Fonseca, Journal of Communication

Journal out of circulation

An in-perspective analysis of the sports content of Noticias Uno: a path towards informative quality?

Abstract

This article analyzes the journalistic routines and the sports contents of Noticias Uno, Colombian TV news, in order to identify whether its sports information meet quality criteria. Here also consult experts for knowing their points view what it is and it should be the excellence sports journalism. For this, two sports journalistic and a group of experts are interviewed in-depth. Furthermore, an analysis of contents is made to 306 segments of Noticias Uno, for years 2012 and 2013. The results suggest that sports information fitful some indicators of excellence as the confrontation of sources and contextualization, which helps Noticias Uno is a benchmark of good journalism. In fact, this media has won the India Catalina award for best TV news in the country from 2010 to 2015. However, the sports information must advance in the definition of other quality indicators as the variety of themes and approach to narrative minority and majority sports.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alcoba, Antonio (2005): Periodismo deportivo. Madrid: Síntesis.

Bianchi, Felipe (2012): “Deporte y periodismo: el problema de la subvaloración”. En Cuadernos.Info, marzo de 2012, Suramérica. Disponible en: http://goo.gl/Lb7gvD [Fecha de consulta: 24 de marzo de 2015].

Billings, Andrew C.; Butterworth, Michael L. y Turman, Paul D. (2012): Communication and Sport. Surveying the Field. Oaks, California: Sage Publications, Inc.

Boullón, Alfonso (2005): “Los videojuegos y sus relaciones con prácticas y contenidos deportivos”. En Marín Montín, Joaquín: Comunicación y deporte: nuevas perspectivas de análisis. Sevilla: Publidisa, comunicación social, ediciones y publicaciones.

Boyle, Raymond (2006): Sports Journalism: Context and Issues. London: Sage Publications.

Bruce, Toni (2013): “Reflections on Communication and Sport: On Women and Femininities”. En Communication & Sport, 16 de enero de 2013, volumen 1, número 1-2, pp. 125-137. Disponible en: http://goo.gl/HCQD9F [Fecha de consulta: 12 de marzo de 2015].

Budd, Richard W. (1964): “Attention score: a device for measuring news play”. En Journalism Quarterly, número 41, Columbia, Association for Education in Journalism and Mass Media Communication at University of South, pp. 259-262.

Domínguez, Jaime Pablo (2006): “Ensayo sobre la cuádruple espectacularidad del periodismo deportivo”. En Razón y Palabra, 2006, número 69. Disponible en: http://goo.gl/bcK8lP [Fecha de consulta: 24 de marzo de 2015].

González, Manuel (2003): “Sociedad y deporte: Análisis del deporte en la sociedad y su reflejo en los medios de comunicación en España”. Director: Vicente González Radío. Departamento de Sociología y Ciencia Política de la Administración, Universidad de La Coruña, La Coruña (España).

Kassing, Jeffrey W.; Billings, Andrew; Brown, Robert; Halone, Kelby; Harrison, Kristen; Krizek, Bob; Mean, Lindsey y Turman, Paul (2004): “Communication in the Community of Sport: The Process of Enacting, (Re) producing, Consuming, and Organizing Sport”. En Kalbfleisch, Pamela (edición): Communication Yearbook, 28, pp. 373-409.

Mangone, Carlos (1999): “El discurso del periodismo deportivo: entre las filosofías de la vida y la guerra por otros medios”. En Contratexto, revista de la facultad de Ciencias de la Información, 1999, número 12, Universidad de Lima, pp. 11-18.

Martínez, María Ángeles (2012): “Mito y deporte: la reinvención del héroe”. En Marín Montín, Joaquín: Deporte, comunicación y cultura. Maganeses de la Lampreana, España: Comunicación Social, ediciones y publicaciones.

Rowe, David (2007): “Sports journalism. Still the ‘toy department’ of the news media?”. En Journalism, agosto de 2007, volumen 4, número 8, pp. 385-405. Disponible en: http://goo.gl/CeMBbs [Fecha de consulta: 12 de marzo de 2015].

Sánchez, José J. (2005): “Análisis de contenidos cuantitativo de medios”. En Berganza, María R. y Ruiz, José A.: Investigar en comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. Madrid: Editorial McGraw Hill/Interamericana de España.

Stokes, Jane (2003): How to do media & cultural studies. Londres: Sage Publications Inc.
Wanta, Wayne (2013): “Reflections on Communication and Sport: On Reporting and Journalists”. En Communication & Sport, 16 de enero de 2013, volumen 1, número 1-2, pp. 76-87. Disponible en: http://goo.gl/RKk26C [Fecha de consulta: 12 de marzo de 2015].

Weerakkody, Niranjala (2009): Research Methods For Media And Communication. Sidney (Australia): Oxford.
Angulo Rincón, L. (2015). An in-perspective analysis of the sports content of Noticias Uno: a path towards informative quality?. Fonseca, Journal of Communication, 10(10), 167–202. Retrieved from https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12915

Downloads

Download data is not yet available.
+