, Michael (1996): “Film Studies in Sweden. The Past, the Present and the Future”. En Nordicom Review, nº 2
Bonet Correa, Antonio (2012): Los cafés históricos. Madrid: Cátedra
Cabañas Guevara, Luis (1944): Cuarenta años de vida de Barcelona 1890-1930. Barcelona: Memphis
Castillo Martínez, Ignacio Javier (2006): “El sentido de la luz. Ideas, mitos y evolución de las artes y los espectáculos de la luz hasta el cine”. Director: Carles Ameller Ferretjans. Departament de Disseny i imatge, Facultat de Belles Arts Sant Jordi, Universitat de Barcelona, Barcelona (España)
Chen, Fan Pen Li (2003): “Shadow Theaters of the World”. En Asian Folklore Studies, vol. 62, nº 1, pp. 25-64
Cook, Olive (1963): Movement in Two Dimensions: A Study of the Animated and Projected Pictures which Preceded the Invention of Cinematography. Londres: Hutchinson
Cueto-Asín, Elena (2001): “The Chat Noir’s Théâtre d’Ombres: Shadow Plays and the Recuperation of Public Space”. En Weisberg, Gabriel P. (Ed.): Montmartre and the Making of Mass Culture. New Brunswick y Londres: Rutgers University Press
Eco, Umberto (2014a): Historia de la belleza, Barcelona: DeBolsillo
Eco, Umberto (2014b): Historia de la fealdad, Barcelona: DeBolsillo
Eisner, Lotte H. (1988): La pantalla demoniaca: las influencias de Max Reinhardt y del expresionismo. Madrid: Cátedra
Fernández Ruiz, Beatriz (2009): La sombra: guía didáctica, Madrid: Fundación Colección Thyssen-Bornemisza
Fields, Armond (1993): Le Chat Noir: A Montmartre cabaret and its artists in turn-of-the century Paris. California: Santa Barbara Museum of Art
Florin, Bo (1999): “From Sjöström to Seastrom”. En Film History, Vol. 11
Florin, Bo (2012): Transition and Transformation. Victor Sjöström in Hollywood. 1923-1930, Amsterdam: Amsterdam University Press
Forslund, Bengt (1991): Victor Sjöström, hans liv och verk. Estocolmo: Bonniers
Furhammar, Leif (1991): Filmen i Sverige. En historia i tio kapitel. Wiken: Höganäs
Genette, Gérard (1989): Palimpsestos. Madrid: Taurus
Gombrich, E. H. (1995): Shadows. The Depiction of Cast Shadows in Western Art (Catálogo de la exposición celebrada en la National Gallery de Londres), Londres
Gómez Sánchez, Diego (2009): Sombra iluminada: la sombra como espejo del cambio de paradigma plástico en la pintura del siglo XIX. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha
Gregor, Ulrich & Patales, Enno (1973): Geschichte des Films. Bertelsmann
Gubern, Román (2006): Historia del cine. Barcelona: Editorial Lumen
Gubern, Román (2013): Cultura audiovisual. Escritos 1981-2011. Madrid: Cátedra
Houchin, John (1984): “The Origins of the ‘Cabaret Artistique’”. En TDR. The Drama Review, Vol. 28, nº 1 (French Theatre), primavera, pp. 5-14. http://www.jstor.org/stable/1145557
Idestam-Almquist, Bengt (1952): Classics of the Swedish Cinema. Estocolmo: Zetterlund & Thelanders
Kaufmann, Thomas Da Costa (1975): “The Perspective of Shadows: The History of the Theory of Shadow Projection”. En Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, XXXVIII, pp. 258-287
Kracauer, Siegfried (1961): De Caligari a Hitler. Historia psicológica del cine alemán. Nueva Visión: Buenos Aires
