Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

Expand networking: rhizomatic mapping of current models of collaboration, production and exhibition of the "other" contemporary cinema in the Basque context

Abstract

This paper takes an interdisciplinary approach to the hypothesis that the nodal structure that develops between public institutions, directors and creators has enabled a network that has brought about a considerable increase in the production and exhibition of contemporary audiovisual works in the Basque Country. Our communication seeks to throw light on the subject by exploring, investigating, analysing and drawing up a preliminary map of the stakeholders involved: directors, film festivals, independent producers, art production exhibition centres, television broadcasters and other institutions. It invites a reflection on the sustainability of many projects that have been carried out thanks to the relationship of trust and interdependency that is generated between the stakeholders. Our exhaustive analysis of the stakeholders, systems and creative processes involved seeks to establish the premise that the rhizomatic structure they have developed –in Deleuzian terms– is essential to the highly productive moment that the most innovative and daring cinema is currently experiencing in the Basque Country. That premise leads to the conclusion that this question has turned into a topic that should imply changes in the current and future policies that regulate it.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bazin, André. (2001): ¿Qué es el cine? Madrid: Ed. Rialp, S.A.

Bordwell, David y Carroll, Noël (1996): Post-Theory. Reconstructing Film Studies. Madison: Wisconsin University Press.

Casetti, Francesco (2007): “Theory, Post-Theory, Neo-Theories: Changes in Discourses, Changes in Objects”. En revista Cinémas : revue d'études cinématographiques / Cinémas: Journal of Film Studies, vol. 17, núm. 2-3, Montreal.

Deleuze, Gilles y Guattari, Felix (1988): Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos.

Díaz García, Rosa (2004): El videoarte en el País Vasco. Panorámica de la creación artística audiovisual contemporánea. Beca de Investigación Artium sobre patrimonio documental de arte contemporáneo. Vitoria-Gasteiz: Artium.

Dercon, Chris (2003): “Gleaning the Future form the Gallery Floor”. En revista Senses of Cinema, octubre de 2003, núm. 28, Melbourne

Eraso, Santiago (2014): “Los últimos días del Arteleku de Loiola” en Arte, cultura, ética y política. Disponible en su blog personal: https://santieraso.wordpress.com/2014/05/15/ultimos-dias-de-arteleku [Fecha de consulta: 20 de septiembre de 2015].

Fernández Guerra, Vanesa y Gabantxo, Miren. (eds.) (2012): Territorios y Fronteras. Experiencias documentales contemporáneas. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad de País Vasco (UPV/EHU).

Fernández Guerra, Vanesa (ed.) (2014): Territorios y Fronteras. Emergencias y urgencias en el cine documental español. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad de País Vasco (UPV/EHU).

Lipovetsky, Gilles y Serroy, Jean (2009): La pantalla global. Madrid: Anagrama.

Païni, Dominique: “Le retour du flâneur”. En Art Press marzo 2000, núm. 255, Paris.

Quintana, Ángel. (2008): “Más allá del documental y de la vanguardia: el cine en la galería”. En Revista Secuencias, 2008, núm. 27, Madrid.

Rodríguez Bornaetxea, Arturo/Fito (2011): “Arteleku desde la perspectiva educacional. Alternativa y modelo: desarrollos, ejes, apuntes “. En Carrillo, Jesús, Ignacio Estella, Ignacio y García, Lidia (eds.): Desacuerdos 6: Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado Español. San Sebastian: Arteleku-Diputación Foral de Gipuzkoa, Centro José Guerrero-Diputación de Granada, Museu d'Art Contemporani de Barcelona, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía y UNIA arteypensamiento, pp. 222-251.

Zapater, Juan (2008): La mano que mira. Siete ensayos, un objetivo. Pamplona: Gobierno de Navarra. Departamento de Cultura y Turismo.

Zunzunegui, Santos (2015): “Por qué y cómo seguimos todavía hablando de cine vasco”. En el congreso Cine Vasco: tres generaciones de cineastas. Donostia-San Sebastián, 2 julio de 2015.
Fernández-Guerra, V., & Alonso Ruiz De Erentzun, E. (2015). Expand networking: rhizomatic mapping of current models of collaboration, production and exhibition of the "other" contemporary cinema in the Basque context. Fonseca, Journal of Communication, 11(11), 133–158. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/13438

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanesa Fernández-Guerra

,
Universidad del País Vasco
Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad Facultad CCSS y de la Comunicación Universidad del País Vasco (UPV/EHU)

Estibaliz Alonso Ruiz De Erentzun

,
Universidad del País Vasco
Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad Facultad CCSS y de la Comunicación Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
+