Lagerlöf, Selma (1922): Thy Soul Shall Bear Witness!, Londres: Odhams Press Limited
Lagerroth, Ulla-Britta (1968): “The Troll in Man - A Lagerlöf Motif”. En Scandinavian Studies, Vol. 40, nº 1, febrero, pp. 51-60
Larsson, Mariah & Marklund, Anders (Eds.) (2010): Swedish Film: An Introduction and Reader. Lund: Nordic Academic Press
Lemercier de Neuville, Louis (1911): Ombres chinoises. París : Le Bailly (Éditeur O. Bornemann)
Martínez Moro, Juan (2015): Arqueología del arte moderno. Cuerpo, objeto y lugar en un horizonte de extinción. Cantabria: Ediciones La Bahía
Muñoz del Amo, Áurea (2008): “Consideraciones sobre la sombra en relación a la evolución del pensamiento y el arte”. En Revista de Bellas Artes: revista de artes plásticas, estética, diseño e imagen, nº 6, pp. 131-144
Myrsiades, Linda (1988): The Karagiozis Tradition and Greek Shadow Theater. Hanover y Londres: University Press of New England
Nieto Alcaide, Víctor Manuel (1981): La luz, símbolo y sistema visual. Madrid: Cátedra
Olov Qvist, Per & Von Bagh, Peter (2000): Guide to the Cinema of Sweden and Finland. Westport: Greenwood Publishing Group
Parreño, José María (1989): Cuentos de sombras. Madrid: Siruela
Paszylk, Bartlomiej (2009): The Pleasure and Pain of Cult Horror Films: An Historical Survey. Jefferson: McFarland & Company
Pensel, Hans (1969): Seastrom and Stiller in Hollywood. Nueva York: Vantage Press
Pischel, Richard (1902): The home of the Puppet-Play. Londres: Luzac and Co.
Rood, Roland (1941): Color and Light in Painting. Nueva York: Columbia University Press
Sadoul, Georges (2004): Historia del cine mundial desde los orígenes. México D.F. y Buenos Aires: Siglo XXI Editores
Salomon, Marc (2000): Sculpteurs de lumières. Les directeurs de la photographie. París: Bibliothèque du Film (BIFi)
Sánchez-Biosca, Vicente (1990): Sombras de Weimar. Contribución a la historia del cine alemán, 1918-1933. Madrid: Verdoux
Schmige, Maximilian (2005): “Film History Research Comparison. Victor Sjöström: Life and Career”. En http://files.maximilian-schmige.com/victor_sjostrom_research_ucsb_by_schmige_2005.pdf
Schoemaker, George H. (1994): “Mai ’68 and the Traditionalization of French Shadow Theater”. En The Journal of American Folklore, Vol. 107, nº 425
Schöne, Wolfgang (1989): Über das Licht in der Malerei. Berlin
Soila, Tytti & Soderbergh Widding, Astrid & Iversen, Gunnar (1998): Nordic National Cinemas. Londres y Nueva York: Routledge
Sundholm, John & Thorsen, Isak & Andersson, Lars Gustaf & Hedling, Olof & Iversen, Gunnar & Møller, Birgir Thor (2012): Historical Dictionary of Scandanavian Cinema. Maryland: Scarecrow Press
Stoichita, Victor I. (2000): Breve historia de la sombra. Madrid: Siruela
Tanizaki, Junichirõ (1994): El elogio de la sombra. Madrid: Siruela
Vigarello, Georges (2012): La silhouette du XVIIIème siècle à nos jours. Naissance d’un défi. Seuil
Waldekranz, Rune (1941): Filmen växer upp, Estocolmo: Hugo Gebers
Wright, Rochelle (2002): “Guide to the Cinema of Sweden and Finland by Per Olov Qvist; Peter von Bagh”. En Scandinavian Studies, Vol. 74, nº 1
Zubiaur Carreño, Francisco Javier (1999): Historia del Cine y de otros medios audiovisuales. Pamplona: Universidad de Navarra.
Arnheim, Rudolf (2005): Arte y percepción visual. Madrid: Alianza
Bachmann, Anne (2012): “Souvenirs from the Selma Lagerlöf silent film adaptations: How ‘beautiful’ book editions and prestige cinema collaborated in Swedish visual culture around 1920”. En Scandinavica - International Journal of Scandinavian Studies, Vol. 51, nº 2, pp. 184-207
Baird, Bill (1973): The Art of the Puppet. Nueva York: Bonanza Books
Barasch, Moshe (1978): Light and color in the Italian Renaissance theory of art. Nueva York: New York University Press
Baxandall, Michael (1997): Las sombras y el Siglo de las Luces. Madrid: Visor
Belting, Hans (2012): Antropología de la imagen. México DF: Katz Editores
Blackham, Olive (1960): Shadow Puppets. Londres: Barrie and Rockcliff
Bolin, Göran & Forsman, Michael (1996): “Film Studies in Sweden. The Past, the Present and the Future”. En Nordicom Review, nº 2
Bonet Correa, Antonio (2012): Los cafés históricos. Madrid: Cátedra
Cabañas Guevara, Luis (1944): Cuarenta años de vida de Barcelona 1890-1930. Barcelona: Memphis
Castillo Martínez, Ignacio Javier (2006): “El sentido de la luz. Ideas, mitos y evolución de las artes y los espectáculos de la luz hasta el cine”. Director: Carles Ameller Ferretjans. Departament de Disseny i imatge, Facultat de Belles Arts Sant Jordi, Universitat de Barcelona, Barcelona (España)
Chen, Fan Pen Li (2003): “Shadow Theaters of the World”. En Asian Folklore Studies, vol. 62, nº 1, pp. 25-64
Cook, Olive (1963): Movement in Two Dimensions: A Study of the Animated and Projected Pictures which Preceded the Invention of Cinematography. Londres: Hutchinson
Cueto-Asín, Elena (2001): “The Chat Noir’s Théâtre d’Ombres: Shadow Plays and the Recuperation of Public Space”. En Weisberg, Gabriel P. (Ed.): Montmartre and the Making of Mass Culture. New Brunswick y Londres: Rutgers University Press
Eco, Umberto (2014a): Historia de la belleza, Barcelona: DeBolsillo
Eco, Umberto (2014b): Historia de la fealdad, Barcelona: DeBolsillo
Eisner, Lotte H. (1988): La pantalla demoniaca: las influencias de Max Reinhardt y del expresionismo. Madrid: Cátedra
Fernández Ruiz, Beatriz (2009): La sombra: guía didáctica, Madrid: Fundación Colección Thyssen-Bornemisza
Fields, Armond (1993): Le Chat Noir: A Montmartre cabaret and its artists in turn-of-the century Paris. California: Santa Barbara Museum of Art
Florin, Bo (1999): “From Sjöström to Seastrom”. En Film History, Vol. 11
Florin, Bo (2012): Transition and Transformation. Victor Sjöström in Hollywood. 1923-1930, Amsterdam: Amsterdam University Press
Forslund, Bengt (1991): Victor Sjöström, hans liv och verk. Estocolmo: Bonniers
Furhammar, Leif (1991): Filmen i Sverige. En historia i tio kapitel. Wiken: Höganäs
Genette, Gérard (1989): Palimpsestos. Madrid: Taurus
Gombrich, E. H. (1995): Shadows. The Depiction of Cast Shadows in Western Art (Catálogo de la exposición celebrada en la National Gallery de Londres), Londres
Gómez Sánchez, Diego (2009): Sombra iluminada: la sombra como espejo del cambio de paradigma plástico en la pintura del siglo XIX. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha
Gregor, Ulrich & Patales, Enno (1973): Geschichte des Films. Bertelsmann
Gubern, Román (2006): Historia del cine. Barcelona: Editorial Lumen
Gubern, Román (2013): Cultura audiovisual. Escritos 1981-2011. Madrid: Cátedra
Houchin, John (1984): “The Origins of the ‘Cabaret Artistique’”. En TDR. The Drama Review, Vol. 28, nº 1 (French Theatre), primavera, pp. 5-14. http://www.jstor.org/stable/1145557
Idestam-Almquist, Bengt (1952): Classics of the Swedish Cinema. Estocolmo: Zetterlund & Thelanders
Kaufmann, Thomas Da Costa (1975): “The Perspective of Shadows: The History of the Theory of Shadow Projection”. En Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, XXXVIII, pp. 258-287
Kracauer, Siegfried (1961): De Caligari a Hitler. Historia psicológica del cine alemán. Nueva Visión: Buenos Aires
Lagerlöf, Selma (1922): Thy Soul Shall Bear Witness!, Londres: Odhams Press Limited
Lagerroth, Ulla-Britta (1968): “The Troll in Man - A Lagerlöf Motif”. En Scandinavian Studies, Vol. 40, nº 1, febrero, pp. 51-60
Larsson, Mariah & Marklund, Anders (Eds.) (2010): Swedish Film: An Introduction and Reader. Lund: Nordic Academic Press
Lemercier de Neuville, Louis (1911): Ombres chinoises. París : Le Bailly (Éditeur O. Bornemann)
Martínez Moro, Juan (2015): Arqueología del arte moderno. Cuerpo, objeto y lugar en un horizonte de extinción. Cantabria: Ediciones La Bahía
Muñoz del Amo, Áurea (2008): “Consideraciones sobre la sombra en relación a la evolución del pensamiento y el arte”. En Revista de Bellas Artes: revista de artes plásticas, estética, diseño e imagen, nº 6, pp. 131-144
Myrsiades, Linda (1988): The Karagiozis Tradition and Greek Shadow Theater. Hanover y Londres: University Press of New England
Nieto Alcaide, Víctor Manuel (1981): La luz, símbolo y sistema visual. Madrid: Cátedra
Olov Qvist, Per & Von Bagh, Peter (2000): Guide to the Cinema of Sweden and Finland. Westport: Greenwood Publishing Group
Parreño, José María (1989): Cuentos de sombras. Madrid: Siruela
Paszylk, Bartlomiej (2009): The Pleasure and Pain of Cult Horror Films: An Historical Survey. Jefferson: McFarland & Company
Pensel, Hans (1969): Seastrom and Stiller in Hollywood. Nueva York: Vantage Press
Pischel, Richard (1902): The home of the Puppet-Play. Londres: Luzac and Co.
Rood, Roland (1941): Color and Light in Painting. Nueva York: Columbia University Press
Sadoul, Georges (2004): Historia del cine mundial desde los orígenes. México D.F. y Buenos Aires: Siglo XXI Editores
Salomon, Marc (2000): Sculpteurs de lumières. Les directeurs de la photographie. París: Bibliothèque du Film (BIFi)
Sánchez-Biosca, Vicente (1990): Sombras de Weimar. Contribución a la historia del cine alemán, 1918-1933. Madrid: Verdoux
Schmige, Maximilian (2005): “Film History Research Comparison. Victor Sjöström: Life and Career”. En http://files.maximilian-schmige.com/victor_sjostrom_research_ucsb_by_schmige_2005.pdf
Schoemaker, George H. (1994): “Mai ’68 and the Traditionalization of French Shadow Theater”. En The Journal of American Folklore, Vol. 107, nº 425
Schöne, Wolfgang (1989): Über das Licht in der Malerei. Berlin
Soila, Tytti & Soderbergh Widding, Astrid & Iversen, Gunnar (1998): Nordic National Cinemas. Londres y Nueva York: Routledge
Sundholm, John & Thorsen, Isak & Andersson, Lars Gustaf & Hedling, Olof & Iversen, Gunnar & Møller, Birgir Thor (2012): Historical Dictionary of Scandanavian Cinema. Maryland: Scarecrow Press
Stoichita, Victor I. (2000): Breve historia de la sombra. Madrid: Siruela
Tanizaki, Junichirõ (1994): El elogio de la sombra. Madrid: Siruela
Vigarello, Georges (2012): La silhouette du XVIIIème siècle à nos jours. Naissance d’un défi. Seuil
Waldekranz, Rune (1941): Filmen växer upp, Estocolmo: Hugo Gebers
Wright, Rochelle (2002): “Guide to the Cinema of Sweden and Finland by Per Olov Qvist; Peter von Bagh”. En Scandinavian Studies, Vol. 74, nº 1
Zubiaur Carreño, Francisco Javier (1999): Historia del Cine y de otros medios audiovisuales. Pamplona: Universidad de Navarra.
Allepuz García, P. (2015). The Shadowy Language of Shadow in The Phantom Carriage (Victor Sjöström, 1920). Cultural, Contextual and Filmic Analysis. Fonseca, Journal of Communication, 11(11), 283–309. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/13444
Downloads
Download data is not yet available.
+
−